Wat is een goede stalen frame fiets voor 2015
Lees ook even het "ervaring met staal"-topic door.
Je hoeft uiteraard niet op pagina 1 te beginnen. Aan het eind staan recente ervaringen. Persoonlijk zou ik één van de laatste stalen frames van Gazelle op Marktplaats zoeken. Koga hoeft echter ook nog mooie frames gemaakt, zoals in het Retro / oudere fietsen-topic is te zien.
Je hoeft uiteraard niet op pagina 1 te beginnen. Aan het eind staan recente ervaringen. Persoonlijk zou ik één van de laatste stalen frames van Gazelle op Marktplaats zoeken. Koga hoeft echter ook nog mooie frames gemaakt, zoals in het Retro / oudere fietsen-topic is te zien.
Ik heb laatst nog een Gazelle Champion Mondial, nieuw in doos, groen/ turquoise (of zoiets, ben wat kleurenblind....) maat 56, in handen gehad. Vraagprijs was 750 euro. Vond ik voor mezelf teveel van het goede, maar ik weet niet of hij dat ook waard is.
Het zou me niet verbazen als dat frame nog steeds in diezelfde doos op diezelfde plek staat....
Het zou me niet verbazen als dat frame nog steeds in diezelfde doos op diezelfde plek staat....
Dat zal afhangen welke type en met welke buizen en wat de gek er voor over heeft. (niet persoonlijk bedoeld
)
Zelf kwam ik toevallig deze Colnago tegen, maar daarvan zullen anderen moeten aangeven hoe deze te waarderen.
Is titanium ook niks voor je? Volgens velen een upgrade en waard om geld voor opzij te leggen. Staat een mooie te koop op dit forum, maar dan moet je je budget wel oprekken. klik

Zelf kwam ik toevallig deze Colnago tegen, maar daarvan zullen anderen moeten aangeven hoe deze te waarderen.
Is titanium ook niks voor je? Volgens velen een upgrade en waard om geld voor opzij te leggen. Staat een mooie te koop op dit forum, maar dan moet je je budget wel oprekken. klik
Mooi! Ik ga gelijk sparen!klimmer schreef:Tip: http://www.salden.nl/nl/fietsen-en-fram ... meset.html
Maar er zijn er steeds meer. 28mm is geen probleem.
Een Surly Pacer valt - als je een nieuw frame wilt - binnen het budget. Zalig toerframe. Ik heb de mijne nu enkele maanden. Gekocht omdat ik nog een wielset en een versnellingsbak had liggen (voor een paar kwartjes op marktplaats.nl zetten leek me verspilling, dan maar toegeven aan het n+1-syndroom). De pluspunten: naast de rijeigenschappen (stabiel, rustig rijdend), de mogelijkheid om spatbordjes te gebruiken (je kunt dan tot en met 28 mm, zonder kun je breder). Minpunten: geen lichtgewicht (met Ultegra en Fulcrum 3 kom ik op 10 kg), geen stijfheidswonder (kortom: wil er niet binnen het uur de Ventoux mee oprijden, en ga in criteriums niet voor de winst).
Ik wilde de Pacer gebruiken voor woon/werk, maar ik pak de fiets steeds vaker voor de pretrondjes. Lang verhaal kort: het frame is beter dan de prijs doet vermoeden. Het is geen Ritchey of Legend (om er maar eens twee stalen frames naast te zetten, andere prijsklassen), maar dat pretendeert het ook niet. Het lakwerk van mijn frame is prima.
Ik wilde de Pacer gebruiken voor woon/werk, maar ik pak de fiets steeds vaker voor de pretrondjes. Lang verhaal kort: het frame is beter dan de prijs doet vermoeden. Het is geen Ritchey of Legend (om er maar eens twee stalen frames naast te zetten, andere prijsklassen), maar dat pretendeert het ook niet. Het lakwerk van mijn frame is prima.
Bedankt voor de tips, dit zijn allemaal namen waar ik nooit van gehoord heb maar zijn wel namen waar ik wat aan heb om mij verder in te verdiepen gezien de overtuiging van de meer ervaren personen die die reacties gepost hebben.
En ja, ik heb ook last van het n+1 syndroom...
En ja, ik heb ook last van het n+1 syndroom...
Updates? Heb je foto's? Ik ben benieuwd hoe die kleur in het echt uitvalt.nr071 schreef:Een Surly Pacer valt - als je een nieuw frame wilt - binnen het budget. Zalig toerframe. Ik heb de mijne nu enkele maanden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik heb nog geen foto's (als het weer wat beter wordt, zal ik een plaatje proberen te posten). Of je aan een foto wat hebt om de kleur te beoordelen, betwijfel ik. Maar de kleur heet niet voor niks Disco Tomato
Het rood is "doorspikkeld" met kleine goudkleurige puntjes waardoor er een beetje een metallic effect ontstaat. Een beetje buiten de gebaande paden, maar om een of andere reden past het wel bij het frame. En ik ben er nog steeds erg tevreden over (zeker met dit rotweer is het een ideale fiets: door de slanke buizen niet windgevoelig, en met spatbordjes er op blijf je droog). Het enige nadeel dat ik tot nu toe kan ontdekken, is dat er een long reach remmen-set op moet (anders krijg je er geen brede banden op; een gewone rem is te kort), en dat remt iets minder dan bv Ultegra (ik heb er een setje Cane Creek op zitten, werkt goed, maar zoals gezegd bijt het wat minder dan een Ultegra-setje).