Nieuwe fiets advies
Als je perse een titanium frame wil, dan moet je dat gewoon doen. En als je zoekt naar argumenten om je keuze te onderbouwen, dan zul je die ook makkelijk vinden op internet. Zeker als je het aan de tita fans vraagt. De argumenten tegen titanium negeer je dan maar even mocht je ze tegenkomen.
Maar eenzelfde verhaal geldt ook voor staal, carbon, staal of bamboe. Met jouw budget 1500-2000 kun je eigenlijk net geen titanium betalen tenzij je heel goed zoekt en zelf alles wilt opbouwen. Voor een mooie kant-en-klaar titanium fiets ben je toch al snel 2500-3000 euro kwijt. Ik zou het in jouw geval houden bij 1500 euro. Dan koop je een goed alu frame voor met deftige wielen en groep. Voor 2000 euro koop je een zwaar carbon frame met een net iets mindere groep en/of wielen.
En alu is stijver dan staal en titanium, Alu is lichter dan staal en lichter dan titanium. Carbon is lichter dan alu, staal en titanium. Alu is met minst comfortabel maar dat los je op met banden, wielen en stuurlint. En ultra licht staal of ultra licht titanium dat wel flink stijf is, is ook ultra duur.
Maar eenzelfde verhaal geldt ook voor staal, carbon, staal of bamboe. Met jouw budget 1500-2000 kun je eigenlijk net geen titanium betalen tenzij je heel goed zoekt en zelf alles wilt opbouwen. Voor een mooie kant-en-klaar titanium fiets ben je toch al snel 2500-3000 euro kwijt. Ik zou het in jouw geval houden bij 1500 euro. Dan koop je een goed alu frame voor met deftige wielen en groep. Voor 2000 euro koop je een zwaar carbon frame met een net iets mindere groep en/of wielen.
En alu is stijver dan staal en titanium, Alu is lichter dan staal en lichter dan titanium. Carbon is lichter dan alu, staal en titanium. Alu is met minst comfortabel maar dat los je op met banden, wielen en stuurlint. En ultra licht staal of ultra licht titanium dat wel flink stijf is, is ook ultra duur.
Live fast; die young. mijn blog
Ultralicht staal voor net boven het budget, de Scapin Spirit RS: http://www.vosfietsen.nl/index.php?opti ... &Itemid=86
Ik weet dat het not done is om beginners naar V
S te sturen maar dit is toch wel een te mooie aanbieding om geheel te negeren als je van staal houdt. Dan moeten ze natuurlijk wel een XS op voorraad hebben.
Ik heb ook naar deze fiets gekeken toen ik aan een nieuwe toe was maar alleen de frameset was (en is) al duurder bij een fatsoenlijke dealer dan deze complete fiets.
Ik weet dat het not done is om beginners naar V

Ik heb ook naar deze fiets gekeken toen ik aan een nieuwe toe was maar alleen de frameset was (en is) al duurder bij een fatsoenlijke dealer dan deze complete fiets.
Campagnolo Ultra Dork
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
De meeste frames zullen afvallen, omdat de kleinste maat niet klein genoeg is. Idealiter zal je een frame met een bovenbuis lengte van 51-52 cm nodig hebben, nog al wat fabrikanten hebben een kleinste maat met een bovenbuis van 53 cm.
Op voorraad zijn de kleinste maatjes bijna nooit. Maar als ze het wel zijn kan je er vaak je voordeel mee doen. 1.5 jaar geleden voor nog geen €500 een nieuw Cannondale Synapse frame (incl garantie) voor m'n moeder gekocht, dat was nooit gelukt als het een 56 was geweest.
Op voorraad zijn de kleinste maatjes bijna nooit. Maar als ze het wel zijn kan je er vaak je voordeel mee doen. 1.5 jaar geleden voor nog geen €500 een nieuw Cannondale Synapse frame (incl garantie) voor m'n moeder gekocht, dat was nooit gelukt als het een 56 was geweest.
-
- Forum-lid
Heel erg bedankt voor alle info. Ik ben wel een beginner, maar net niet zo erg dat ik nog nooit van de Vos heb gehoord. Maar ik heb dan weer wel genoeg gehoord om het daar nog maar even niet te proberen, tenzij je echt echt echt heel erg goed tot op de ventieldoppen (o ja, die moest je er af rukken) weet wat je hebben wilt.
Ik ben idd een beetje verliefd op titanium...
Twee updates; geheel onverwachts kreeg ik vandaag van een goede vriend die in een zakelijk transactie verwikkeld is met een grote fietsenboer dat die zaak eventueel een fiets voor mij tegen een gereduceerd tarief heeft. Ik ga er maandag naar kijken; de enige info die ik nu heb is dat een carbon Giant is met een geel/zwart frame, en van iemand is geweest die 1.65 is. Als ik het goed begrepen heb van de zoon van die fietsenman zelf en die rijden meestal wel op goeie spullen. Geen idee verder hoe oud/afgeragd/ duur de fiets is alsnog is, of wat voor groep of wielen er op zitten. Maar als het een top of the line carbon scheurijzer is dat ik voor een habbekrats mee mag nemen en waar ik goed op zit ga ik niet lopen mekkeren dat ik persee tita wil. Daar kan ik dan alsnog voor sparen.
Iets anders is dat ik bij de fietsenboer waar ik over Van Nicholassen heen heb staan kwijlen 10% korting krijg op elke aankoop omdat die zaak mijn fietsclubje sponsort. Dus een fiets van 2200 ligt dan ineens in het budget. En een fiets van 2300 is dan ook niet het einde van de wereld.
Mja, dat wordt een zwaar weekend.
Ik vraag wel een lijstje met specs, dan kunnen jullie erop schieten. Want fulcrum en dura ace herken ik nog wel maar verder...? En dat zal er wel niet op zitten denk ik.
Ik ben idd een beetje verliefd op titanium...
Twee updates; geheel onverwachts kreeg ik vandaag van een goede vriend die in een zakelijk transactie verwikkeld is met een grote fietsenboer dat die zaak eventueel een fiets voor mij tegen een gereduceerd tarief heeft. Ik ga er maandag naar kijken; de enige info die ik nu heb is dat een carbon Giant is met een geel/zwart frame, en van iemand is geweest die 1.65 is. Als ik het goed begrepen heb van de zoon van die fietsenman zelf en die rijden meestal wel op goeie spullen. Geen idee verder hoe oud/afgeragd/ duur de fiets is alsnog is, of wat voor groep of wielen er op zitten. Maar als het een top of the line carbon scheurijzer is dat ik voor een habbekrats mee mag nemen en waar ik goed op zit ga ik niet lopen mekkeren dat ik persee tita wil. Daar kan ik dan alsnog voor sparen.
Iets anders is dat ik bij de fietsenboer waar ik over Van Nicholassen heen heb staan kwijlen 10% korting krijg op elke aankoop omdat die zaak mijn fietsclubje sponsort. Dus een fiets van 2200 ligt dan ineens in het budget. En een fiets van 2300 is dan ook niet het einde van de wereld.
Mja, dat wordt een zwaar weekend.

Ik vraag wel een lijstje met specs, dan kunnen jullie erop schieten. Want fulcrum en dura ace herken ik nog wel maar verder...? En dat zal er wel niet op zitten denk ik.
Veni. Vidi. Fietsie.
Volgens ben je inderdaad slechts een beetje verliefd op titanium. Een heel klein beetje maar.
Als je op de eerste beste carbon racer stuit die je wellicht voor een habbekrats kan overnmen, dan ben je al bijna om. Hoezo verliefd op tita? Meer de gewoon Hollandse koopgeest mentaliteit.
Als je op de eerste beste carbon racer stuit die je wellicht voor een habbekrats kan overnmen, dan ben je al bijna om. Hoezo verliefd op tita? Meer de gewoon Hollandse koopgeest mentaliteit.
Live fast; die young. mijn blog
Nouw...ik wil iets...en het wordt me middels deze draad duidelijk dat dat wellicht net of ver buiten mijn reikwijdte ligt. Dat betekend, langer doorsparen of er van af zien. Als ik dan tegen een heel goedkope goeie fiets aan loop dan overweeg ik die mogelijkheid wel ja. En dat is wat mij betrefd dan niet "de eerste de beste carbon racer". Want dan spaar ik net zo lief nog even door. Maar ik weet dus nog niet waar het om gaat.
Veni. Vidi. Fietsie.
En volgens mij ligt een tita niet eens zoveel van je vandaan, als ik lees dat met 10% korting een fiets van 2200/2300 euri binnen bereik komt. Beetje onderhandelen en je hebt binnen wat je echt wilt. 

When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Helemaal me eens.aziraphale schreef:En volgens mij ligt een tita niet eens zoveel van je vandaan, als ik lees dat met 10% korting een fiets van 2200/2300 euri binnen bereik komt. Beetje onderhandelen en je hebt binnen wat je echt wilt.
Als het goed is doet verliefdheid je ook minder eten enzo en houd je dus extra geld over voor... tita!
Liefde op het eerste gezicht bestaat

Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Inderdaad gewoon voor ti gaan. Je kunt wel als "tussenpaus" voor een "carbon aanbieding" kiezen, maar het enige wat je op zo'n ding zit te doen, is je jezelf afvragen hoe de VN zou rijden. Je geeft wat meer geld uit, maar je bent onder aan de streep goedkoper uit (mocht het calvinistische argument doorslaggevend zijn). En, niet onbelangrijk, het plezier dat het rijden op je droomfiets je geeft, onbetaalbaar... Maar ik ben als ti/staal-afficionado niet helemaal objectief, denk ik...