Die DT Swiss Axis wielen vervangen voor Fulcrum R3's o.i.d. zul je wel merken.... Instapnaven van DT Swiss zijn niet zo geweldig (ook zwaar). Volgens mij maakt Joytech de naven in je DT Swiss Axis wielen...
Fiets Magazine nr. 6-2025 (incl. de Grand Depart special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
- Je fiets is lichter; als je hem optilt, voelt het lichter. Acceleren gaat rapper; dit is wanwege het lagere totaal gewicht van de fiets. Je kan net zo goed besparen op zadel, stuur of wat anders. Als de fiets lichter is, acceleert het rapper.SandervdV schreef:wát merk je dan van lichtere wielen? Soms lees ik ook wat over stijfheid enzo, heeft dat ook nog merkbare effecten, of is dat alleen als je er met meetapparatuur naar kijkt?....
Ik ben redelijk zwaar, 80kg, en rij 1 a 2 keer per week waarvan maximaal 1 keer een lange rit van 100-150km.Suntoro schreef:Als je besluit andere wielen te kopen, speelt gebruik, eigen gewicht wel een rol op de aan te schaffen wielset. Verder zal je eigen FM niet goedkoop zijn in zijn prijzen, maar als je daar aan vast zit omdat je ze daar wil laten inbouwen is dat wel iets om rekening mee te houden...
Ok, ik moet even iets recht zetten.... Ik rij idd 1 keer per week 100-150 km, maar dat is van april tot september, en dan ook nog opgebouwd vanaf april van 80 tot in juli, augustus en september ritten van 125-150 km. Dus het is niet zoveel in totaal als je hier boven schrijft.Suntoro schreef:Aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat je wel aan je 105 componenten het een en ander wil upgraden. Sommige onderdelen zijn toch aan slijtage onderhevig en als je gemiddeld dus al 150km per week hebt gefietst zijn dat in een jaar toch bijna 9000km. Dan hebben je DT Swiss Axis je niet in de steek gelaten en zijn ze dus best duurzaam, mits ze nog goed bollen... Tsja, hoe je het thuis kan verantwoorden....![]()
Ja, dat had ik mezelf ook al bedacht. Veel winst valt te behalen door je eigen (over)gewicht iets te reduceren. De fluctuaties in eigen gewicht gaan vaak al verder dan gewichtsbesparing in de fiets alleen.Diogenes schreef: Kijk eens op de site van Kreuzotter hoeveel een gewichts besparing van 1kg uitmaakt. (helemaal niets , want je moet het totaal gewicht van rijder plus fiets nemen)
Dat is weer een heel ander vraagstukSandervdV schreef:Maar goed, overwegende dat een nieuw set wielen een psychologisch effect heeft, ziet er mooi uit, heeft geld gekost dus moet wel beter zijn, etc. en overwegende dat een upgrade van (delen van) de 105 groep qua prestatie niet uitmaakt, blijf ik met de vraag achter, stel dat ik 300-500 euro heb, hoe kan ik dat het beste investeren in mijn fiets, of beter gezegd, hoe verhoog ik voor dat geld het best mijn gemiddelde snelheid bij gelijke inzet?