Als het alleen dat ene kransje was zou ik zeggen hou het geld in de pocket
Ultegra 10 speed of 11 speed
-
elefantino
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Het geven van eerlijk advies verliest het hier steeds vaker van het aanmoedigen om de nieuwste en duurste spullen te kopen. Jammer.
Het verschil in prestaties is misschien groot maar ik vind in dit geval het prijsverschil wel aanzienlijk. Voor beide is dus wat te zeggen. Mocht je voor de budget variant (6700) willen gaan dan zou je ook kunnen kijken wat er een kost met 105, dat zit dichter op 6700 dan dat 6700 bij 6800 in de buurt zit.
Over slijtage onderdelen zou ik mij niet echt druk maken, binnenkort komt 105 5800 en dat scheelt vast een slok op een borrel. Daar komt dan ook meteen de volgende optie om de hoek kijken (mits voldoende geduld), wachten op een uitvoering met 5800...
Over slijtage onderdelen zou ik mij niet echt druk maken, binnenkort komt 105 5800 en dat scheelt vast een slok op een borrel. Daar komt dan ook meteen de volgende optie om de hoek kijken (mits voldoende geduld), wachten op een uitvoering met 5800...
Campagnolo Ultra Dork
-
Medicbiker
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
Doe jezelf een plezier en koop hem met 105 (nauwelijks kwaliteit verschil met de Ultegra 10) en het verschil qua prijs met de 11 speed wordt alleen maar groter (dus voordeliger).
Ook grappig dat er niemand de vraag heeft gesteld wat je precies met je fiets gaat doen (in andere topics is dit een traditie) hier begint gewoon iedereen te roepen wat hun zouden doen, zonder uit te gaan van de TS zijn behoefte ...
Weleens rondgekeken tijdens het rondrijden van een toertocht waar mensen mee op weg zijn ?
Dat is over het algemeen echt geen hi-end spul hoor ... De mensen die hier hard blaffen rijden misschien zelf wel op een oude fiets rond met waslijnen (met alle respect voor mensen die hier mee rijden, het is maar een voorbeeld)
Doet me veel denken aan de uitspraak "op de camping is iedereen directeur" oftewel het grote deel van de mensen doet zich beter voor dan hij/zij is.
Ook grappig dat er niemand de vraag heeft gesteld wat je precies met je fiets gaat doen (in andere topics is dit een traditie) hier begint gewoon iedereen te roepen wat hun zouden doen, zonder uit te gaan van de TS zijn behoefte ...
Weleens rondgekeken tijdens het rondrijden van een toertocht waar mensen mee op weg zijn ?
Dat is over het algemeen echt geen hi-end spul hoor ... De mensen die hier hard blaffen rijden misschien zelf wel op een oude fiets rond met waslijnen (met alle respect voor mensen die hier mee rijden, het is maar een voorbeeld)
Doet me veel denken aan de uitspraak "op de camping is iedereen directeur" oftewel het grote deel van de mensen doet zich beter voor dan hij/zij is.
De 6800 crank biedt wel duidelijke voordelen t.o.v. de 6700 en is IMHO ook mooier.
6800 groep voordelen tov 6700:
- shifters zijn compacter, bij relatief kleine handen betere controle
- remhoeven zijn iets zwaarder maar wel stukje stijver en oa daardoor krachtiger.
- schakelslag voor opschakelen is iets kleiner daardoor net wat minder 'dode' slag
- kabels zijn verbeterd, schakelen gaat erg licht
- crankstel heeft Shimano 4 bout steek optie om compact bladen te rijden 34-50T of 36-52T of dubbel 39-52T, je kunt dus met een beperkte investering de 'versnellingsbak' aanpassen.
- voorderrailleur schakelt een heel stuk vlotter met dank aan langere hefboom.
Nadelen:
- hogere prijs
- passen nu alleen nog Shimano kettingbladen op het crankstel, al verslijt je deze ook niet heel snel
- niet al je oude wielen zijn om te bouwen richting 11 speed, Mavic wielen waren trouwens al geschikt voor 11speed, laat dan wel de ring er achter weg.
- geen triple optie
- shifters zijn compacter, bij relatief kleine handen betere controle
- remhoeven zijn iets zwaarder maar wel stukje stijver en oa daardoor krachtiger.
- schakelslag voor opschakelen is iets kleiner daardoor net wat minder 'dode' slag
- kabels zijn verbeterd, schakelen gaat erg licht
- crankstel heeft Shimano 4 bout steek optie om compact bladen te rijden 34-50T of 36-52T of dubbel 39-52T, je kunt dus met een beperkte investering de 'versnellingsbak' aanpassen.
- voorderrailleur schakelt een heel stuk vlotter met dank aan langere hefboom.
Nadelen:
- hogere prijs
- passen nu alleen nog Shimano kettingbladen op het crankstel, al verslijt je deze ook niet heel snel
- niet al je oude wielen zijn om te bouwen richting 11 speed, Mavic wielen waren trouwens al geschikt voor 11speed, laat dan wel de ring er achter weg.
- geen triple optie
Dan zie je dat de 6800 naar een 32 max cassette achter gaat en de 6700 naar 30 max achter. En voor de meesten is dan een triple voor niet meer nodig. Al moet dus gezegd blijven dat een 30 voor met 30 achter toch een stukje lichter is.Kilowatt schreef:Misschien de verzettentabel er bij halen ?
Ondanks de keuze tussen 3 crankstellen, kan ik bij de 6800 geen ideale combinatie crankstel + cassette vinden die geschikt is voor gebruik in polder en bergen. Tenzij het mogelijk is om twee cassettes te combineren tot één. De kleinste zes tandwielen van de 12-25 plus de grootste vijf tandwielen van de 11-28 leveren dan samen met een compact crankstel een bruikbare reeks verzetten voor een toerrijder op het vlakke en in de heuvels.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43500
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Je koopt toch ook een ferrari voor de autobahn en een landcruiser voor de woestijn?
Oftewel; verschillende cassettes voor verschillende doeleinden....
Alles in 1 is een groot compromis. Ik snap niet waarom die drang zo groot is bij sommigen. Een 2e cassette kost geen drol, omzetten is letterlijk 5 min werk en het plezier ervan is heel groot. 1 cassette is een illusie.
Oftewel; verschillende cassettes voor verschillende doeleinden....
Alles in 1 is een groot compromis. Ik snap niet waarom die drang zo groot is bij sommigen. Een 2e cassette kost geen drol, omzetten is letterlijk 5 min werk en het plezier ervan is heel groot. 1 cassette is een illusie.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Met 12-speed zou het wel kunnen, maar dan ben je wel heel lang bezig om van boven naar onderen te schakelen.