Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
bve
- Forum-lid
bve
08 apr 2013 13:39
loos schreef:nijkie schreef:
Dat laatste mag je mij eens uitleggen waarom de trapfrequentie hoog moet zijn.
Ten eerste duurt je dode punt korter bij een hoge trapfrequentie, en ten tweede rijdt je meer op souplesse.
Ik heb vorige week jouw rit bekeken op Strava. Jouw trapfequentie mag best ca. 10 - 15 rpm hoger.
In het begin best even wennen, maar later best lekker.
Give it a try!
P.S.: ik probeer zo tussen de 100 en 105 te trappen. Gemiddeld kom ik dan bij de Polar op 97 en bij de Garmin op ca. 93 uit bij een vlakke rit. Geen idee waar dit verschil vandaan komt.
Helaas is de hele trap beweging ook sneller afgelopen, met andere woorden, de verhouding dode punt/hele trapbeweging is altijd hetzelfde. Die verhouding is te verbeteren met een ovale tandbladen. Met een hogere trapfrequentie fiets je wel minder op kracht, de spieren blijven langer fris.
Voor de TS: Veel met die gasten trainen! Niks werkt beter dan trainen met mensen die harder kunnen fietsen. Doe dit wel met mate. Laat je niet 3x in de week helemaal kapot maken, liever 1x per week.
-
Helen
- Forum-lid
Helen
08 apr 2013 14:34
@bve: thanks, dat is ook wat mijn gevoel ingaf (je wordt beter in wat je traint denk ik dan maar) en zie hen "gelukkig" nu 1x per week. En ik moet toegeven dat het ook wel goed voelt om hen in de klimmetjes weer voorbij te gaan...
Gemiddelde snelheid over 132 km was overigens 25,6 of daaromtrent.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
08 apr 2013 15:15
Laat mij raden: jij bent maatje S en de heren maatje M-XL?
Omhoog speelt vermogen per kilo een belangrijke rol, op het vlakke is het veel meer het absolute vermogen wat je kunt leveren wat een rol speelt. Ik ben op het vlakke ook duidelijk sterker dan mijn vriendin, maar vanaf 6-7% stijging begint dat langzaam, maar zeer zeker te kantelen....
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Arno357
- Forum-lid
Arno357
08 apr 2013 15:19
Helen schreef:@bve: thanks, dat is ook wat mijn gevoel ingaf (je wordt beter in wat je traint denk ik dan maar) en zie hen "gelukkig" nu 1x per week. En ik moet toegeven dat het ook wel goed voelt om hen in de klimmetjes weer voorbij te gaan...
Gemiddelde snelheid over 132 km was overigens 25,6 of daaromtrent.
Rabo heuveltocht Ochten ??
-
Helen
- Forum-lid
Helen
08 apr 2013 15:30
Veenendaal-Veenendaal.
Rabo bergtoer Ochten overigens ook gereden, "alleen" (aangesloten bij groepen naar eigen keuze) met een gemiddelde van ca. 24,5 over ongeveer dezelfde afstand
-
Helen
- Forum-lid
Helen
08 apr 2013 15:33
daniel1975 schreef:Laat mij raden: jij bent maatje S en de heren maatje M-XL?
Omhoog speelt vermogen per kilo een belangrijke rol, op het vlakke is het veel meer het absolute vermogen wat je kunt leveren wat een rol speelt. Ik ben op het vlakke ook duidelijk sterker dan mijn vriendin, maar vanaf 6-7% stijging begint dat langzaam, maar zeer zeker te kantelen....
Maat S klopt wel zo'n beetje (60 kg bij 1.68) en de heren van allerlei postuur, maar ik begrijp wat je bedoelt. Heeft ongetwijfeld ook een rol gespeeld.
Dank voor de reacties.
-
joko
- Forum-lid
joko
08 apr 2013 16:19
Helen schreef:daniel1975 schreef:Laat mij raden: jij bent maatje S en de heren maatje M-XL?
Omhoog speelt vermogen per kilo een belangrijke rol, op het vlakke is het veel meer het absolute vermogen wat je kunt leveren wat een rol speelt.
Maat S klopt wel zo'n beetje (60 kg bij 1.68) en de heren van allerlei postuur, maar ik begrijp wat je bedoelt. Heeft ongetwijfeld ook een rol gespeeld.
Ik ben ook een maat S (52 kg bij 1.58m) en fiets vooral in kleine groepjes (twee tot vier jongens) waarvan de meeste zo rond de 85-100 kg en 1.80m a 1.90m zijn. Vaak heb ik bij snelheden van +32 km/u moeite om het tempo/wiel te houden en naar mijn idee vooral bij tegenwind.
Die jongens houden altijd wel keurig in, maar voor mij voelt het wel vervelend. Zelf probeer ik iedere week iig twee rondjes van ca. 50 km te doen en af en toe een tocht van 100 km. De jongens met wie ik fiets ongeveer hetzelfde.
wezenloze schreef:Hogere frequentie vraagt minder pure kracht en dat is waarvan topicstarter aangeeft minder te beziiten dan fietsmaatjes. Souplesse helpt om meer snelheid in een groep te ontwikkelen. Zelf rij ik in een groep vaak 110+ omwentelingen.
Om daar aan te wennen kun je bv. series van 30 seconden of 1 minuut doen op licht verzet (39-17): 30 seconden je gewone snelheid en 30 seconden door sneller te trappen zo'n 5 km/u harder rijden.
Wie kan mij hier wat meer verheldering over geven? Wat is voor mij handig om te doen bij die twee ritten die ik wekelijks maak?
-
loos
- Forum-lid
loos
08 apr 2013 17:25
bve schreef:
Helaas is de hele trap beweging ook sneller afgelopen, met andere woorden, de verhouding dode punt/hele trapbeweging is altijd hetzelfde. Die verhouding is te verbeteren met een ovale tandbladen. Met een hogere trapfrequentie fiets je wel minder op kracht, de spieren blijven langer fris.
De verhouding is zeker te verbeteren met ovale bladen (ik heb vandaag voor het eerst op Rotor 3D+ gefietst), maar de verhouding is niet het enige dat telt.
Zeker bij lage cadansen krijg je hem gewoon moeilijker rond, waardoor je afremt bij het dode punt.
Dan ga je harken.
-
Dennis31
- Forum-lid
Dennis31
08 apr 2013 17:39
Gewoon veel lange duurtrainingen doen met een rpm van 100+. En dan een keer per week een blokkentraining, even kijken wat je aankunt. Als je gaat overdrijven met intervallen heb je een grote kans op overtraining.
-
PaulvdVen
- Forum-lid
PaulvdVen
08 apr 2013 21:38
daniel1975 schreef:Laat mij raden: jij bent maatje S en de heren maatje M-XL?
Hier sla je de spijker op zijn kop. Stel jij met je 60kg rijdt samen met iemand van 80kg omhoog, jullie zitten allebei op het omslagpunt en trappen beiden 3 watt per kg
60 * 3 =180 watt
80 * 3 =240 watt
vervolgens blijf je allebei op dit vermogen trappen op het vlakke dan trapt je maatje dus gewoon 1/3 meer dan jij. Als er 6 maatjes voor je rijden in tweetallen rijden ze je dan niet los omdat je goed uit de wind zit maar één maatje voor je zul je het afleggen.
Ik reed trouwens ook Veenendaal - Veenendaal en zag op de posbank ook een paar mannen die door een dame voorbij gereden werden en vervolgens als een malloot naar beneden rijden omdat ze er niet tegen konden. Erg grappig.
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
08 apr 2013 21:54
PaulvdVen schreef:daniel1975 schreef:Laat mij raden: jij bent maatje S en de heren maatje M-XL?
Hier sla je de spijker op zijn kop. Stel jij met je 60kg rijdt samen met iemand van 80kg omhoog, jullie zitten allebei op het omslagpunt en trappen beiden 3 watt per kg
60 * 3 =180 watt
80 * 3 =240 watt
vervolgens blijf je allebei op dit vermogen trappen op het vlakke dan trapt je maatje dus gewoon 1/3 meer dan jij. Als er 6 maatjes voor je rijden in tweetallen rijden ze je dan niet los omdat je goed uit de wind zit maar één maatje voor je zul je het afleggen.
Ik reed trouwens ook Veenendaal - Veenendaal en zag op de posbank ook een paar mannen die door een dame voorbij gereden werden en vervolgens als een malloot naar beneden rijden omdat ze er niet tegen konden. Erg grappig.
Maar in de praktijk komt het op je conditie etc etc aan,lijkt mij.
Dat het allemaal goed gaat op de posbank is mij een raadsel,ik rij er heel veel en verbaasd me vaak hoe de bochten worden genomen,ideale lijn rijden oké maar er rijden ook mensen aan de zijde van de weg waar de ideale lijn loopt voor de klimmende wielrenner.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
09 apr 2013 07:27
PaulvdVen schreef:
Dit fenomeen is een paar keer grappig, maar als het je als dame regelmatig overkomt wordt het knap irritant kan ik je uit betrouwbare bron vertellen. En dit inhaalgedrag wordt nog veel erger als je een bekend echt ploegenpakje aan hebt. Iets met haantjes enzo...

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!