Speedplay pedalen kantelen
Super tevreden over speedplay (alle versies al gereden); nooit problemen met kantelen (ca 3000 km/j). Veel andere systemen al gehad maar niet 1 is zo precies instelbaar en dat is erg prettig voor knieën en voeten.
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
-
- Forum-lid HC
Een keo rijder is in ieder geval van ver te herkennen (ik haat piepende pedalen.....)
Sharkman 1 schreef:Een keo rijder is in ieder geval van ver te herkennen (ik haat piepende pedalen.....)
Dat piepen is al weer achterhaald, de nieuwe piepen niet meer

Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid HC
niet als ze nieuw zijn wel als ze ouder worden.
Slijtage met speedplay valt meestal niet op in het begin, vandaar dat het lijkt dat ze zo lang mee gaan maar deze slijtage kan wel funest zijn voor de knieën.
Zie hier een mooi artikel
http://www.epdoc.com/mvv/speedplay/index.html
Zie hier een mooi artikel
http://www.epdoc.com/mvv/speedplay/index.html
Albert Einstein
Albert Einstein
Beste Forumleden,
als distributeur van Speedplay krijgen wij wel eens de vraag over het kantelen van het plaatje op de pedalen. Hoewel dit in een beperkt aantal gevallen voorkomt is dit iets waarvan wij begrijpen dat dit de functionaliteit beperkt.
Na analyse blijkt dat het kantelen in een aantal gevallen meer voorkomt, en dus ook voor een deel kan worden opgelost.
Aandachtspunten zijn:
- Versleten plaatjes, als de plaatjes verslijten dan komt er meer ruimte op, door de manier waarop de pedalen zijn geconstrueerd is de slijtage en het kantelen als gevolg bij de Zero en Light action pedalen veel minder dan bij de X-series
- Montage van het plaatje, het schoenplaatje moet met de 4 boutjes op een vlak oppervlak worden gemonteerd, om de bolle zool van de schoen vlak te maken wordt de montage plaat hierop bevestigd. Om te compenseren voor de verschillende bollingen in schoenzolen zijn er verschillende shims te verkrijgen. Indien niet de juist shim wordt gebruikt staat het plaatje iets bol onder de schoen, dit veroorzaakt extra slijtage aan het plaatje en dit zorgt op zichzelf ook voor het kantelen van de schoen op het pedaal. Op de website van Speedplay is te vinden welke shims bij welke schoenen moeten worden gebruikt.
met vriendelijke groet
Veltec Benelux BV
als distributeur van Speedplay krijgen wij wel eens de vraag over het kantelen van het plaatje op de pedalen. Hoewel dit in een beperkt aantal gevallen voorkomt is dit iets waarvan wij begrijpen dat dit de functionaliteit beperkt.
Na analyse blijkt dat het kantelen in een aantal gevallen meer voorkomt, en dus ook voor een deel kan worden opgelost.
Aandachtspunten zijn:
- Versleten plaatjes, als de plaatjes verslijten dan komt er meer ruimte op, door de manier waarop de pedalen zijn geconstrueerd is de slijtage en het kantelen als gevolg bij de Zero en Light action pedalen veel minder dan bij de X-series
- Montage van het plaatje, het schoenplaatje moet met de 4 boutjes op een vlak oppervlak worden gemonteerd, om de bolle zool van de schoen vlak te maken wordt de montage plaat hierop bevestigd. Om te compenseren voor de verschillende bollingen in schoenzolen zijn er verschillende shims te verkrijgen. Indien niet de juist shim wordt gebruikt staat het plaatje iets bol onder de schoen, dit veroorzaakt extra slijtage aan het plaatje en dit zorgt op zichzelf ook voor het kantelen van de schoen op het pedaal. Op de website van Speedplay is te vinden welke shims bij welke schoenen moeten worden gebruikt.
met vriendelijke groet
Veltec Benelux BV
dat die factoren kunnen zorgen voor iets sneller slijten van het plaatje geloof ik allemaal wel
Overigens vind ik het wel absurd dat de shims los gekocht moeten worden en niet zijn bijgeleverd mooie geld naaierij, er zijn immers maar een paar schoenen op de markt die standaard een speedplay 4 gaats bevesteging hebben.
Overigens vind ik het wel absurd dat de shims los gekocht moeten worden en niet zijn bijgeleverd mooie geld naaierij, er zijn immers maar een paar schoenen op de markt die standaard een speedplay 4 gaats bevesteging hebben.
mijn Flickr
veltec blx schreef:Beste Forumleden,
Aandachtspunten zijn:
met vriendelijke groet
Veltec Benelux BV
Bedankt voor het aandachtspunt.
Ik heb de plaatjes a.d.h.v. de handleiding gemonteerd. Dit betekend dat de plaatjes met 4 boutjes gemonteerd zijn. De juiste shims zijn hiervoor gebruikt. Dus aan de montage heeft het niet gelegen
Albert Einstein
Albert Einstein
Beste forumleden,
even voor de duidelijkheid, de shims die nodig zijn voor de montage onder een schoen met 3 bouts bevestiging (idd. de meerderheid) worden meegeleverd, hier zijn 4 soorten in waarvan de 2 meest gebruikte worden meegeleverd.
even voor de duidelijkheid, de shims die nodig zijn voor de montage onder een schoen met 3 bouts bevestiging (idd. de meerderheid) worden meegeleverd, hier zijn 4 soorten in waarvan de 2 meest gebruikte worden meegeleverd.
-
- Forum-lid HC
Ik heb tot op heden ca. 150 setjes van deze pedalen gemonteerd. Heel af en toe kom je een bepaald type shim tekort maar tot op heden is me dit maar twee keer gebeurd. Eigenlijk zijn vrijwel alle problemen terug te voeren op onhandige montage (speedplay is zeker geen fool proof systeem en de ondersteuning gezien de prijs eigenlijk vrij matig) en/of slecht onderhoud (eens per week platen reiningen en veer een kontaktvlakken smeren is wel het minimum)
Bij mij gaan pedaalbodies moeiteloos 2-3 jaar mee en gezien de kostprijs van de schoenplaten koop is een op de twee keer een setje chromo's en dan heb ik weer nieuwe stainless of Ti pedalen.
Geen enkel pedaal zal 100% van de gebruikers tevredenstellen maar met een goede afstelling zijn time, shimano en speedplay wel de systemen die een behoorlijk tevredenheidspercentage halen (en met goed onderhoud blijft speedplay het langst goed funktioneren).
Bij mij gaan pedaalbodies moeiteloos 2-3 jaar mee en gezien de kostprijs van de schoenplaten koop is een op de twee keer een setje chromo's en dan heb ik weer nieuwe stainless of Ti pedalen.
Geen enkel pedaal zal 100% van de gebruikers tevredenstellen maar met een goede afstelling zijn time, shimano en speedplay wel de systemen die een behoorlijk tevredenheidspercentage halen (en met goed onderhoud blijft speedplay het langst goed funktioneren).