Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fiets upgraden

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 24 dec 2013 00:59

Als alle 105 onderdelen niet versleten zijn en de frame maat oke is, is een mooi setje carbon wielen altijd wat.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 24 dec 2013 08:14

Nieuw binnen- en buitenkabels, nieuw stuurlint: kost relatief weinig en je merkt meteen het prettiger schakelen en remmen. Nieuw stuurlintje is altijd goed en ook fijn voor de moraal. Mee eens met andere posts: als je groep nog goed is lekker laten zitten. Als je wielen nog niet versleten zijn ook niet vervangen is mijn advies. Kijk eens naar je ketting en cassette, zijn die nog ok?

spokes
Forum-lid

spokes 24 dec 2013 08:24

Ik zou beginnen met een goede gereedschapset. Dan kan je alles wat je aan de fiets wilt veranderen zelf doen/leren.
Qua upgrade zou ik niets aan de groep doen, die is prima zoals de rest zegt, wel kan je controleren of er onderdelen versleten zijn. het vervangen van versleten onderdelen als banden, remblokjes, ketting, tandwielen of casette hebben altijd voorrang op de upgrade! En vergeet niet dat het vervangen van een ketting, evt. icm met een tandwiel, cassette, derailleurwieltjes best prijzig kan zijn! Als je dan nog steeds iets te besteden hebt is een setje wielen altijd de moeite waard, zeker als het om de looks gaat!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 dec 2013 08:46

Tandwielen, cassette kabels en stuurlint zijn geen upgrade maar onderhoud!

Misschien is het wel handig om het budget te weten.

Een Ultegra 11 speed groep lijkt mij wel een duidelijke upgrade t.o.v. zo'n oude 105 groep...
Campagnolo Ultra Dork

Daniel1989
Forum-lid

Daniel1989 24 dec 2013 19:52

Goed gereedschap heb ik in overvloed
Ik heb zo,n hele mooie koffer waar alles in zit zelfs sleutels waar ik niet eens van weet waarvoor ze zijn
En een goede moment sleutel heb ik ook

De fiets is prima onderhouden kabels cassete en ketting zijn ook pas vervangen
De remmen doe ik in mei vlak voor ik naar oostenrijk ga

Wat ik me af vraag of een 11 speed. Groep wel kan Ier zit namelijk een trippl op
En ik denk dat ik dan net zo goed een nieuwe fiets kan kopen

Maar ik ga denk eens rond kijken naar andere wielen die neem je ook makkelijk mee naar je volgende fiets

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 24 dec 2013 23:03

Wat r600 zegt, is lang zo gek niet eigenlijk.
Nieuwe stuurpen en ander lintje oogt al fietsend heel anders. En zijn lang zo duur niet.

Goede tweedehands groep (ongeacht welk merk/10 of 11sp) is wellicht óók het overwegen nog waard.
Maar ik zou voor een mooie set wielen gaan.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Plaats reactie