Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
aapje
- Forum-lid
aapje
18 apr 2013 09:48
cazz schreef:naar mijn mening is dit geen vergelijk. De technologie van fietsen is in de laatste 10 jaar flink vooruit gegaan, denk aan tapered headtubes, BB30 bottom brackets etc.
De frames zijn minimaal vooruit gegaan, als we kijken naar daadwerkelijk voelbare verbeteringen. Zeker voor de recreant.
Een nieuwe groep op een goed frame van 10 jaar oud = een goede fiets.
-
Suntoro
- Forum-lid
Suntoro
18 apr 2013 11:09
Ik kocht 2 jaar geleden een nieuw duur alu mtb hardtail frame modeljaar 2011 om die volledig nieuw op te bouwen met nieuw componenten van 2011. Die nieuwe mtb was te vervanging van mijn oude Cannondale uit 1998 met Caad 2 frame. Enige modernere aan dat nieuwe frame waren schijfremnokken. Want mijn oude Cannondale had zelfs een dik 1.5 balhoofd (idd voor Lefty of Headshok) en ging nu zelfs naar een non-tapered 1 1/8 headtube... Geometrie was wel iets anders, maar niet bijzonder vernieuwend.
Toch kon ik geen afstand nemen van mijn oude Cannondale mtb en heb die toch ook maar geupgrade met nieuwe onderdelen en is nu eigenlijk beter als toen ie nieuw was in 1998. En gebruik hem nu ook voor strandraces... Oorspronkelijk is die fiets dus ook al 15 jaar oud, maar fietst er echt niet minder om... Nog steeds rijd ik met die oude mountainbike snellere rondjes in B'hoek dan op mijn nieuwere mtb, maar dat komt meer omdat hij volledig star is (en ook wel lichter is)...
Ik denk dat een oude racefiets ook prima kan werken met nieuwe componenten. Vorig jaar een nieuwe Merida racefiets aangeschaft ter vervanging van mijn oude Gazelle uit 1999. Fietst en zit wel iets beter mijn nieuwere fiets met tapered vork, Ultegra en over het algemeen net iets lichter, en inmiddels ook nieuwe wielen. Alles voelt wel soepeler en lichter aan, maar harder ga ik er niet mee ofzo... Tot vorig jaar reed ik nog prima met mijn oude Gazelle met de standaard budget componenten zoals ik hem aangeschaft had....
Sommige technolgie is wel vooruit gegaan, maar van veel technologie hoeft het niet perse een vooruitgang te zijn voor recreanten... Veel zit tussen de oren, waardoor iets ook beter aanvoelt en het bij profs wel degelijk werkt.
En voor het bedrag wat een oude fiets nog opleverd, is het vaak zonde om hem weg te doen als je er enigszins aan gehecht was... Houden en opknappen is ook wel leuk.
-
rene909
- Forum-lid
rene909
18 apr 2013 17:34
Zeer waarschijnlijk is opknappen financieel een stuk interessanter. Zeker als het frame en wielen nog in goede staat verkeren. Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om voor deze optie te kiezen.
-
sjc
- Forum-lid
sjc
20 apr 2013 20:42
In maart mijn oude Cannondale CAAD 3 gerenoveerd. Overgespoten en daar waar nodig onderdelen vernieuwd en gemoderniseerd. Fiets is weer als nieuw, voldoet weer volledig aan de huidige normen en ben bijzonder tevreden met het resultaat. Ik zeg doen dat opknappen.
-
razenderoeland
- Forum-lid
razenderoeland
21 apr 2013 19:59
cazz schreef:naar mijn mening is dit geen vergelijk. De technologie van fietsen is in de laatste 10 jaar flink vooruit gegaan, denk aan tapered headtubes, BB30 bottom brackets etc.
Opknappen van je oude fiets kan maar dan blijft het een fiets met de technologie van 10 jaar terug. Persoonlijk zou ik voor een nieuwe fiets gaan.
Zelf heb ik , weliswaar noodgedwongen, een nieuwe groep op m'n CAAD 3 gezet. Het karretje rijdt weer als nieuw, en doet voor mij totaal niet onder voor een nieuwe fiets. Kortom, als jij het waard vindt, lekker een nieuwe groep erop zetten, en anders een nieuwe fiets aanschaffen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...