En met klikpedalen ga je ook niet echt een wezenlijk verschil in snelheid maken.
Die dingen worden zwaar overschat.
specifieke vraag over batavus sprint
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De Sprint, eigenlijk een sportfiets, zonder spatborden, geen racefiets, zal ook wel tegen de 13kg wegen, vergelijk dat met 7,5 kg voor moderne racefietsen.
Een bijkomend probleem is dat deze fietsen water verzamelen bij lagers.
Bijvoorbeeld bij de trapas, wat ook niet weg kan als er geen gaatje onderin is geboord.
In veel gevallen draaien de lagers in een mengsel van vet en water, of staan droog en zijn verroest.
Dit veroorzaakt uiteraard veel wrijving, naast een droge ketting etc, waardoor je veel 'krachtverlies' hebt.
Geef de fiets eens een goeie schoonmaak- en onderhoudsbeurt.
Haal hierbij alle draaiende delen uit elkaar, reinig ze en zet ze met het juiste vet (en evt nieuwe lagertjes) in elkaar. Nieuwe lagertjes kosten misschien een euro per stuk.
De nodige technische informatie kun je vinden op youtube waar alles in video's wordt uitgelegd.
Of vraag het hier.
Ik denk dat je hiermee al een stuk makkelijker zult fietsen.
Bijvoorbeeld bij de trapas, wat ook niet weg kan als er geen gaatje onderin is geboord.
In veel gevallen draaien de lagers in een mengsel van vet en water, of staan droog en zijn verroest.
Dit veroorzaakt uiteraard veel wrijving, naast een droge ketting etc, waardoor je veel 'krachtverlies' hebt.
Geef de fiets eens een goeie schoonmaak- en onderhoudsbeurt.
Haal hierbij alle draaiende delen uit elkaar, reinig ze en zet ze met het juiste vet (en evt nieuwe lagertjes) in elkaar. Nieuwe lagertjes kosten misschien een euro per stuk.
De nodige technische informatie kun je vinden op youtube waar alles in video's wordt uitgelegd.
Of vraag het hier.
Ik denk dat je hiermee al een stuk makkelijker zult fietsen.
Tja een veredelde stadsfiets die een paar maten te groot is en er nogal slecht onderhouden uitziet gaat nooit zo snel zijn als een echte racefiets. Dat hoeft echt geen hypermoderne carbonfiets te zijn, als het maar een goed onderhouden racefiets is met de juiste maat.
Het verschil in snelheid tussen deze fiets en een fatsoenlijke Giant peloton oid van 100 euro in maatje 54 of 55 gaat vele malen groter zijn dan het verschil tussen die Giant en een moderne aluminium of carbon racefiets. Veel geld in dit barrel investeren heeft imho dus niet veel zin.
Als je toch op deze fiets wilt doorrijden kan je echte racefietsbanden aanschaffen die zijn een stuk soepeler en zorgen voor een lagere rolweerstand, de breedte van de band heeft daar niet zo veel mee te maken. Ook zie ik dat het stuur (mits niet vastgeroest) nog een cm of 5 naar beneden kan voor betere aerodynamica. En geef gewoon een paar euro uit aan fatsoenlijke smeermiddelen.
Het verschil in snelheid tussen deze fiets en een fatsoenlijke Giant peloton oid van 100 euro in maatje 54 of 55 gaat vele malen groter zijn dan het verschil tussen die Giant en een moderne aluminium of carbon racefiets. Veel geld in dit barrel investeren heeft imho dus niet veel zin.
Als je toch op deze fiets wilt doorrijden kan je echte racefietsbanden aanschaffen die zijn een stuk soepeler en zorgen voor een lagere rolweerstand, de breedte van de band heeft daar niet zo veel mee te maken. Ook zie ik dat het stuur (mits niet vastgeroest) nog een cm of 5 naar beneden kan voor betere aerodynamica. En geef gewoon een paar euro uit aan fatsoenlijke smeermiddelen.
Campagnolo Ultra Dork
Eens dat een Peleton 10x beter fietst dan dit maar je kunt er nog best iets leuks van maken.
Dit fietsje heb ik onder handen genomen (toevallig exact dezelfde fiets)

Veel delen verwijderd incl het kleine kettingblad voor etc.
De ketting loopt nu recht en mooi soepel over 1 van de tandwielen achter.
Setje Mavic wielen met Campa Record naven (dat wel) van MP voor 30 euro.
En wat slijtagedelen als bandjes en nieuwe lagers en vet en je hebt weer een leuke fiets.
OK, geen vervanging voor een racefiets maar in het juiste verzet kun je behoorlijk meekomen.
En het fietst gewoon veel makkelijker door minder draaiende delen en gewicht.
Vooral in de stad waar ik 'm voor gebruik
Dit fietsje heb ik onder handen genomen (toevallig exact dezelfde fiets)

Veel delen verwijderd incl het kleine kettingblad voor etc.
De ketting loopt nu recht en mooi soepel over 1 van de tandwielen achter.
Setje Mavic wielen met Campa Record naven (dat wel) van MP voor 30 euro.
En wat slijtagedelen als bandjes en nieuwe lagers en vet en je hebt weer een leuke fiets.
OK, geen vervanging voor een racefiets maar in het juiste verzet kun je behoorlijk meekomen.
En het fietst gewoon veel makkelijker door minder draaiende delen en gewicht.
Vooral in de stad waar ik 'm voor gebruik
Laatst gewijzigd door wgoedhard op 09 nov 2013 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Is inderdaad een prima fietsje voor iemand om mee te beginnen.Ernie C. schreef: Het verschil in snelheid tussen deze fiets en een fatsoenlijke Giant peloton oid van 100 euro in maatje 54 of 55 gaat vele malen groter zijn dan het verschil tussen die Giant en een moderne aluminium of carbon racefiets.
Met een Shimano RSX-groep die eenmaal goed gereinigd en afgesteld toch nog best behoorlijk schakelde, viel me niet tegen in ieder geval.
