Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schrik om af te dalen

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 23 aug 2013 08:38

Heb je die angst wanneer je alleen afdaalt of in een groep?

Bij alleen afdalen heb ik er geen last van, in een groep soms wel omdat je dan onbewust mee wil en wellicht over je limiet heen gaat omdat het vaak heel erg hard kan gaan.

materialist
Forum-lid

materialist 23 aug 2013 08:46

Vizionary schreef:met de mtb heb ik totaal geen schik om af te dalen. volgens mij ligt dit aan de dikte van de banden die me meer vertrouwen geven. (het zou ook wel een vals gevoel kunnen zijn soms) maar ik ben wel van plan enkele keren naar de slingerberg te gaan hier in de buurt. een berg met 9 haarspeldbochten. maargoed bedankt voor de tips!
Hoe zwaar ben je, wat voor race fiets heb je, wat voor wielen zitten daarin en welke banden?

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 23 aug 2013 09:19

Tips: Je handen onder in de beugel, dan is je zwaartepunt lager en lig je stabieler op de weg. Voor de bocht remmen, niet in de bocht. Je binnenste pedaal in de bocht in de hoogste stand om te voorkomen dat je pedaal de grond raakt.

Ken je iemand die goed daalt? Vraag of hij of zij een keertje meegaat naar die Slingerberg en vraag hem/haar het een beetje rustig aan te doen. Ga in zijn/haar wiel zitten en volg de lijnen die gereden worden. Een paar keer herhalen en langzaam de snelheid opvoeren. Daar heb ik zelf het meeste van geleerd.

tosstheboss
Forum-lid

tosstheboss 23 aug 2013 10:26

1 van de meest belangrijkste regel is vergeten te melden.
NOOIT, maar dan ook NOOIT met je voorrem remmen in de bocht.
Als je enigszins moet "bij"remmen gebruik dan de achterrem.
Kans dat de voorrem wegglijd is groter dan dat de achterrem dat doet, en gaat achter wel glijden is dit meestal nog op te vangen.
op een waterfiets kom je ook vooruit

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 aug 2013 11:04

Grappig, ik heb t precies andersom aangeleerd gekregen...

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 aug 2013 11:13

Ik knijp altijd gewoon gelijktijdig in die twee remhendels. Ik weet niet eens of links of rechts de voorrem is. Het boeit me ook niet. 80% van de remkracht wordt toch wel uit de voorrem gehaald. Simpele natuurkrachten en een sterkere voorrem zorgen daar wel voor.

Voor een bocht hard remmen om de vaart eruit te halen.
In een bocht niet remmen of zachtjes bijremmen.

Afdalen is ook een kwestie van niet te veel nadenken. Goed kijken en remmen waar nodig. Teveel nadenken verkrampt alleen maar.
Live fast; die young. mijn blog

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 23 aug 2013 11:38

tosstheboss schreef:1 van de meest belangrijkste regel is vergeten te melden.
Kans dat de voorrem wegglijd is groter dan dat de achterrem dat doet, en gaat achter wel glijden is dit meestal nog op te vangen.
Als je remt gaat al het gewicht naar voren, dus altijd meer voor dan achter remmen. Ga je met de achterrem remmen dan gaat je achterwiel slippen omdat, zoals eerder gezegd, het gewicht naar voren verplaatst....en ik heb dat eigenhandig mogen ondervinden op een afdaling (gelukkig goed afgelopen)

http://www.youtube.com/watch?v=-vou9FFuFGo
http://www.youtube.com/watch?v=EohtLFZcvg4

gezien je onderschrift: wellicht dat een waterfiets anders werkt met remmen? :lol: :lol:

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 23 aug 2013 12:11

Haha, wel grappig al die adviezen. Niet remmen in een bocht, niet met je voorrem remmen. Ik vraag mij toch echt af hoe jullie dat doen in haarspelden. Ik kan vrij hard dalen, maaar ik rem toch echt tot halverwege de bocht met beide remmen.

materialist
Forum-lid

materialist 23 aug 2013 12:13

Als ik de post over de mtb lees ligt het aan de race fiets. Slap frame, slappe wielen of beide.
Elke huurfiets die ik op mallorka huurde zwabberde vaak al bij 60km. Het maakt niet uit voor de tocht maar je moet dan gewoon niet harder en ook niet proberen.
Kijk over de binnenbocht naar de streep van de buitenbocht en blijf kijken dat is volgens mij de belangrijkste les
Natuurlijk moet je niet harder dan je durft
gewicht op voor en achterwiel niet alleen achter
en ik rem ook in de bocht als het moet met beide remmen

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 23 aug 2013 12:21

jsprbcn schreef:
tosstheboss schreef:1 van de meest belangrijkste regel is vergeten te melden.
Als je remt gaat al het gewicht naar voren, dus altijd meer voor dan achter remmen. Ga je met de achterrem remmen dan gaat je achterwiel slippen omdat, zoals eerder gezegd, het gewicht naar voren verplaatst....en ik heb dat eigenhandig mogen ondervinden op een afdaling (gelukkig goed afgelopen)

http://www.youtube.com/watch?v=-vou9FFuFGo
http://www.youtube.com/watch?v=EohtLFZcvg4

gezien je onderschrift: wellicht dat een waterfiets anders werkt met remmen? :lol: :lol:
:roll:
In het eerste filmpje op om en nabij de 30 sec. wordt verteld dat als je moet bij remmen in de bocht je dit met je achter rem doet.. althans zo interpreteer ik het zinnetje "use the back brake over the front brake when you're turning"
:winkthumb:

Vizionary
Forum-lid

Vizionary 23 aug 2013 12:48

materialist schreef:
Vizionary schreef:met de mtb heb ik totaal geen schik om af te dalen. volgens mij ligt dit aan de dikte van de banden die me meer vertrouwen geven. (het zou ook wel een vals gevoel kunnen zijn soms) maar ik ben wel van plan enkele keren naar de slingerberg te gaan hier in de buurt. een berg met 9 haarspeldbochten. maargoed bedankt voor de tips!
Hoe zwaar ben je, wat voor race fiets heb je, wat voor wielen zitten daarin en welke banden?
Een Look 566 met Mavic Aksium wielen en hutchinson equinox.
Ik ben 15 jaar :oops: en weeg 45KG

materialist
Forum-lid

materialist 23 aug 2013 13:06

Wat goed mr Vizionary op je 15 ben je al bijna 500 keer gelezen. Heel goed, dat kan ik je niet meer nadoen

Tussen de 70 en 80kg zou ik denken dat het aan de aksium wielen ligt maar bij 45kg weet ik het echt niet.
Ik zou er niet teveel mee zitten beter te voorzichtig dan te overmoedig
Ga nog een paar keer met de mtb misschien merk jezelf een verschil

Plaats reactie