Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofd in frame zetten

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 31 okt 2013 11:11

kees0251 schreef:
eelco1234 schreef:Dus als ik het goed begrijp kan de zwarte cup gemonteerd worden met wit (Shimano montage pasta) vet en zachtjes erin tikken met een rubber hamer.
Ferkeert, GEEN montagepasta
Bepaalde reden om geen montagepasta te gebruiken?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

kees0251
Forum-lid

kees0251 31 okt 2013 15:56

Montagepasta is spul met vaste deeltjes erin om de wrijving tussen geklemde delen groter te maken zodat je de klemmen niet heel erg vast hoeft aan te draaien om de boel vast te houden.
Bij balhoofdcups is dat niet relevant, daar moet je een corrosiewerend glijmiddel gebruiken....
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

diogenes
Forum-lid

diogenes 31 okt 2013 16:39

En ik zou niet met hamers gaan tikken, maar een balhoofdpers gebruiken.
Velgenfluisteraar

Florezido

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2013 16:53

De boel erin slaan is inderdaad vragen om problemen. Een balhoofdpers kan je overigens makkelijk zelf maken van een dik stuk draadeind met wat moeren en ringen. Eventueel de cups een poosje in de vriezer leggen, dan gaan ze er makkelijker in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

peter1981
Forum-lid

peter1981 31 okt 2013 18:19

tussen slaan en slaan zit natuurlijk wel een heel groot verschil
maargoed ik had niet eens een rubber hamertje hier dus ben even naar Maes tweewielers gegaan en even erin laten persen voor het schamele bedrag van 0 euro :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 okt 2013 19:06

Frame naast de verwarming zetten, cups in de vriezer en in 8 van de 10 gevallen druk je ze er zo in, ZONDER hamer.

Lukt dat niet, dan balhoofdpers maken met paar houten plankjes, ringen, twee moeren en draadeinde. Eén cup per keer persen.

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 31 okt 2013 20:33

Een paar keer heb ik zelf een balhoofdpers gemaakt. En zo zorgvuldig mogelijk. Maar vaker is mij gebleken dat het veel beter gaat door een hamer en een blokje hout te gebruiken. Met een zelfgemaakte pers komen de lagercups al gauw scheef te staan onder het persen.
Vaak word gedacht dat het met een pers altijd goed is. Dit met gevolg dat het argeloos snel gedaan wordt. Veel voorbeelden daar van zie je op youtube. Het lijkt mij niet goed voor de vormbehoud van een cup wanneer deze onder hoge druk in het begin scheef geperst wordt.
Met een hamer kan je vele malen beter gecontoleerd de cups recht in het frame krijgen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

diogenes
Forum-lid

diogenes 31 okt 2013 22:01

Eerst 1 kant in persen, dan pas de andere kant. Niet beide kanten tegelijk!
Velgenfluisteraar

Florezido

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 okt 2013 22:10

En t draadeinde moet precies in t midden zitten, anders gaat de boel inderdaad scheef.

kees0251
Forum-lid

kees0251 01 nov 2013 19:17

henpaden schreef:Een paar keer heb ik zelf een balhoofdpers gemaakt. En zo zorgvuldig mogelijk. Maar vaker is mij gebleken dat het veel beter gaat door een hamer en een blokje hout te gebruiken. Met een zelfgemaakte pers komen de lagercups al gauw scheef te staan onder het persen.
Vaak word gedacht dat het met een pers altijd goed is. Dit met gevolg dat het argeloos snel gedaan wordt. Veel voorbeelden daar van zie je op youtube. Het lijkt mij niet goed voor de vormbehoud van een cup wanneer deze onder hoge druk in het begin scheef geperst wordt.
Met een hamer kan je vele malen beter gecontoleerd de cups recht in het frame krijgen.
Mijn idee.
Zoals bij alle montageklusjes aan een fiets komt het ook hier aan op zorgvuldig/ gecontroleerd aan.
Ik heb het gedaan met plankjes+ draadeinden en met rubberhamer+ kunststofplaten, nooit fout gegaan, maar wel eens halverwege gestopt en overnieuw als het niet soepel ging.
Zelf met de mooiste spullen kan je alles verkloten als men als een bind paard te werk gaat.

A fool with a tool is still a fool ...
Laatst gewijzigd door kees0251 op 02 nov 2013 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 01 nov 2013 19:23

Ik moest laatst een 75cm frame(stadsfiets) ombouwen, en de balhoofdpers bleek te kort.
zelf wat gefabriceerd met m10 draadeind en werkt inderdaad perfect, alleen moet je met de zelfbouw pers wel wat beter opletten dat ze er mooi recht ingaan
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 02 nov 2013 14:57

Ik heb het diverse keren gedaan: 2x bij een vol carbon frame - dus ook de balhoofdbuis van carbon. Hierbij een frame op kamertemperatuur - balhoofdcups een nacht in de vriezer - en dan voorzichtig erin tikken met een terugslagloos hamertje ( 40gr hamertje , en geen vuistje ).

2 x Aluminium ATB frame , waarbij 1 x met de zelfgemaakte pers zoals ook @ Havana die gemaakt heeft ( werkte ook perfect met BB pressfit bearings ). 1x was de tolerantie zo klein dat ik toch gebruik gemaakt heb van een langere koel methode en het hamertje omdat de pers de lagers toch scheef drukte ( per stuk geperst ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie