Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Interessante Apps voor Smartphones

turfke
Forum-lid

turfke 30 aug 2010 13:28

[quote="ericpeters"]De HTC legend heeft dus een TI Wilink 6.0 aan boord die ANT+ compatible is, alle nieuwere HTC hebben die chip waarschijnlijk ook.

[quote="Texas Instruments"]Existing devices based on WiLink solutions can enable ANT with a simple software upgrade, to connect to the many available ANT+ sensors today[/quote]

Als ik het goed begrijp is hebben huidige firmware en Android versie combinaties geen driver ingebouwd om van die ANT+ technologie gebruik te maken anders hadden de ontwikkelaars van de sport-tracking apps wel onmiddelijk toegehapt, maar ik kan me vergissen.
Bij HTC-Columbia kan ik me voorstellen dat er custom firmware voor de legend is geschreven.

Ant+ lijkt meer op BT dan op Wifi, ik meen dat ANT+ een afgeleide is van het Ziigbee protocol als je een rangorde zou opstellen dan krijg je zoiets:
1 Wifi: Snelste transmissie, veel energieverbruik, lange range
2 Bleutooth: Average transmissiesnelheid, gemiddeld energie verbruik, middelange range
3 Zigbee (en ANT): langzame transmissie, minste verbruik, korte range.

Uit mijn hoofd wordt Zigbee in de industrie gebruikt en is een algemener protocol waarbij de contents van de data niet vastligt. Bij ANT+ zijn er vast gedefineerde data stromen (bv HR, Power, Weight, Cadans).
Zowel Zigbee als ANT+ sensors gaan automatisch in sleep-mode als ze een tijdje niet gebruikt worden en hebben een automatisch wake-up. Dit is een van de redenen dat ze heel lang op een enkele batterij kunnen werken.[/quote]

Gebruik voor mijn Nokia n97 mini (symbian) de apps Endomondo
Werkt super, en zeer eenvoudig en ook nog een gratis! Tevens gebruik ik een bluetooth hartslagband van Zephyr HxM BT. 8uur gaat de accu dan ongeveer mee.
De apps is ook geschikt voor andere besturingssystemen. zie www.endomondo.com

Grote plus is dat je niet een permanente data verbinding nodig hebt, thuis kun je dan de data eventueel downloaden via wifi. In het buitenland kun je 1 keer op het einde vd rit de verbinding even laten maken via internet op je telefoon.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 30 aug 2010 22:25

Die Zephyr HxM BT is op zich voor mij wel een optie, kan ik data verzamelen op mijn HTC Desire terwijl ik op zakenreis ergens in de GYM van een hotel zit en hoef ik mijn Garmin niet mee te nemen. (Ik ga er dan vanuit dat op een of andere manier die data in Sporttracks te importeren is)

Maar an de andere kant vind ik hem te prijzig ($99 voor een hartslagband) dan wacht ik nog wel even op de ANT+ firmware.
Afbeelding

turfke
Forum-lid

turfke 30 aug 2010 23:49

[quote="ericpeters"]Die Zephyr HxM BT is op zich voor mij wel een optie, kan ik data verzamelen op mijn HTC Desire terwijl ik op zakenreis ergens in de GYM van een hotel zit en hoef ik mijn Garmin niet mee te nemen. (Ik ga er dan vanuit dat op een of andere manier die data in Sporttracks te importeren is)

Maar an de andere kant vind ik hem te prijzig ($99 voor een hartslagband) dan wacht ik nog wel even op de ANT+ firmware.
[/quote]

Importeren in sporttrack ?? denk het niet. Maar nog niet geprobeerd. krijg de hartslagband zephyr ook niet gekoppeld met sporttrack, hij zal en wil de band van polar koppelen (standaard koppelcode van polar is 0000 maar van de zephyr is 1234)

euro prijs is 89,00 bij de shop van endomondo (is idd prijzig, die van mij op marktplaats gekocht 60euro: mazzeltje)

Op de site van zephyr staan ook nog leuke apps.
http://www.zephyr-technology.com/hxm.html

Ben ook zeer benieuwd naar andere (nieuwe) fiets gerelateerde apps
anders moeten we maar een lijstje maken! :rolleye:

stoli
Forum-lid

stoli 01 sep 2010 04:27

hmm dat endomondo lijkt me echt nice (puur van wat ik lees)
binnenkort maar eens proberen (blackberry)

dus dat is eigenlijk gewoon een soort gps logger die instant die route op die site zet en waar je deze kan bekijken? inc verzamelde gegevens?

nice :D

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 sep 2010 11:02

[quote="ericpeters"]De HTC legend heeft dus een TI Wilink 6.0 aan boord die ANT+ compatible is, alle nieuwere HTC hebben die chip waarschijnlijk ook.

[quote="Texas Instruments"]Existing devices based on WiLink solutions can enable ANT with a simple software upgrade, to connect to the many available ANT+ sensors today[/quote]

Als ik het goed begrijp is hebben huidige firmware en Android versie combinaties geen driver ingebouwd om van die ANT+ technologie gebruik te maken anders hadden de ontwikkelaars van de sport-tracking apps wel onmiddelijk toegehapt, maar ik kan me vergissen.
Bij HTC-Columbia kan ik me voorstellen dat er custom firmware voor de legend is geschreven.

Ant+ lijkt meer op BT dan op Wifi, ik meen dat ANT+ een afgeleide is van het Ziigbee protocol als je een rangorde zou opstellen dan krijg je zoiets:
1 Wifi: Snelste transmissie, veel energieverbruik, lange range
2 Bleutooth: Average transmissiesnelheid, gemiddeld energie verbruik, middelange range
3 Zigbee (en ANT): langzame transmissie, minste verbruik, korte range.

Uit mijn hoofd wordt Zigbee in de industrie gebruikt en is een algemener protocol waarbij de contents van de data niet vastligt. Bij ANT+ zijn er vast gedefineerde data stromen (bv HR, Power, Weight, Cadans).
Zowel Zigbee als ANT+ sensors gaan automatisch in sleep-mode als ze een tijdje niet gebruikt worden en hebben een automatisch wake-up. Dit is een van de redenen dat ze heel lang op een enkele batterij kunnen werken.[/quote]

Dank voor het lesje in zendprotocollen ;-)
Het goede nieuws is dus dat het technisch mogelijk lijkt om ANT+ aan een HTC te koppelen (mijn HTC Desire arriveert a.s. maandag ;-) ), het slechte nieuws is dat er voor het publiek nog geen toepassing voor gemaakt lijkt te zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 08 sep 2010 00:51

Cross Post uit GPS: Welk apparaat en welke kaarten? aangezien het daar eigenlijk niet thuis hoort.

Hoi Sirbas,

Probleem wat ik met gpsVP heb is dat je met de PC applicatie (gpsVPxp) niet zonder GPS signaal kaarten kunt downloaden door te selecteren.

Ik ga er dus vanuit dat jij je telefoon (gpsVP=aan) aan je PC koppelt via USB en dan, na de GPS fix, je gewenste kaarten download?

Een andere applicatie die ik draai (HTC HD2) bevalt me wat dat betreft veel beter:
GPS Sports Tracker
aangezien deze een PC applicatie heeft, PC Downloader welke via PC (geen GPS Signaal nodig) kaarten op diverse zoom niveaus kan downloaden.

Een andere vergelijkbare applicatie voor Windows Mobile is NaviComputer

Heeft ook een PC off line programma 'NaviMapper' dat deel uitmaakt van de installer.

Met NaviMapper kun je off line delen van kaarten selecteren, downloaden via je PC.
Deze worden gecompileerd tot .nmap bestanden en kun je zo naar je mobile/maps folder copieeren zoals geconfigureerd in je NaviCompter appop je Mobile.

NaviComputer en GPSSportTRacker zijn beide freeware.

Ik zie niet zo snel hoe dat allemaal met gpsVP kan aangezien je een GPS signaal nodig hebt om kaarten te downloaden ook al betreft het je PC.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 08 sep 2010 02:32

[quote="stoli"]hmm dat endomondo lijkt me echt nice (puur van wat ik lees)
binnenkort maar eens proberen (blackberry)

dus dat is eigenlijk gewoon een soort gps logger die instant die route op die site zet en waar je deze kan bekijken? inc verzamelde gegevens?

nice :D[/quote]

er is wel al een endomondo topic maar even nog een aanvulling:
Endomondo kan ook live loggen, iemand anders kan dan online zien waar je op dat moment rijdt. (kost wel data verbinding)
Endomondo heeft ook een speech engine, daarmee worden standaard ronde tijden of km tijden aan je meegedeeld maar je kan ook (engelse) tekst online invoeren die de sporter met de telefoon dan hoort, een soort verreweg coach.
Afbeelding

swoosh
Forum-lid

swoosh 13 sep 2010 01:02

Niet met trainingsschema's maar betreft alleen navigatie.
Bijzonder is dat het navigatie zonder data connectie betreft.

Beschrijving:
AlpineQuest is a software dedicated to Android powered devices (including mobiles, laptops and tablets).

It allows the user to display and navigate throughout geographic maps stored on the memory card, without the need to access an internet or a cellular network.

http://alpinequest.psyberia.net/english/index
Afbeelding

-eric-
Forum-lid

-eric- 11 jan 2011 12:40

Weet iemand ook een android applicatie waarmee je een track in kan laden en die dan in je oor fluister dat je recht of links moet.
Ik heb een HTC Desire HD die ik gebruik met het fietsen. Endomondo, muziekje erbij en je kunt leuk een logboekje bij houden.
Ook gebruik ik Google Navigatie, waarbij ik als 'wandelaar' de route uit laat zetten. Alleen kan je de route dan niet aanpassen. Wat ik wil is eigenlijk thuis op de computer een rondje of route uitzetten en die in mijn telefoon laden en die af fietsen. Sommige Garmins kunnen dat, maar in Android heb ik nog niks gevonden...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 12 jan 2011 23:03

RunGPS kan dat

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jan 2011 16:25

Ik heb zojuist de app "Nogago" geïnstallerd op mijn Blackberry. Met deze app kun je o.a. een GPX-file narijden. Ik ga het binnenkort eens testen. Moet nog even zien hoe ik de BB aan het stuur ga krijgen, maar dat komt vast goed.

jo_spr
Forum-lid

jo_spr 16 jan 2011 18:26

Hier nog een leuke link met een overzicht van apps

http://www.wahoofitness.com/Apps/Apps.asp

Plaats reactie