Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ultegra 10 speed of 11 speed

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 16 apr 2014 21:28

Gevalletje ik heb nog nooit met 6800 gereden ;)
Als het alleen dat ene kransje was zou ik zeggen hou het geld in de pocket ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 16 apr 2014 22:04

Het geven van eerlijk advies verliest het hier steeds vaker van het aanmoedigen om de nieuwste en duurste spullen te kopen. Jammer.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 16 apr 2014 22:17

Jammer is z`n antwoorden geven en zeker als je het verschil niet weet
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18394
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 apr 2014 22:30

Het verschil in prestaties is misschien groot maar ik vind in dit geval het prijsverschil wel aanzienlijk. Voor beide is dus wat te zeggen. Mocht je voor de budget variant (6700) willen gaan dan zou je ook kunnen kijken wat er een kost met 105, dat zit dichter op 6700 dan dat 6700 bij 6800 in de buurt zit.

Over slijtage onderdelen zou ik mij niet echt druk maken, binnenkort komt 105 5800 en dat scheelt vast een slok op een borrel. Daar komt dan ook meteen de volgende optie om de hoek kijken (mits voldoende geduld), wachten op een uitvoering met 5800...
Campagnolo Ultra Dork

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 16 apr 2014 23:40

Doe jezelf een plezier en koop hem met 105 (nauwelijks kwaliteit verschil met de Ultegra 10) en het verschil qua prijs met de 11 speed wordt alleen maar groter (dus voordeliger).

Ook grappig dat er niemand de vraag heeft gesteld wat je precies met je fiets gaat doen (in andere topics is dit een traditie) hier begint gewoon iedereen te roepen wat hun zouden doen, zonder uit te gaan van de TS zijn behoefte ...

Weleens rondgekeken tijdens het rondrijden van een toertocht waar mensen mee op weg zijn ?
Dat is over het algemeen echt geen hi-end spul hoor ... De mensen die hier hard blaffen rijden misschien zelf wel op een oude fiets rond met waslijnen (met alle respect voor mensen die hier mee rijden, het is maar een voorbeeld)
Doet me veel denken aan de uitspraak "op de camping is iedereen directeur" oftewel het grote deel van de mensen doet zich beter voor dan hij/zij is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 apr 2014 08:10

De 6800 crank biedt wel duidelijke voordelen t.o.v. de 6700 en is IMHO ook mooier.

MathijsW
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 sep 2010 14:10

MathijsW 17 apr 2014 08:15

6800 groep voordelen tov 6700:
- shifters zijn compacter, bij relatief kleine handen betere controle
- remhoeven zijn iets zwaarder maar wel stukje stijver en oa daardoor krachtiger.
- schakelslag voor opschakelen is iets kleiner daardoor net wat minder 'dode' slag
- kabels zijn verbeterd, schakelen gaat erg licht
- crankstel heeft Shimano 4 bout steek optie om compact bladen te rijden 34-50T of 36-52T of dubbel 39-52T, je kunt dus met een beperkte investering de 'versnellingsbak' aanpassen.
- voorderrailleur schakelt een heel stuk vlotter met dank aan langere hefboom.

Nadelen:
- hogere prijs
- passen nu alleen nog Shimano kettingbladen op het crankstel, al verslijt je deze ook niet heel snel
- niet al je oude wielen zijn om te bouwen richting 11 speed, Mavic wielen waren trouwens al geschikt voor 11speed, laat dan wel de ring er achter weg.
- geen triple optie

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 1000
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 apr 2014 08:18

Misschien de verzettentabel er bij halen ?
older Budweiser

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 827
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 17 apr 2014 08:59

Kilowatt schreef:Misschien de verzettentabel er bij halen ?
Dan zie je dat de 6800 naar een 32 max cassette achter gaat en de 6700 naar 30 max achter. En voor de meesten is dan een triple voor niet meer nodig. Al moet dus gezegd blijven dat een 30 voor met 30 achter toch een stukje lichter is.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 17 apr 2014 10:51

Ondanks de keuze tussen 3 crankstellen, kan ik bij de 6800 geen ideale combinatie crankstel + cassette vinden die geschikt is voor gebruik in polder en bergen. Tenzij het mogelijk is om twee cassettes te combineren tot één. De kleinste zes tandwielen van de 12-25 plus de grootste vijf tandwielen van de 11-28 leveren dan samen met een compact crankstel een bruikbare reeks verzetten voor een toerrijder op het vlakke en in de heuvels.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43500
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 apr 2014 12:02

Je koopt toch ook een ferrari voor de autobahn en een landcruiser voor de woestijn?
Oftewel; verschillende cassettes voor verschillende doeleinden....
Alles in 1 is een groot compromis. Ik snap niet waarom die drang zo groot is bij sommigen. Een 2e cassette kost geen drol, omzetten is letterlijk 5 min werk en het plezier ervan is heel groot. 1 cassette is een illusie.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 apr 2014 12:07

Met 12-speed zou het wel kunnen, maar dan ben je wel heel lang bezig om van boven naar onderen te schakelen.

Plaats reactie