Stomme vraag over schoonmaken ?
Mijn fiets wordt na elke rit grondig gereinigd. Als hij héél vuil is met product en water.
Ik haal hem nooit uit elkaar.
Water kan géén kwaad, tenminste als je hem goed laat drogen en dan alle bewegende delen incl. ketting met WD40 inspuit! Dit smeert en verdringt water.
Ik doe dit op mijn Trekfiets al vier jaar en hij ziet nog steeds als nieuw.
De ketting ontvet ik met een borsteltje en wasbenzine alvorens hem opnieuw met WD40 te behandelen.
Gewoon superstuf!
Als de lagers goed zijn dan zijn die afgedicht met rubberdichting en komt daar géén water nog vuil in.
Water kan géén kwaad, tenminste als je hem goed laat drogen en dan alle bewegende delen incl. ketting met WD40 inspuit! Dit smeert en verdringt water.
Ik doe dit op mijn Trekfiets al vier jaar en hij ziet nog steeds als nieuw.
De ketting ontvet ik met een borsteltje en wasbenzine alvorens hem opnieuw met WD40 te behandelen.
Gewoon superstuf!
Als de lagers goed zijn dan zijn die afgedicht met rubberdichting en komt daar géén water nog vuil in.
Mijn fiets wordt niet na iedere rit grondig gereinigd want dat is meestal helemaal niet nodig.Schum schreef:Mijn fiets wordt na elke rit grondig gereinigd. Als hij héél vuil is met product en water.
.
Als iets heel erg vervuild is haal ik het uit elkaar voordat er een functioneel probleem gaat optreden.
De ketting wordt gereinigd en gesmeerd zodra het smeermiddel is uitgewerkt, dat is zo (droge ritten) na een 300 tot 500 km.
Water komt nooit in de buurt van m'n fiets want dat is alleen goed om wat vastzittend vuil van het frame te halen en nergens anders voor en richt verder alleen maar schade aan.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...
Niet mee eens.kees0251 schreef:Mijn fiets wordt niet na iedere rit grondig gereinigd want dat is meestal helemaal niet nodig.Schum schreef:Mijn fiets wordt na elke rit grondig gereinigd. Als hij héél vuil is met product en water.
.
Als iets heel erg vervuild is haal ik het uit elkaar voordat er een functioneel probleem gaat optreden.
De ketting wordt gereinigd en gesmeerd zodra het smeermiddel is uitgewerkt, dat is zo (droge ritten) na een 300 tot 500 km.
Water komt nooit in de buurt van m'n fiets want dat is alleen goed om wat vastzittend vuil van het frame te halen en nergens anders voor en richt verder alleen maar schade aan.
Er komt altijd vuil (zand...) in de ketting terecht (hoe weinig ook) en dat maakt extra slijtage! Zand en smeermiddel(welk ook) vormt een schurend effect.
Of je het er nu mee eens bent of niet: ketting gaat véél langer mee. Ik spreek uit ervaring!
- Vieux chnoque
- Forum-lid
Fiets gewoon wassen met autoshampoo en laten drogen in de woonkamer voor de verwarming. Droogt streeploos op.
Zo doen de mechaniekers het ook.
Ketting zo droog mogelijk aan de buitenkant houden. Als toch aangekoekt vuil met brake cleaner schoonmaken en opnieuw vetten met motorkettingvet uit spuitbus. Voor dit opdroogt de buitenkant van de ketting droogwrijven.
Ketting op tijd vervangen zeker voor maximale toegestane rek(slijtage). Ultegra is goed en goedkoop.
Op tijd een nieuw stuurlintje, kost ook niet veel.
Ketting zo droog mogelijk aan de buitenkant houden. Als toch aangekoekt vuil met brake cleaner schoonmaken en opnieuw vetten met motorkettingvet uit spuitbus. Voor dit opdroogt de buitenkant van de ketting droogwrijven.
Ketting op tijd vervangen zeker voor maximale toegestane rek(slijtage). Ultegra is goed en goedkoop.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Waar ben je het niet mee eens?Schum schreef:Niet mee eens.kees0251 schreef:Mijn fiets wordt niet na iedere rit grondig gereinigd want dat is meestal helemaal niet nodig.Schum schreef:Mijn fiets wordt na elke rit grondig gereinigd. Als hij héél vuil is met product en water.
.
Er komt altijd vuil (zand...) in de ketting terecht (hoe weinig ook) en dat maakt extra slijtage! Zand en smeermiddel(welk ook) vormt een schurend effect.
Of je het er nu mee eens bent of niet: ketting gaat véél langer mee. Ik spreek uit ervaring!
Ik maak de ketting regelmatig grondig schoon (van de fiets af dus) en smeer hem dan goed.
Vuil dat OP de ketting (buitenplaten zwart) zit zal mij een zorg zijn.
Er is een hele industrie die draait op de strijd tegen het zwart,maar het gaat alleen om kosmetiek.,...
Deze industrie ontvangt van mij geen rooie cent,
Mijn probleem met jouw verhaal is met het gebruik van water, maar het is natuurlijk wel heel goed voor de economie....
Kapotte wiellagers
Knarsende bodies
Vastzittende derailleurs en remmen
Enzovoort....
-
- Forum-lid
Dus Kees nooit in de regen fietsen!!!!door kees0251
Mijn probleem met jouw verhaal is met het gebruik van water, maar het is natuurlijk wel heel goed voor de economie....
Kapotte wiellagers
Knarsende bodies
Vastzittende derailleurs en remmen
Enzovoort....
Ik maak ook mijn fiets,als ie echt vuil,is met een zacht sopje proper.Afspoelen met zuiver water en dan laten drogen.Zelden of eigenlijk nooit last van kapotte wiellagers,knarsende bodies;enz....Ik denk als men voorzichtig omgaat met water en nog voorzichtiger met reinigingsprodukten en zeker geen tuinslang of hogedrukreiniger gebruikt er niet veel schade zal toegebracht worden.Ketting spuit ik in met WD40 dan met een oude doek zuiver maken en enkele druppels olie op de ketting.Voor ik ga fietsen wrijf ik de ketting droog om de overtollige olie te verwijderen.Als de ketting echt vies is,afwassen in lampolie,laten uitlekken en als ie droog is gaat de ketting voor minimum 24 uur in een pot met dikke smeerolie en daarna ophangen om uit te lekken.Ketting droog maken en terug monteren.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90
Regen overkomt je.
Een sopje is je eigen keuze.
Zeepwater is aanzienlijk slechter dan regenwater.
Met je kettingbehandeling kan ik het wel eens zijn, behalve vegen met een doek.
Een doek doet niets anders dan de buitenplaatjes schoonvegen, en laat dat nu net overbodig zijn, het is een zuiver kosmetische behandeling.
Lampolie is trouwens ook niet zo erg geschikt, er blijft teveel vuil gewoon zitten waar het zit.
WD40 is wel geschikt voor de vakantie na een regenrit (ketting kan op de fiets blijven), daarna smeren uiteraard, thuis gebruik ik het niet.
Een sopje is je eigen keuze.
Zeepwater is aanzienlijk slechter dan regenwater.
Met je kettingbehandeling kan ik het wel eens zijn, behalve vegen met een doek.
Een doek doet niets anders dan de buitenplaatjes schoonvegen, en laat dat nu net overbodig zijn, het is een zuiver kosmetische behandeling.
Lampolie is trouwens ook niet zo erg geschikt, er blijft teveel vuil gewoon zitten waar het zit.
WD40 is wel geschikt voor de vakantie na een regenrit (ketting kan op de fiets blijven), daarna smeren uiteraard, thuis gebruik ik het niet.
Vieux chnoque schreef:Fiets gewoon wassen met autoshampoo en laten drogen in de woonkamer voor de verwarming. Droogt streeploos op.
Inderdaad, zo doe ik het ook ongeveer!
Ik doe niet zoals Kees denkt. Ik koop géén speciale fiets reinigings producten of speciale middelen.
Mijn fiets wordt indien nodig met autoshampoo (zonder wax in) gewassen en ik droog hem dan met een doek. Laat hem in de zon of voor een verwarming drogen.
Alle draaiende, bewegende en nodige onderdelen worden met WD40 gesmeerd, nooit gebruik ik ander middel.
Ik doe het op mijn beide fietsen al meer dan 4 jaar en nog nooit problemen mee gehad.
De fietsen zien er als nieuw uit.
De ketting wordt ontvet met wasbenzine (goede ontvetter en totaal onschadelijk voor de lak)
Ook wordt de cassette hier mee ontvet.
Véél fietsers zijn ook nog materiaalfreak en dat vergeet Kees te vaak

Ik kan niet aanzetten met een fiets die niet netjes is!