Politie fiets controle
Ik vind het altijd wel een prettig idee om een id op zak te hebben tijdens het fietsen, zeker als ik alleen ben. Mocht je wat overkomen, dan weten ze in ieder geval wie je bent en waar je woont en wie er gewaarschuwd moet worden. Ik heb daarvoor zo'n speciaal etuitje aan een koordje onder mijn wielershirt met standaard: mijn rijbewijs, betaalpas en wat klein geld.
Trek Madone 6 2011
VOOR EEN KOERSFIETS GELDEN ANDERE REGELS DAN VOOR EEN STADSFIETS
HOI
OP EEN KOERS FIETS MOET WEL BEL AANWEZIG ZIJN EN DE REMMEN MOETEN NATUURLIJK WERKEN
EN ALS HET DONKER IS MOET JE LICHT HEBBEN
ZET JE SPATBORDEN OP JE FIETS DAN WORDT JE FIETS ZOALS EEN STADSFIETS GEKEURD
DAT HEBBEN ZE MIJ TOCH OOIT EENS WIJS GEMAAKT IN BELGIE
HOI
OP EEN KOERS FIETS MOET WEL BEL AANWEZIG ZIJN EN DE REMMEN MOETEN NATUURLIJK WERKEN
EN ALS HET DONKER IS MOET JE LICHT HEBBEN
ZET JE SPATBORDEN OP JE FIETS DAN WORDT JE FIETS ZOALS EEN STADSFIETS GEKEURD
DAT HEBBEN ZE MIJ TOCH OOIT EENS WIJS GEMAAKT IN BELGIE
avia cyclingteam
Gekopieerd uit de aanwijzing van de overheid voor de personen die bevoegd zijn identiteitsbewijzen te vorderen:
"2.1. Situaties waarin uitoefening van de controlebevoegdheid aangewezen kan zijn
Tijdens de parlementaire behandeling van de Wet op de uitgebreide identificatieplicht is benadrukt dat de bevoegdheid van de ambtenaar van politie, zoals verwoord in het nieuwe artikel 8a van de Politiewet 1993 of artikel 5:16a Awb, alleen mag worden toegepast in het kader van een redelijke taakuitoefening.4
De volgende, geenszins uitputtend bedoelde, opsomming noemt een aantal situaties waarin identiteitscontrole aangewezen kan zijn.
– een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein;
– er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
– in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
– hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
– er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter zou zich kunnen bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
– bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of (dreigende) escalatie;
– bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is;
– verkeersovertredingen;
– bij een kraakactie5;
– iemand wil aangifte doen van een strafbaar feit;
– bij het opnemen van een getuigenverklaring in een strafzaak;
– een vergunninghouder wordt gecontroleerd en deze komt de vergunningsvoorwaarden niet na.
2.2. Situaties waarin de uitoefening van de controlebevoegdheid niet zonder meer op zijn plaats is
Voorbeelden van concrete situaties waarin de uitoefening van de bevoegdheid tot identiteitscontrole niet zonder meer op zijn plaats is, zijn:
– wanneer van iemand de identiteit al bekend is bij de ambtenaar die de vordering tot inzage wil doen.6 Een identiteit is alleen ambtshalve bekend wanneer de identiteit eerder aantoonbaar is vastgesteld op basis van een document als bedoeld in artikel 1 Wid en alle relevante gegevens bekend zijn, waaronder het burgerservicenummer (BSN.)7. De noodzaak om inzage te vorderen van iemand die ambtshalve bekend is kan er ook in bestaan dat er een wettelijke plicht is om de identiteit vast te stellen8.
– bij preventief fouilleren met betrekking tot personen bij wie geen wapens of drugs worden gevonden of een andere aanleiding bestaat. Het toepassen van preventief fouilleren impliceert immers niet het vragen naar een identiteitsbewijs.
– grotere groepen personen zonder verdere aanleiding in het algemeen controleren op het identiteitsbewijs.
"2.1. Situaties waarin uitoefening van de controlebevoegdheid aangewezen kan zijn
Tijdens de parlementaire behandeling van de Wet op de uitgebreide identificatieplicht is benadrukt dat de bevoegdheid van de ambtenaar van politie, zoals verwoord in het nieuwe artikel 8a van de Politiewet 1993 of artikel 5:16a Awb, alleen mag worden toegepast in het kader van een redelijke taakuitoefening.4
De volgende, geenszins uitputtend bedoelde, opsomming noemt een aantal situaties waarin identiteitscontrole aangewezen kan zijn.
– een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein;
– er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
– in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
– hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
– er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter zou zich kunnen bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
– bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of (dreigende) escalatie;
– bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is;
– verkeersovertredingen;
– bij een kraakactie5;
– iemand wil aangifte doen van een strafbaar feit;
– bij het opnemen van een getuigenverklaring in een strafzaak;
– een vergunninghouder wordt gecontroleerd en deze komt de vergunningsvoorwaarden niet na.
2.2. Situaties waarin de uitoefening van de controlebevoegdheid niet zonder meer op zijn plaats is
Voorbeelden van concrete situaties waarin de uitoefening van de bevoegdheid tot identiteitscontrole niet zonder meer op zijn plaats is, zijn:
– wanneer van iemand de identiteit al bekend is bij de ambtenaar die de vordering tot inzage wil doen.6 Een identiteit is alleen ambtshalve bekend wanneer de identiteit eerder aantoonbaar is vastgesteld op basis van een document als bedoeld in artikel 1 Wid en alle relevante gegevens bekend zijn, waaronder het burgerservicenummer (BSN.)7. De noodzaak om inzage te vorderen van iemand die ambtshalve bekend is kan er ook in bestaan dat er een wettelijke plicht is om de identiteit vast te stellen8.
– bij preventief fouilleren met betrekking tot personen bij wie geen wapens of drugs worden gevonden of een andere aanleiding bestaat. Het toepassen van preventief fouilleren impliceert immers niet het vragen naar een identiteitsbewijs.
– grotere groepen personen zonder verdere aanleiding in het algemeen controleren op het identiteitsbewijs.
Ik heb altijd mijn portemonnaie op zak. En daar zit mijn rijbewijs in. Daar pakken ze me niet mee.
Mijn racefiets is technisch in orde. Dus ook daar is niets mis mee. Licht zit er uiteraard niet op; een bel ook niet. Als ze me daarvoor op klaarlichte dag een bon geven, valt dat in categorie zielig. Ik kan me niet voorstellen dat de politie hiermee hun tijd verknoeien.
Mijn racefiets is technisch in orde. Dus ook daar is niets mis mee. Licht zit er uiteraard niet op; een bel ook niet. Als ze me daarvoor op klaarlichte dag een bon geven, valt dat in categorie zielig. Ik kan me niet voorstellen dat de politie hiermee hun tijd verknoeien.
Live fast; die young. mijn blog
Ik kan toch echt niet zonder mijn kleine belletje. Simpelweg omdat de meeste plezierfietsers het complete fietspad innemen.
havana schreef:Ik kan toch echt niet zonder mijn kleine belletje. Simpelweg omdat de meeste plezierfietsers het complete fietspad innemen.
Schreeuw je dan niet gewoon 'aan de kant, aan de kant, aan de kant, oprotten!!!, ik moet erlangs!!!'?:D
Ik keur dit soort controles alleen maar goed, mits... ze dan ook het framenummer controleren. Er zijn door de jaren heen al meer dan 10 fietsen gestolen van me en zolang er niet op het framenummer gecontroleerd wordt blijft het natuurlijk erg eenvoudig voor de dief om de fiets door te verkopen. De koper weet immers toch dat hij er niet of nauwelijks gecontroleerd zal worden.
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4473
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
kilometervreter schreef:Oei. Dat is al snel een bekeuring of zeven:
- Geen bel
- Geen handvatten
- Geen reflecterende banden
- Geen achterreflector
- Geen reflector op de pedalen
- Geen pedalen met een stroef oppervlak
- Geen id
Dat wordt nog een dure grap dat racefietsen.
- geen verlichting ( dient ook overdag te kunnen werken!!)
- geen gedeeltelijk wit of geel achterspatbord
Sharkman 1 schreef:De donkere dagen komen eraan een aangezien de gemiddelde stadsfietser zich als een kamikaze door de het verkeer begeeft is elke controle wat mij betreft prima (net als het gelijktrekken van de prijzen van verkeersovertredingen met die van gemotoriseerd verkeer, de verzekeringsplicht en aanpassing van de bescherming van zwakkere verkeersdeelnemers e.d.)
Wat een onzin zeg. Het is juist goed dat Nederland een fietscultuur heeft en dat de fietser beschermd worden. Fietsen moet niet ontmoedigd maar aangemoedigd worden. Als een fietser door rood rijdt loopt hij zelf het meeste gevaar, het zou belachelijk zijn als hij dan 160euro moet betalen. Voor een fietser of voetganger is door rood rijden een heel ander soort overtreding dan voor een gemotoriseerd voertuig, o.a. door de indeling van de ruimte en de afstelling van stoplichten. Rode lichten negeren is helaas een must in de stad omdat overal stoplichten moeten zijn omdat overal autootjes moeten rijden.