Bepaalde reden om geen montagepasta te gebruiken?kees0251 schreef:Ferkeert, GEEN montagepastaeelco1234 schreef:Dus als ik het goed begrijp kan de zwarte cup gemonteerd worden met wit (Shimano montage pasta) vet en zachtjes erin tikken met een rubber hamer.
Balhoofd in frame zetten
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Montagepasta is spul met vaste deeltjes erin om de wrijving tussen geklemde delen groter te maken zodat je de klemmen niet heel erg vast hoeft aan te draaien om de boel vast te houden.
Bij balhoofdcups is dat niet relevant, daar moet je een corrosiewerend glijmiddel gebruiken....
Bij balhoofdcups is dat niet relevant, daar moet je een corrosiewerend glijmiddel gebruiken....
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
tussen slaan en slaan zit natuurlijk wel een heel groot verschil
maargoed ik had niet eens een rubber hamertje hier dus ben even naar Maes tweewielers gegaan en even erin laten persen voor het schamele bedrag van 0 euro
maargoed ik had niet eens een rubber hamertje hier dus ben even naar Maes tweewielers gegaan en even erin laten persen voor het schamele bedrag van 0 euro
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Frame naast de verwarming zetten, cups in de vriezer en in 8 van de 10 gevallen druk je ze er zo in, ZONDER hamer.
Lukt dat niet, dan balhoofdpers maken met paar houten plankjes, ringen, twee moeren en draadeinde. Eén cup per keer persen.
Lukt dat niet, dan balhoofdpers maken met paar houten plankjes, ringen, twee moeren en draadeinde. Eén cup per keer persen.
Een paar keer heb ik zelf een balhoofdpers gemaakt. En zo zorgvuldig mogelijk. Maar vaker is mij gebleken dat het veel beter gaat door een hamer en een blokje hout te gebruiken. Met een zelfgemaakte pers komen de lagercups al gauw scheef te staan onder het persen.
Vaak word gedacht dat het met een pers altijd goed is. Dit met gevolg dat het argeloos snel gedaan wordt. Veel voorbeelden daar van zie je op youtube. Het lijkt mij niet goed voor de vormbehoud van een cup wanneer deze onder hoge druk in het begin scheef geperst wordt.
Met een hamer kan je vele malen beter gecontoleerd de cups recht in het frame krijgen.
Vaak word gedacht dat het met een pers altijd goed is. Dit met gevolg dat het argeloos snel gedaan wordt. Veel voorbeelden daar van zie je op youtube. Het lijkt mij niet goed voor de vormbehoud van een cup wanneer deze onder hoge druk in het begin scheef geperst wordt.
Met een hamer kan je vele malen beter gecontoleerd de cups recht in het frame krijgen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
En t draadeinde moet precies in t midden zitten, anders gaat de boel inderdaad scheef.
Mijn idee.henpaden schreef:Een paar keer heb ik zelf een balhoofdpers gemaakt. En zo zorgvuldig mogelijk. Maar vaker is mij gebleken dat het veel beter gaat door een hamer en een blokje hout te gebruiken. Met een zelfgemaakte pers komen de lagercups al gauw scheef te staan onder het persen.
Zoals bij alle montageklusjes aan een fiets komt het ook hier aan op zorgvuldig/ gecontroleerd aan.
Ik heb het gedaan met plankjes+ draadeinden en met rubberhamer+ kunststofplaten, nooit fout gegaan, maar wel eens halverwege gestopt en overnieuw als het niet soepel ging.
Zelf met de mooiste spullen kan je alles verkloten als men als een bind paard te werk gaat.
A fool with a tool is still a fool ...
Laatst gewijzigd door kees0251 op 02 nov 2013 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
-
specializedmerida
- Forum-lid
Ik moest laatst een 75cm frame(stadsfiets) ombouwen, en de balhoofdpers bleek te kort.
zelf wat gefabriceerd met m10 draadeind en werkt inderdaad perfect, alleen moet je met de zelfbouw pers wel wat beter opletten dat ze er mooi recht ingaan
zelf wat gefabriceerd met m10 draadeind en werkt inderdaad perfect, alleen moet je met de zelfbouw pers wel wat beter opletten dat ze er mooi recht ingaan
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Ik heb het diverse keren gedaan: 2x bij een vol carbon frame - dus ook de balhoofdbuis van carbon. Hierbij een frame op kamertemperatuur - balhoofdcups een nacht in de vriezer - en dan voorzichtig erin tikken met een terugslagloos hamertje ( 40gr hamertje , en geen vuistje ).
2 x Aluminium ATB frame , waarbij 1 x met de zelfgemaakte pers zoals ook @ Havana die gemaakt heeft ( werkte ook perfect met BB pressfit bearings ). 1x was de tolerantie zo klein dat ik toch gebruik gemaakt heb van een langere koel methode en het hamertje omdat de pers de lagers toch scheef drukte ( per stuk geperst ).
2 x Aluminium ATB frame , waarbij 1 x met de zelfgemaakte pers zoals ook @ Havana die gemaakt heeft ( werkte ook perfect met BB pressfit bearings ). 1x was de tolerantie zo klein dat ik toch gebruik gemaakt heb van een langere koel methode en het hamertje omdat de pers de lagers toch scheef drukte ( per stuk geperst ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless