Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Schwalbe Racing Ralph schiet spontaan van velg

DMvanHof
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mar 2014 10:13

DMvanHof 27 mar 2014 14:48

Met schwalbe RR (op mijn 26") nooit problemen gehad. Het klopt dat de banden van een mtb losser om de velg zitten als bij een racefiets.
Kijk zoals hierboven ook al werdt gezegd de juiste binneband een keer hard op te pompen (4.0 bar), dit voorkomt ook een hoogteslag in je band.
Als het vaker voorkomt zou ik terug gaan naar de winkel, kan een productiefout zijn

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 18 apr 2014 15:42

Vandaag een paar Schwalbe Fat Frank's getest. Na een kilometer of 5 vloog de achterband er plots af in een flauwe bocht. De band er terug opgelegd en een paar kilometer verder op een rechte weg precies hetzelfde. Toen naar huis kunnen lopen, want ik had maar 1 C02 patroon meegenomen.


Vanmiddag nogmaals geprobeerd de band er op te leggen en geprobeerd op te pompen tot 4bar in de hoop dat het hieldraad goed zou schieten. Bij 3 bar vloog de band er gewoon weer af.

Ik snap dat de ene band wat ruimer valt dan de ander, maar ik vind dit verschil toch wel aanzienlijk. Beide gewoon 26'' banden.

Schwalbe
Afbeelding

Michelin
Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 18 apr 2014 16:24

Da's wel een heel verschil!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 18 apr 2014 23:55

Holy smokes .jeroen. dat is wel erg ruim om de velg met die Schwalbes. Ik denk dat je de buitenband vasthoudt omdat die anders van je velg waait? :D

Ik zal eens een vergelijkbare foto proberen te maken met mijn Schwalbes Racing Ralphs maar dat is wel wat minder en dat vond ik al erg ruim.

In mijn optiek moet een buitenband een beetje moeilijk en met de hand erop en araf zijn te krijgen. Met de juiste techniek mag een buitenband best wel strak liggen en er toch soepel omheen gaan.
In jouw geval zou ik de banden retourneren zeker gezien het geval dat ze er nu al drie keer vanaf zijn geschoten en je dus niet met een gerust hart kunt gaan fietsen en zeker niet bij lagere druk. Met zoveel ruimte kan dat eigenlijk nooit goed komen lijkt mij.

Wellicht hebben Wasbeer2006, Daniel1975 of Jakkel nog een idee maar ik persoonlijk zou er niet mee gaan willen rijden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 19 apr 2014 06:58

zorroi schreef:Holy smokes .jeroen. dat is wel erg ruim om de velg met die Schwalbes. Ik denk dat je de buitenband vasthoudt omdat die anders van je velg waait? :D
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Ik heb Schwalbe een mailtje gestuurd. Ik ben wel benieuwd naar hun reactie. Fietsen ga/kan ik hier in ieder geval niet meer mee.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 21 apr 2014 18:23

Ik ben benieuwd wat Schwalbe gaat zeggen .jeroen. (laat het hier weten a.u.b.) maar zoveel speling en de desbetreffende aflopers kan natuurlijk echt niet.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 22 apr 2014 12:00

In overleg met Schwalbe de band opgestuurd voor een 'technische beoordeling'. Wordt vervolgd.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 28 apr 2014 09:30

Net bericht gehad van Schwalbe dat het hieldraad van de band gebroken is. En dat er een nieuwe band mijn kant op komt.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 mei 2014 16:43

Nou, dat lijkt dan opgelost .jeroen. maar het blijft toch wel wat vreemd dat zo'n band dan de QC doorkomt. Je had problemen met jet achterband en dus neem ik aan dat de voorband niet zo'n achterlijk grote marge had met omleggen?
Heb je niet even voor de zekerheid je voorband achter gelegd?

Ik ben benieuwd naar de nieuwe buitenband.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 11 mei 2014 10:25

De voorband had op zowel het voor- als achterwiel niet zo'n grote marge Zorro. Hoe de band door de QC is gekomen is mij ook een raadsel.

De dag na het bericht van Schwalbe had ik de band al in huis, maar vandaag pas de tijd gehad om een test ritje te maken. De nieuwe band ziet er helaas iets anders uit: andere logo's en reflectielint (er direct van afgehaald). De marge was gelukkig een stuk kleiner met omleggen. Tijdens het testritje de band flink aan de tand gevoeld, maar die bleef er dit keer gelukkig goed om liggen. Al met al netjes opgelost door Schwalbe.

Afbeelding

Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 11 mei 2014 10:42

Goed opgelost door Schwalbe dan toch. Ziet eruit als een snelle band.

Plaats reactie