30t op een [edit] 6700 achterderrie
Heb gisteren een SRAM pignon 11 - 32 op een korte slag Ultegra derailleur gezet. Wel de B-schroef op maximaal gezet. Voor heb ik een compact 50/34. Vandaag een paar uur mee gefietst en dat ging prima. Alle tandwielen achter zijn goed bereikbaar. Hiervoor wel mijn reserve set wielen gebruikt. Die gaan er nu op als ik naar de Ardennen of Zuid-Limburg ga. Mijn andere wielenset met 11 - 23 gebruik ik voor op het vlakke.
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
Of dat alles om maar geen triple te hoeven kopen. Kost me nu een paar tientjes en anders een paar honderd euro. Verder probeer ik de zogenaamde q-waarde (afstand van cranck tot cranck) zo klein mogelijk te houden. Bij een triple is die uiteraard groter dan bij een compact. Zou in mijn geval inhouden dat ik dan het cranckstel moet wisselen. Nu heb ik dat beperkt tot het wisselen van de wielset. Tot zover mijn praktische overwegingen.
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm
Het verschil tussen een tripple van bijv. 6700 en de dubbel/compact variant is vaak 50 euro en je kunt evt met 1 cassette af: 11-28. Q-factor is voor een toerder totaal niet van belang. Het gaat maar om een paar mm en de meeste toerders zitten zelf al meer scheef dan die kleine afwijking.
Is het ook mogelijk om de ltegra RD-6800 GS derailleur op een 6700 groep te zetten en zo een 30 tands cassette te gebruiken? Ik zie deze derailleur voor EUR 58,39 bij Rose en dat vind ik geen gekke optie.
Even logisch geredeneerd, dus zonder de moeite te nemen de specs op te zoeken, een 11 speed is breder dan/ even breed als een 10 speed dus je kunt middels de stelschroeven de uiterste standen bepalen en het schakelen gebeurt vanaf je stuur (dus geen 'klikjes' in de derailleur zelf)
Of heeft de zomerhitte nu echt toegeslagen?
Even logisch geredeneerd, dus zonder de moeite te nemen de specs op te zoeken, een 11 speed is breder dan/ even breed als een 10 speed dus je kunt middels de stelschroeven de uiterste standen bepalen en het schakelen gebeurt vanaf je stuur (dus geen 'klikjes' in de derailleur zelf)
Of heeft de zomerhitte nu echt toegeslagen?
-
karstenkarsten
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08
gaat echt niet, de 6800 ultegra achterderailleur is 11 speed.
De derailleur stappen worden geregeld door de shifters. 11speed cassette komt wel een fractie dichter bij de naaf, maar dit is denk ik wel af te stellen d.m.v. de hoog laag schroefjes. Als de parallellogram van de derailleur identiek is gaat dit moeten kunnen functioneren.karstenkarsten schreef:gaat echt niet, de 6800 ultegra achterderailleur is 11 speed.
In heb afgelopen dagen met een 6800 korte slag met 11spd 12-32 i.c.m. compact 34-50 in de Vogezen gefietst zonder problemen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
karstenkarsten
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08
hallo vincent, het parallellogram van de 11 speed derrie is anders. je krijgt hem echt niet perfect aan het schakelen.
-
karstenkarsten
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08
hallo vincent, zie ook dit forum resultaat:
Berichtdoor amclassic-fan » 01 jan 2013 20:40
Alle 11 speed van Campagnolo is onderling uit te wisselen. Alleen een 11 speed achter-derailleur werkt net niet 100% met 10 speed shifters.
Berichtdoor amclassic-fan » 01 jan 2013 20:40
Alle 11 speed van Campagnolo is onderling uit te wisselen. Alleen een 11 speed achter-derailleur werkt net niet 100% met 10 speed shifters.
-
karstenkarsten
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08
het systeem voor campa en shimano derailleurs / schakeling is identiek.