Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.

C.R3.2011
Forum-lid

Gebruikersavatar C.R3.2011 16 jan 2014 19:51

loos schreef:Mijn Chorus ketting heb ik 6.000 km mee gedaan. Mijn Record ketting ging meestal ca. 3.000 - 3.500 km mee. Ik gebruik verschillende cassettes, want ik heb meerdere wielsets en een klimcassette voor de bergen.
Ik wissel de 1e record ketting op een nieuwe cassette na 3000-3500 km de 2e ketting gaat dan nog 5000 a 4500 mee. Daarna is de cassette ook op.

Omdat de kettingen en de cassettes op elkaar inslijten houd ik de kettingen en de cassettes bij elkaar. Als je meerdere wielen hebt wordt het lastiger want je wilt niet eindigen met een mismatch van versleten kettingen en een cassette van 5000 km waar geen nieuwe ketting meer op kan omdat de ketting dan gaat verspringen.

Dat pleit dan weer voor hersluitbare kmc-linkjes.

Toen het leven nog eenvoudig was met een enkele fiets en een enkel wielsetje had je daar geen last van ;).

Voorlopige conclusie: je kan het net zo moeilijk maken als je wilt met ketting cassette combinaties en wisselen en uitwassen om de 1000 km of het spul gewoonweg in een keer zonder enig gedoe oprijden tot 'ie 't niet meer doet. Wellicht is de gulden middenweg de ketting eenmaal te vervangen en dan op te rijden.

Het lijkt het erop dat voorbladen veel langer meegaan dan ik dacht. Ik heb ze dan ook altijd uit voorzorg en advies van de FM na ca. 12000 km vervangen. Tja de FM wil ook wel eens een voorblad verkopen.

En ja, 10 speed zal ongetwijfeld gaat langer meegaan dan 11 speed... .
The wind is my friend

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 16 jan 2014 19:56

peterfietser schreef:Ik heb campa centaur 10 speed en veloce 10speed gehad. Ik heb 4 of 5 KMC kettingen en die wissel ik na 1000km en reinig de tandwielen.Als ik ze allemaal gehad heb kook ik ze uit in kettingvet en dan begin ik weer van voor af aan. Ik doe op deze manier met gemak 20000km met de meeste tandwielen. Van de cassette heb ik de 18 en 19 een keer vervangen tussendoor. Nu heb ik sinds kort Athena 11speed met KMC ketting en Miche cassette. Ik ga dit op dezelfde manier doen en ben benieuwd hoe lang dat mee gaat.
Peter = Koning
Nog krenteriger wordt héél moeilijk

kees0251
Forum-lid

kees0251 16 jan 2014 20:09

C.R3.2011 schreef: Het lijkt het erop dat voorbladen veel langer meegaan dan ik dacht. Ik heb ze dan ook altijd uit voorzorg en advies van de FM na ca. 12000 km vervangen. Tja de FM wil ook wel eens een voorblad verkopen.
Voorzorg voor wat?

Van Rose versand moet je je stuur elke 2 jaar vervangen..... :roll:
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 16 jan 2014 20:12

In reactie op Sloeren......

Je kunt het ook positiever benaderen: Hij is duurzaam bezig.

Ik zou zelf ook niet zover gaan, maar het gemak waarmee sommigen op dit forum zaken in de vuilnisbak kieperen, dat vind ik tamelijk overdreven.

Bijvoorbeeld de typische binnenbandbehandeling: "Ik plak geen binnenbanden, ik gooi ze meteen weg".

Nou, als je in de buurt woont van Helmond, dan kom ik ze graag ophalen. En dat meen ik!!!

C.R3.2011
Forum-lid

Gebruikersavatar C.R3.2011 16 jan 2014 20:16

kees0251 schreef:
C.R3.2011 schreef: Het lijkt het erop dat voorbladen veel langer meegaan dan ik dacht. Ik heb ze dan ook altijd uit voorzorg en advies van de FM na ca. 12000 km vervangen. Tja de FM wil ook wel eens een voorblad verkopen.
Voorzorg voor wat?

Van Rose versand moet je je stuur elke 2 jaar vervangen..... :roll:
Tja, inmiddels weet ik beter :oops: . Maar mijn stuurtje zit er al heel lang op, lol.
The wind is my friend

peter1981
Forum-lid

peter1981 16 jan 2014 20:24

robbebopper schreef:
Bijvoorbeeld de typische binnenbandbehandeling: "Ik plak geen binnenbanden, ik gooi ze meteen weg".

Nou, als je in de buurt woont van Helmond, dan kom ik ze graag ophalen. En dat meen ik!!!
Je hebt zeker een punt , maar zoals in mijn geval praten we over nog geen 1 euro per band en als ik dan een lekke band nog moet gaan meeslepen in toch al m`n beladen achterzakken dan pas ik daarvoor.
De gelletjes en reepjes wat ik onderweg opeet zijn vele malen duurder ;)
De binnenbandjes in m`n Shamal wielen moet ik nog eens over nadenken of ik die niet ga plakken want die kosten 11euro per stuk :shock:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 16 jan 2014 20:24

robbebopper schreef:In reactie op Sloeren......

Ik zou zelf ook niet zover gaan, maar het gemak waarmee sommigen op dit forum zaken in de vuilnisbak kieperen, dat vind ik tamelijk overdreven.

Maar ik bedoelde het ook bewonderend. Er was geen greintje talig gekronkel bij. Was alleen even vergeten dat krenterigheid een negatieve conotatie heeft. Ik vind het echt gewoon cool wat hij doet. (ik plak mijn eigen banden; gewoon net als alle andere krenten :P )

elefantino
Forum-lid

elefantino 16 jan 2014 20:29

robbebopper schreef:In reactie op Sloeren......

Ik snap de strekking van je post wel, maar een geplakte binnenband blijf je toch voelen tijdens het fietsen. Samen met het feit dat die dingen bijna niets kosten en ik vrijwel nooit lek rijd, maakt dat ik ze toch echt in de container mik.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 16 jan 2014 20:44

Meen je dat nou?? Voel je die plakkertjes echt tijdens het fietsen? :shock:

Bij mij ligt er ook wel eens grens aan hoe vaak ik een binnenband repareer, maar momenteel ligt er op mijn winterfiets een band met drie plakkers. Ik merk er helemaal niets van, en iedere keer dat ik lek rijd, zit het gaatje op een andere plek. Nooit bij een plakker.

Blijkbaar ben ik niet erg gevoelig op de fiets. Dat is trouwens wel handig, want op elk zadel kan ik vooruit. Op een plakkertje dus ook.

Het gaat me overigens nog niet eens om die paar euro, maar wel om het feit dat je een prima gebruiksvoorwerp weggooit.

kees0251
Forum-lid

kees0251 16 jan 2014 21:15

Het gaat mij ook niet om de Euroos, maar om het principe.
Misplaatste stoerheid en verwerpelijk verspilling.
En het bestaat niet dat iemand de plakkers voelt.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jan 2014 21:35

peter1981 schreef: Je hebt zeker een punt , maar zoals in mijn geval praten we over nog geen 1 euro per band en als ik dan een lekke band nog moet gaan meeslepen in toch al m`n beladen achterzakken dan pas ik daarvoor.
Als je ze dan maar wel netjes in een afvalbak dumpt en niet met een achteloos gebaar in een boom slingert.;)

Banden plakken, ik heb het serieus wel eens geprobeerd. Ik weet hoe het moet, ik kan het ook wel...maar het resultaat is dan altijd dat ik op een bult verder moet rijden want mooi krijg ik het niet. Ik had vorig jaar maar 1 lek. Hij hangt nog steeds in de gangkast...voor geval van nood als ik helemaal niks meer heb. Of voor als ik mijn Tacx fiets lek rijdt ofzo.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 16 jan 2014 22:45

Bandenplaktip. Werkt echt supergoed. Je moet er natuurlijk wel wat geduld voor hebben, maar dat geldt voor alle reparaties.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?bbp

Maar nu weer snel on topic. :) :oops:

Plaats reactie