Dames en heren, ik heb het over de Barrel Adjuster (hierna: dat ding), dus dat ding waar dat witte pijltje naar wijst (daar ging de vraag van de TS ook over). Die kun je met je vingers twee kanten opdraaien zoals iedereen weet.
Als je dat ding vanaf de foto gezien met de klok meedraait wordt de buitenkabel korter waardoor de binnenkabel minder strak komt te staan. Hierdoor gaat de derailleur dus ook verder naar buiten (van het wiel weg). Als je dat ding tegen de klok in aandraait wordt de buitenkabel langer waardoor de binnenkabel strakker komt te staan. Hierdoor gaat de derailleur verder naar binnen (naar het wiel toe).
Het is leuk dat iedereen over L en H schroefjes praat, maar daar ging de vraag helemaal niet over. Dat betekent overigens niet dat het belangrijk is om die goed af te stellen zoals iedereen (inmiddels) weet.
Mochten jullie twijfelen aan mijn verhaal dan is via onderstaande link wat basisinformatie te vinden over de werking van dat ding:
http://www.madegood.org/bikes/repair/ge ... adjusters/
Nieuwe ultegra derailleur installeren
De pot verwijt de ketel.....
Je spreekt zelf over de barrel adjuster en hebt het tegelijk over zijwaarts bewegen, "naar het wiel toe". Dit heeft totaal geen verband met elkaar. Zo zet je mensen op het verkeerde been, kan niemand chocolade van maken, om jezelf maar eens te citeren.
Je spreekt zelf over de barrel adjuster en hebt het tegelijk over zijwaarts bewegen, "naar het wiel toe". Dit heeft totaal geen verband met elkaar. Zo zet je mensen op het verkeerde been, kan niemand chocolade van maken, om jezelf maar eens te citeren.
Volgens mij heeft TS inmiddels zijn derailleur wel af kunnen stellen hoor. Maar altijd fijn om het laatste woord te hebben natuurlijk...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?