Voor wintertraining hebben we een apart topic.
Dit topic gaat over nuchter trainen.
Fiets Magazine nr. 6-2025 (incl. de Grand Depart special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Getverderrie. Als het zo moet dan maar geen super atleet.Alan Smeets schreef: Tijdens de training wordt er dan 1 bidon met eiwitpoeder gedronken.
Ik zal even snel en iets korter reageren omdat ik nu weinig tijd heb.De Alternatieve schreef:aha dus mijn tip om een nuchtertraining te doen is toch niet zo belachelijk als jij in eerste instantie deed voorkomen.Alan Smeets schreef:........![]()
Ik wil hier nog wel wat over zeggen. In de eerste regel van hetgeen jij schrijft staat dat 's nachts je glycogeen voorraden worden uitgeput. Dit is maar ten dele waar. Het glycogeen dat in de lever is opgeslagen zal 's nachts worden gebruikt voor de belangrijkste organen zoals hart en hersenen.
Echter het glycogeen dat in de spieren zit wordt 's nachts helemaal niet gebruikt. Het effect van een uurtje nuchter trainen in de ochtend is dan ook veel minder effectief als je de avond daarvoor niet eerst dmv een training het spierglycogeen hebt verbruikt en vervolgens zonder aan te vullen gaat slapen. Een eiwitshake als avondmaal is dan wel aan te raden om opgedane spierschade te herstellen en/of te voorkomen. Het liefst een shake met een combinatie van langzame (caseine) en snelle (whey) eiwitten.
Dat een nuchtere training soms niet prettig voelt is inderdaad waar maar dat lijkt mij totaal ondergeschikt, het gaat om het effect. Daarbij zorgt het ook voor mentale hardheid. In een echte koers wordt er ook niet gewacht tot je weer gegeten hebt maar moet je gewoon mee kunnen met een versnelling ook al heb je honger.
In de Fiets staat dat je het op moet bouwen. Ik ben zelf begonnen met een uurtje zonder eten en dat gaat nu aardig. Volgens Fiets kun je het opbouwen naar 3 uur, wat voor mij moeilijk lijkt, maar twee uur zou ik al blij mee zijn.nr071 schreef:Hoe iemand het voor elkaar krijgt om nuchter een eind te fietsen, gaat mn verstand te boven (ligt ongetwijfeld aan mn verstand, enlighten me...).