Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra 6700 shifters breken gevaarlijk

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 sep 2010 00:37

Je kan ze naar Shimano opsturen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tosoni
Forum-lid

tosoni 19 sep 2010 15:43

Carbon is gevoelig voor impact krachten. Dus dat ze breken is totaal niet onverwacht. Als ik het zo hoor is het geen vezelverstekte composiet... Zo zien ze er ook niet uit trouwens.

Had het wel verzelversterkt geweest zijn dan had je een breuk gehad die, of helemaal afgebroken allemaal vezelpunten heeft, of een breuk die vergelijkbaar is met een twijgbreuk. Voor beide manieren van produceren is iets te zeggen, maar feit blijft wel dat beide sneller breken dan aluminium.

Had een reparatie niet vele malen goedkoper geweest dan een nieuwe set kopen trouwens?
W(viva) Italia LIbera E Redenta - Wilier

kees0251
Forum-lid

kees0251 19 sep 2010 16:50

Tosoni schreef:Carbon is gevoelig voor impact krachten. Dus dat ze breken is totaal niet onverwacht. Als ik het zo hoor is het geen vezelverstekte composiet... Zo zien ze er ook niet uit trouwens.

Iets, waar in de materiaalaanduiding carbon voorkomt is altijd een vezelversterkte composiet.....

Tenzij: carbon steel (ongelegeerd staal)
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

tosoni
Forum-lid

tosoni 20 sep 2010 02:39

Kees0251 schreef: Iets, waar in de materiaalaanduiding carbon voorkomt is altijd een vezelversterkte composiet.....

Tenzij: carbon steel (ongelegeerd staal)

Carbon is niets anders dan een benaming voor grafiet. Verzelversterkte constructies zijn dus carbon-vezels en hars. Je kan ook niet vezelversterkt hebben en dan is het "poeder" vorm met hars. Voordeel hiervan is dat je het makkelijker kan vormen dan bijvoorbeeld een mat (in persmallen bijvoorbeeld). Je kan er alleen totaal geen kracht op kwijt. Lijkt op ceramic.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon Wikipedia is dan niet echt een goede bron, maar in dit geval klopt het aardig. Ik zal een paar voorbeelden geven

Voorbeeld: Carbon seals. Dit is van carbon, maar niet vezelversterkt. Hoge slijtvastheid, goede natuurlijke smeringseigenschappen, relatief licht gewicht (in vergelijking met messing) en nog meer eigenschappen. Again: het lijkt op keramiek.

Ander voorbeeld: in het wedstrijdzeilen wordt vaak, naast de vezelversterkte materialen, niet vezelversterkte onderdelen gebruikt. Mits er geen kracht op staat, want daar is het niet geschikt voor. Denk bijvoorbeeld aan een roerpen constructie.

Laatste voorbeeld: Carbon heaters. Dit is een variant op de keramische verwamingsplaatjes. Als iemand niet weet wat ik bedoel: ze zitten bijvoorbeeld in een stijltang (vraag maar of je die van je vriendin mag slopen). Dit principe is er ook in carbon. Deze kunnen zonder de verwarmingsdraden die nodig zijn in een keramisch element zitten gebruikt worden. Worden extreem warm en zijn ook vrij prijzig.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 sep 2010 13:33

Zo ingewikkeld is het toch niet. Carbon is gewoon de Nederlandse benaming voor een composiet met koolstof vezels erin. In het Engels/Amerikaans noemen ze dat 'carbon fibre/fiber', een benaming die de lading eigenlijk ook totaal niet dekt.

Daarnaast zijn niet composieten die niet opgebouwd zijn uit lange continue vezels ook behoorlijk sterk. Het ziet er alleen uit als plastic, een voorbeeld zijn de zolen van Sidi Genius 5 HT's.
En nee de remhendels hebben geen lange vezels. Hadden die er wel ingezeten dan had het gebroken deel er gewoon nog aangehangen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tosoni
Forum-lid

tosoni 20 sep 2010 22:51

Ik zeg ook niet dat het ingewikkeld is, maar dat een carbon altijd vezel versterkt is klopt gewoon niet. Onder de commercie is het wel bekend als zijnde vezel, maar als er dan op mijn commentaar gezegd wordt dat dat altijd zo is dan klopt dat gewoon niet... Als je dat dan aan iemand uit probeert te leggen hoeft er natuurlijk niet meteen gezegd te worden dat het ingewikkeld is... Naja ik kap er wel mee, uitleg van iemand die er beroepsmatig mee te maken heeft wordt duidelijk niet gewaardeerd.

Dat doet helemaal niets af aan het breken en scherp zijn van de carbon hendels van de ultegra natuurlijk. Dat geloof ik geloof ik meteen. Wie ben ik om aan dat gegeven te twijfelen. En het tweede gedeelte had ikzelf ook al gezegd, hadden er (langere) vezels in gezeten had het er nog aan gehangen.

Plaats reactie