Alles over vakanties op én met de fiets

Tips bij het plannen van een fietstocht?

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 25 okt 2014 17:51

Voor 100 tot 150 km moet je heel goed getraind zijn in duur- en herstelvermogen. Dit komt over het algemeen pas op latere leeftijd en is meestal bij jongeren niet goed ontwikkeld. Bovendien gaan jullie elke dag een overnachtingsplek zoeken. Indien deze vol zit of moeilijker te vinden blijkt is het handig om nog tijd over te hebben. Ik zou ook tijd inplannen voor tegenslag als materiaalpech, slecht weer, verkeerd rijden of een extra stop vanwege vermoeidheid. Mijn advies is daarom ook om ritten van maximaal 100 km te plannen.

Verder natuurlijk open deuren als goed werkend materiaal, lichte versnellingen, een ruime voorraad reservebandjes, reparatiemateriaal en voldoende kleding tegen kou en regen. Houd er rekening mee dat het meerdere dagen achter elkaar kan regenen en dat je spullen niet in 1 nacht opdrogen. Een extra set regenkleding is dan handig.

O ja, oefen vooraf ook met het verwisselen van bandjes. Ben benieuwd. naar jullie avonturen.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 25 okt 2014 18:36

willemrom schreef:Bedankt voor de snelle reacties! We gaan waarschijnlijk fietsen op opgeknapte racefietsen uit de jaren 80, aangepast zodat er tassen voor en achter kunnen.
Tja, racefietsen uit de jaren 80. Ten opzichte van de huidige fietsen slappe dweilen (sorry).
Niet voor niks dat in de jaren 90 er steeds betere randonneurs krijgt. Maar goed, ik ken mensen die op hun 3 versnellings Gazelle ook een heel eind zijn gekomen. Wel iets om rekening mee te houden, ook met het remvermogen van dergelijke fietsen die in de heuvels en de bergen om oplettendheid vragen.
En gaat het snel naar beneden, zorg dat je kort flink remt en niet de hele afdaling je remmen inknijpt. De kans bestaat dat je velgen zo heet worden dat je banden er vanaf schieten vanwege de hitte die je ontwikkeld.

Wat betreft routing
Wat mij zelf heel goed bevalt zijn kleine bandjes waar ik wegnummers en bestememingen op zet. Ik plak deze per dag om mijn stuur. In mijn achtertas heb ik dan een Michelin kaart om onderweg tijdens een pitsstop op te kijken op welke punten ik echt even op moet letten.

Wat campings betreft moet je goed plannen. Met name Noord Frankrijk is het dun bezaait en in België zijn campings praktisch non excisting. Voor die trajecten moet je dus even heel strategisch je dagschema plannen om er voor te zorgen dat je goed uitkomt.

En ja soms vindt je een camping niet en zul je het met een verlaten schuur moeten doen of biedt een huis in aanbouw je in ieder geval een droge nacht.

Je hebt al wat ervaring, gemiddeld 100 km per dag voor iemand van 18 lijkt mij prima te doen.

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 27 okt 2014 09:45

Als je de kosten laag wil houden, en niet te veel mee wil sjouwen, dan is bij mensen thuis slapen ook een optie. Ik heb meerdere tochten naar het buitenland gemaakt, op de racefiets, en plande mijn reis dan van 'couchsurfer' naar 'couchsurfer'. Kijk maar eens op www.couchsurfing.com.

Voordeel is vooral dat je geen tent en slaapspullen hoeft mee te nemen, en dat je de locals leert kennen en de omgeving waar je bent door de ogen van de locals.

Nadeel is dat je na een lange dag fietsen, moe en bezweet, bij een vreemde op de stoep staat en sociaal moet doen. Maar na een douche is dat meestal geen probleem.

Plaats reactie