Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rare hoge hartslag

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 20 jun 2014 16:43

Je motivatie begrijp ik heel goed, maar op het moment dat die hartslagmeter vooral voor extra stress zorgt, dan schiet je je doel voorbij volgens mij.

Het leuke van fietsen is nu juist dat je wél beter wordt van het simpelweg doen. Het enige waar je op moet letten is dat je niet telkens te hard traint. Een hartslagmeter kan daarbij helpen, maar "op gevoel" werkt ook heel goed.
TumTumTum schreef:
DoubleJ schreef:Volgens mij is er ook niets mis met je, maar nu begrijp ik wel beter waarom je tumtumtumtumtumtumtumtumtum heet ! :)
:lol: Ja dat zal het zijn.

@ Ever, nee vergeleken met andere dames in het groepje. Die wel wat ouder zijn, mannen hadden idd allemaal lagere hartslag. SMA, sportmedische keuring...ben nu al een tijdje bezig met (opnieuw) sporten en ben toch ook wel benieuwd hoe het nou gesteld is met mijn conditie. Bovendien kijken ze dan ook naar je bewegingsapparaat (ik heb beenlengte verschil) en eventueel inspanningsastma wordt dan ook ontdekt. Ze prikken ook bloed, niet heel uitgebreid maar ijzertekort gaan ze wel zien. Ja dat kan ook allemaal bij de huisarts maar nu heb je het hele pakket dan maar ineens tegelijk denk ik dan.

@rob74 Ik schrok gewoon van het verschil tov de anderen in de groep, heb dus geen ervaring met een hartslagmeter en/of de uitslagen die dat oplevert.

@ plantagenet Nee dus, heb er geen ervaring mee.

@ 53x11 Als deze wielertoerist in de toekomst eens aan wat spectaculairdere tochten zoals Limburgs Mooiste ed. mee wil doen zal ik toch echt wat gerichter moeten gaan trainen dan zoals nu een beetje lukraak fietsen. Dat doe ik nu al anderhalf jaar, en hoewel sommigen daar rustig de Ventoux mee opkomen is dat mij niet gegeven. Verder zie ik mezelf niet echt gefixeerd op cijfertjes, integendeel zelfs, maar ik heb begrepen dat als je met je hartslagzones rekening kan houden je jezelf ook niet meer zo snel kapot hoeft te fietsen en dat is ook prettig als je niet competatief fietst. Voor mij past het in het hoofdstuk: mijn lichaam en mijn grenzen beter leren kennen...wat ik nog steeds een beetje aan het ontdekken ben. Ik was niet van plan er een wiskunde studie van te maken. ;)

Ik vind het juist wel leuk dat ik nu de gelegenheid krijg onder begeleiding wat effectiever aan conditie en techniek te trainen en als een hartslagmeter daarbij kan helpen wil ik dat wel een kans geven. Dat ding lag toch maar ergens te liggen. :)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 20 jun 2014 17:25

53x11 schreef:Je motivatie begrijp ik heel goed, maar op het moment dat die hartslagmeter vooral voor extra stress zorgt, dan schiet je je doel voorbij volgens mij.
Right! Iets van waarneming beinvloed meting wellicht?! Door het nerveuze kijken naar die hartslagmeter gaat je hartslag al omhoog en zeker als die iets hoger aangeeft dan je zou willen of zou verwachten.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 03 jul 2014 21:36

Ik maak me geen zorgen hoor, ik voel immers zelf ook wel dat ik niet dood aan het gaan ben. Wilde alleen weten of jullie er iets zinnigs over te zeggen hebben.

Inmiddels weet ik al ietsje meer, we hebben gisteren een vrij intensieve training gedaan op de club. We moesten een aantal rondes zo hard mogelijk fietsen en dan bovenop het klimmetje 3 keer de hartslag opnemen; 1 keer na 5 seconden, 1 keer na 1 minuut en 1 keer na 2 minuten.
Ik heb dat 5 keer gedaan en de waardes waren iedere keer ongeveer; 180, 140 na 1 minuut en 127 na twee minuten. Daarna zakt het wel redelijk snel terug naar 115 ofzo...
Daarna hebben we een aantal rondes op een redelijk normaal tempo gefietst en toen was mijn gemiddelde hartslag rond de 135. Dat is voor mij op zijn boerenfluitjes fietsen.

Het was behoorlijk inspannend maar ik ben nog niet met zwarte vlekken voor mijn ogen van mijn fiets gestort, ik neem dus aan dat mijn maximale hartslag igg nog wel wat boven de 180 moet liggen wat voor mijn leeftijd redelijk hoog is?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 03 jul 2014 21:48

Die herstel waardes zijn wel mooi zo.

Maximale hartslag is van zoveel factoren afhankelijk dat die waarde niet echt goed of fout is. 180 is een keurige waarde als je ouder bent dan 35-40. Een van de meest afhankelijke dingen is de grote van het hart. Hoe groter het hard is, hoe langzamer het klopt.

En zwarte vlekken komen niet door het halen van de maximale hartslag maar door een tekort aan zuurstof. Als je maar lang genoeg in de zuurstofschuld trapt gaat het licht vanzelf uit.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 03 jul 2014 21:59

180 is een keurige waarde als je ouder bent dan 35-40.
In oktober word ik Sarah.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 03 jul 2014 23:30

TumTumTum schreef:
Hoi, hier Abraham. Gisteren de 182 aangetikt, en mijn max. is 190.
Ik denk dat er niks mis is met jouw hart (slag). Je hart herstelt ook snel, uitstekend. Wel ben ik bang dat je een kleine motor hebt.
Afbeelding

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 03 jul 2014 23:32

loos schreef:
TumTumTum schreef:
Hoi, hier Abraham. Gisteren de 182 aangetikt, en mijn max. is 190.
Ik denk dat er niks mis is met jouw hart (slag). Je hart herstelt ook snel, uitstekend. Wel ben ik bang dat je een kleine motor hebt.
Dat is echt onzin. Waarom zou tum tum tum een kleine motor hebben? Jullie hebben wel hoge hartslagen hoor. Ik kom met mijn olifanten hart :lol: niet verder dan 197 terwijl ik pas 20 ben.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 04 jul 2014 09:04

Krasse knarren eh? ;)
loos schreef: Wel ben ik bang dat je een kleine motor hebt.
Je zegt dat alsof het iets ergs is? Ik ben ook maar een klein vrouwtje dus misschien maakt het dan niet uit? Het is toch ergens wel logisch dat ik niet het pompsysteem van een laaglandgorilla heb?
Veni. Vidi. Fietsie.

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 04 jul 2014 11:21

je hebt ook kleine vrouwtjes laaglandgorilla's hoor.. :lol:

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 04 jul 2014 21:18

ik wacht nog 5 jaartjes op abraham. Mijn HFmax is 190.

Wanneer kunnen we je verslag van de sma verwachten tumtum?

En vraag ze de hemd maar van het lijf!
older Budweiser

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 04 jul 2014 21:41

TumTumTum schreef:Krasse knarren eh? ;)
loos schreef: Wel ben ik bang dat je een kleine motor hebt.
Je zegt dat alsof het iets ergs is? Ik ben ook maar een klein vrouwtje dus misschien maakt het dan niet uit? Het is toch ergens wel logisch dat ik niet het pompsysteem van een laaglandgorilla heb?
Het is geen waarde oordeel, hoor. Het is maar een hypothese als reactie op jouw eerdere posts. Je vraagt je af hoe je moet trainen en wat er met je aan de hand is. Ik denk dat je goed getraind bent, en dat er ook niks mis is met je hartslag. Ik verwacht dan ook geen verrassingen bij de SMA.
Afbeelding

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 05 jul 2014 09:37

Kilowatt schreef:ik wacht nog 5 jaartjes op abraham. Mijn HFmax is 190.

Wanneer kunnen we je verslag van de sma verwachten tumtum?

En vraag ze de hemd maar van het lijf!
Ik heb die afspraak op 18 juli. En ik heb eerder het idee dat ze mij het hemd van mijn lijf gaan scheuren...
Arno357 schreef:je hebt ook kleine vrouwtjes laaglandgorilla's hoor.. :lol:
Ik ben denk ik toch meer dit:

Afbeelding
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie