Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tijdrijden, zitpositie bij profs

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 aug 2014 18:51

Het enige wat boeit is zo hard mogelijk trappen terwijl je zo aero mogelijk zit. Dat is het meest efficiënt. Breukink zit misschien mooi, maar hij trapt misschien minder hard.
Een tijdrit is niet, en zal niet comfortabel zijn. Zo plat op je stuur liggen is voor heel weinigen comfortabel, en het is niet noodzakelijk zo dat zij die het mooiste zitten, ook het hardst rijden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 aug 2014 20:03

@de zwarten: Breukink trapte niet zo hard??? Breukink was de Cancellara van zijn tijd, won gedurende een paar jaar alle tijdritten waaraan hij meedeed. Totdat de Martin van zijn tijd, Indurain, het overnam.

@allen: hou er rekening mee dat de UCI regels qua zitpositie in de tijd van Indurain, Breukink zoals ze nu zijn nog niet bestonden. Op een gegeven moment werden de monocoque frames alà Lotus verboden en moest er een driehoeksvorm zijn en pas veel later zijn de regels gekomen waar de punt van het zadel naar achteren moest.
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 aug 2014 20:47

Ik zei dan ook 'misschien'. Gewoon om te zeggen dat er geen 100% verband is tussen mooie positie en hard rijden (en omgekeerd)...
Tegenwoordig zijn veel TT zadels nogal afgebot, dat moet toch ook wel wat compenseren ivm de regels of niet?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie