Klimtraining.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Wie heeft je dit verhaal op de mouw gespeld? OmegaPharma rijdt met Sram, die hebben überhaupt geen triple groepen. En met de power die hij heeft is er echt geen triple nodig om met een hoog beentempo te trainen.rodger schreef:Probeer elke klim aan 90 toeren trapfreq.te doen,de laatste meters aan 100-110 .Natuurlijk moet je daarvoor wel het nodige verzet voor hebben,daarom heb ik een triple om zeker die 90 toeren te kunnen aanhouden.Ook rond je omslag pols blijven bij de klim behalve de laatste meters dan kijk je niet naar je hartslag.Geleerd van Stybar,daarom ook dat hij eveneens met triple traint om altijd die hoge trapfreq;; te kunnen aanhouden.Maar ja,de meesten zijn te fier om een triple te plaatsen.
Kracht train je niet door door traag te stoempen maar wel door je trapfreq.met een groter verzet rond te krijgen maar dan moet je wel beginnen met klein verzetjes om zo geleidelijk op te bouwen
Sowieso slaat het nergens op klakkeloos trainingsmethodes van profs te kopiëren. Profs hebben 5x zoveel talent en trainen veel meer en veel vaker dan wij. 90 rpm bergop rijden heeft voor een gewone sterveling geen enkele zin, werkt eerder averechts.
Ik spreek hier over trainingen,niet in cyclo's,dat weet ik ook dat ik daar geen 90 toeren blijf aanhouden op een col en zal dat ik niet copieren van profs.Maar sinds ik men trainingen force gewijzigd heb door bergop men 90 toeren te proberen aanhouden onder omslagpunt ben ik toch blij dat ik met men 65 jaar nog een podium heb gehaald in de mountainbike marathon Cristalp 121km met 5000 hoogtemeters.Vroeger deed ik ritjes van 200 tot 300km en bleef maar een diesel maar kon geen snelheid maken.Een triple is daar voor de ideale optie om die omwentelingen te doen.Stybar doet dit op een 30 vooraan en 23-25 achteraan,voor mij onmogelijk, maar met men 22-32-44 vooraan en cassette achteraan tot 28 is dit heel goed te trainen.Dank zij die trainingen rij ik in mountainbike ook niet meer met een cassette tot 32 of 34 omdat ik met men 28 voldoende souplesse heb in lange klimmen.Bij heel technische klimmen onder de 5km/u stap ik af,minder vermoeiend,tip van Frischknecht .
Hebben Jullie de versnelling gezien van Froome op de Mont Ventoux,hoe denk je dat die traint?Meer ga ik hier nu niet meer over vertellen en ieder doe maar waar hij zich het beste op voelt.Veel succes.
Hebben Jullie de versnelling gezien van Froome op de Mont Ventoux,hoe denk je dat die traint?Meer ga ik hier nu niet meer over vertellen en ieder doe maar waar hij zich het beste op voelt.Veel succes.
-
- Forum-lid
Froome levert zoveel meer vermogen dan wij, dat het geen enkele zin heeft om naar zijn trapfrequentie te kijken.rodger schreef:Hebben Jullie de versnelling gezien van Froome op de Mont Ventoux,hoe denk je dat die traint?Meer ga ik hier nu niet meer over vertellen en ieder doe maar waar hij zich het beste op voelt.Veel succes.
-
- Forum-lid
Hoe meer vermogen je bergop levert, des te hoger de meest efficiente trapfrequentie.bve schreef:oh? Laag vermogen = lage trapfrequentie of wat bedoel je precies?elefantino schreef: Froome levert zoveel meer vermogen dan wij, dat het geen enkele zin heeft om naar zijn trapfrequentie te kijken.
Dat bedoel ik ,met een hoger trapfreq.kun je langer je vermogen vasthouden.Met de helft van hem ben ik ook al trevreden !!elefantino schreef:Hoe meer vermogen je bergop levert, des te hoger de meest efficiente trapfrequentie.bve schreef:oh? Laag vermogen = lage trapfrequentie of wat bedoel je precies?elefantino schreef: Froome levert zoveel meer vermogen dan wij, dat het geen enkele zin heeft om naar zijn trapfrequentie te kijken.
PS:ik copieer geen prof's maar probeer de nieuwe ontwikkelingen toe te passen om toch wat gemotiveerd te blijven op mijn ouderdom.
Laatst gewijzigd door rodger op 03 jan 2014 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Dat bedoelde ik niet helemaal, eerlijk gezegd.rodger schreef:Dat bedoel ik ,met een hoger trapfreq.kun je langer je vermogen vasthouden.Met de helft van hem ben ik ook al trevreden !!elefantino schreef: Hoe meer vermogen je bergop levert, des te hoger de meest efficiente trapfrequentie.

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Coulthard1984
- Forum-lid
Het verhaal over trapfrequentie is correct:
Aan te raden is hoe meer vermogen je in staat bent te trappen, hoe hoger de omwentelingen moeten zijn.
Dus profs draaien meer omwentelingen dan de wielertoerist.
Dit heeft te maken met de rekrutering van de spiervezels en de efficiëntie waarmee ze dat kunnen. En met de piekkrachten van de spieren.
Meer omwentelingen betekent meer energie verbruik en een hogere hartslag, maar betekent ook minder hoge piekvermogens die de spieren moeten leveren; waardoor de spieren meer bespaart blijven.
Als je weinig vermogen hebt kan je dit beter over laat aan je spierkracht, maar hoe meer vermogen je hebt, hoe beter het is dit te verschuiven door meer energie te verbruiken en een hogere hartslag.
Froome rijdt weliswaar tijdens de laatste klim op hoge omwentelingen, maar in de klimmen voorafgaand niet, omdat dit gewoon weg veel energie kost. Daarnaast draait hij vooral veel omwentelingen tijdens zijn aanvallen, maar wanneer hij niet in de aanval is (op de slotklim) heeft hij ''gewoon'' een trapfrequentie rond de 85 / 90 omw/min.
En nu wordt dus de beste klimmer van de wereld vergeleken!
Kortom heb je minder vermogen dan de profs; train dan op redelijke hoge trapfrequenties, maar ga niet proberen 100 omwentelingen te rijden, dan ga je echt niet harder....
Klimmen benodigd:
1. sterke romp voor stabiliteit
2. weinig gewicht (watts/kg)
3. in staat zijn goed rond omslagpunt te kunnen rijden
4. Spierkracht
Aan te raden is hoe meer vermogen je in staat bent te trappen, hoe hoger de omwentelingen moeten zijn.
Dus profs draaien meer omwentelingen dan de wielertoerist.
Dit heeft te maken met de rekrutering van de spiervezels en de efficiëntie waarmee ze dat kunnen. En met de piekkrachten van de spieren.
Meer omwentelingen betekent meer energie verbruik en een hogere hartslag, maar betekent ook minder hoge piekvermogens die de spieren moeten leveren; waardoor de spieren meer bespaart blijven.
Als je weinig vermogen hebt kan je dit beter over laat aan je spierkracht, maar hoe meer vermogen je hebt, hoe beter het is dit te verschuiven door meer energie te verbruiken en een hogere hartslag.
Froome rijdt weliswaar tijdens de laatste klim op hoge omwentelingen, maar in de klimmen voorafgaand niet, omdat dit gewoon weg veel energie kost. Daarnaast draait hij vooral veel omwentelingen tijdens zijn aanvallen, maar wanneer hij niet in de aanval is (op de slotklim) heeft hij ''gewoon'' een trapfrequentie rond de 85 / 90 omw/min.
En nu wordt dus de beste klimmer van de wereld vergeleken!
Kortom heb je minder vermogen dan de profs; train dan op redelijke hoge trapfrequenties, maar ga niet proberen 100 omwentelingen te rijden, dan ga je echt niet harder....
Klimmen benodigd:
1. sterke romp voor stabiliteit
2. weinig gewicht (watts/kg)
3. in staat zijn goed rond omslagpunt te kunnen rijden
4. Spierkracht