Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
gineau
- Forum-lid
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25
gineau
18 jan 2015 18:50
Ik kan je de TRP spyre ook aanbevelen. Zo'n beetje de beste mechanische wegremmen die je kunt krijgen (schijnt).
Heb nog niet met ze in de bergen gereden, dat komt deze zomer pas, maar ik zie geen enkel bezwaar t.o.v. velgremmen of hydraulische schijfremmen. Sterker nog, ik zou me met een hydraulische versie minder veilig voelen, juist om die verhalen van verdampende remvloeistof.
Gewoon gedoseerd remmen en er kan niet veel fout gaan. Is iemand een slechte remmer dan is flink afdalen met geen enkel remsysteem een goed idee geloof ik.

-
Hanz Bé
- Forum-lid HC
- Berichten: 4398
- Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
- Locatie: Veenendaal
Hanz Bé
18 jan 2015 19:06
Alle adviezen mbt gedoseerd remmen zijn natuurlijk terecht. En dan heb je nergens problemen mee.
Maar ja, sept. 2014, 1e kilometers van de afdaling Mt. Ventoux, naar Malaucene. Koud. Dichte mist en harde wind. Zicht 10 á 20 meter. Regen. Hoezo gedoseerd remmen....... Dan moet je alle zeilen bijzetten om een (relatief) veilige snelheid aan te houden.
Ik wil maar zeggen, in de bergen kan het anders gaan dan verwacht. En dan moeten je remmen het gewoon doen, ook als het niet al te gedoseerd gaat.....
-
gineau
- Forum-lid
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25
gineau
18 jan 2015 20:06
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Onder dat soort omstandigheden vraag ik me wel af welk remtype het langst belast kan worden. Schijfremmen kennen hun grenzen maar ook velgremmen zijn geen 'wunderwaffen'. Met name in de regen, of als de velgen te warm worden (klapband mogelijk tenzij tubeless).
-
sharkman113
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
sharkman113
18 jan 2015 21:01
Ik, met de duurste synapse met schijven (dura ace/di2). Gaat prima als je kort en hard remt maar zeker met mindere remmen denk ik dat je net als met velgremmen lang slepend remmen gewoon moet vermijden (maar dat doe ik met motorrijden ook en ook daar presteren mensen het om hun remmen in een enkele alpenrit aan gort te rijden. Wil je simpel en zo min mogelijk problemen dan zou ik overigens lekker bij velgremmen blijven.
-
NicoNB
- Forum-lid
- Berichten: 3294
- Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07
NicoNB
18 jan 2015 21:11
Vroegah daalde ik in de bergen af met cantileverremmen op een stalen fiets behangen met fietstassen. Een combi die ongeveer 130 kg woog. Remmen, gewoon kortstondig hard pulserend, dat is bij mij altijd goed gegaan.
-
rob74
- Forum-lid HC
- Berichten: 6224
- Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
- Locatie: Utrecht
-
Contact
rob74
19 jan 2015 07:42
rbr schreef:Iemand al met schijfremmen in de bergen gereden?
Ik ben Doi Intanon afgedaald met een mechanische schijfrem.
Schijfrem? Ja schijfrem. De achterrem was stuk en alles moest met de voorrem geremd worden.
Doi Intanon? Dat dat is de hoogste berg van Thailand, een killer van een klim van 2565 m hoog en heel veel stroken van meer dan 10%.
De max snelheid was 83.5 kmh en dat betekende dus dat ik er alle vertrouwen in had dat die ene rem goed werkte. Concludie: Ja met mechanische schijfremmen kun je de berg veilig af. Maar ook, mijn campagnolo velgremmen remmen echt nog een stukje beter.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14557
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
19 jan 2015 11:17
Of een schijfrem mechanisch of hydraulisch is heeft geen invloed op de fading.
Het gaat puur de blokken en schijven.
Met schijven in de bergen met de MTB wel en dat resulteert na vier jaar nog steeds in een 7de strava plaats op de afdaling van de Gavia. Dus dat werkt prima
-
ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
ophetkantje
19 jan 2015 12:16
Ja, maar gewoon met de MTB op de weg. OA afdeling kaunertaler gletscherstrasse en de gletscherstrasse naar de tiefenbah/rettenbachferner. Beide afdelingen zowel op MTB met velgremmen als op MTB met schijfremmen gewoon over de weg afgedaald. Beide gaat goed, maar schijfremmen toch wel duidelijker beter.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
baron062
- Forum-lid
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37
baron062
19 jan 2015 12:44
wasbeer2006 schreef:Of een schijfrem mechanisch of hydraulisch is heeft geen invloed op de fading. Het gaat puur de blokken en schijven.
Er bestaat dus fading door gassen tussen blok en schijf. En er bestaat fading door koken van je remvloeistof. Met dat laatste heb ik 2x te maken gehad op de MTB (105kg en Avid Juicy Ultimate)
IMHO is lang slepend remmen killiong voor elke remprestatie, velg- of schijfrem. Maar je kan met die schijfremmen prima de Bergen in. Inderdaad niet slepend, maar pulserend remmen als al gemeld.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14557
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
19 jan 2015 14:58
@baron
Klopt, en dan noem je precies weer Avid

Met de huidige generatie schijfremmen gebeurt het nauwelijks bij een juiste setup.
Welke setup was dat toen? Met 105 kg moet je voor het mooie wel naar een 203mm schijf voor op en achter 180mm op de MTB
-
baron062
- Forum-lid
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37
baron062
19 jan 2015 20:18
185 voor, 160 achter. Verder prima remmetje, maar een iets te lichte remhoef.