Ik wissel de 1e record ketting op een nieuwe cassette na 3000-3500 km de 2e ketting gaat dan nog 5000 a 4500 mee. Daarna is de cassette ook op.loos schreef:Mijn Chorus ketting heb ik 6.000 km mee gedaan. Mijn Record ketting ging meestal ca. 3.000 - 3.500 km mee. Ik gebruik verschillende cassettes, want ik heb meerdere wielsets en een klimcassette voor de bergen.
Omdat de kettingen en de cassettes op elkaar inslijten houd ik de kettingen en de cassettes bij elkaar. Als je meerdere wielen hebt wordt het lastiger want je wilt niet eindigen met een mismatch van versleten kettingen en een cassette van 5000 km waar geen nieuwe ketting meer op kan omdat de ketting dan gaat verspringen.
Dat pleit dan weer voor hersluitbare kmc-linkjes.
Toen het leven nog eenvoudig was met een enkele fiets en een enkel wielsetje had je daar geen last van

Voorlopige conclusie: je kan het net zo moeilijk maken als je wilt met ketting cassette combinaties en wisselen en uitwassen om de 1000 km of het spul gewoonweg in een keer zonder enig gedoe oprijden tot 'ie 't niet meer doet. Wellicht is de gulden middenweg de ketting eenmaal te vervangen en dan op te rijden.
Het lijkt het erop dat voorbladen veel langer meegaan dan ik dacht. Ik heb ze dan ook altijd uit voorzorg en advies van de FM na ca. 12000 km vervangen. Tja de FM wil ook wel eens een voorblad verkopen.
En ja, 10 speed zal ongetwijfeld gaat langer meegaan dan 11 speed... .