Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
bandiet
- Forum-lid
bandiet
10 apr 2013 11:02
scottpch schreef:Aan het uiteinde van die siliconenkabel bevestig je de binnenkabel dmv tape die door het frame moet en dan trek je die siliconenkabel eruit en zit je binnenkabel meteen op z'n plaats.
Hoe monteer je dan vervolgens de buitenkabels? Trek je deze ook volledig door het frame heen, of is dit per fiets verschillend? Ik heb tot nu toe alleen ervaring met externe bekabeling.
Groeten, Diederik
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
11 apr 2013 08:40
bandiet schreef:scottpch schreef:Aan het uiteinde van die siliconenkabel bevestig je de binnenkabel dmv tape die door het frame moet en dan trek je die siliconenkabel eruit en zit je binnenkabel meteen op z'n plaats.
Hoe monteer je dan vervolgens de buitenkabels? Trek je deze ook volledig door het frame heen, of is dit per fiets verschillend? Ik heb tot nu toe alleen ervaring met externe bekabeling.
Groeten, Diederik
De methode van Scottpch is wel erg omslachtig.
Door de liner trek je de binnenkabel,
dan trek je de liner eruit,
Dan schuif je over de binnenkabel de buitenkabel.
Bij vervanging excat hetzelfde. de liner heb je niet meer nodig als ook je buitenkabel door het frame gaat.
-
bandiet
- Forum-lid
bandiet
11 apr 2013 12:02
Ik heb hier nog eens over nagedacht. Als je buitenkabel niet geheel door het frame loopt, lijkt me het logisch eerst de buitenkabels op maat te maken.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
11 apr 2013 13:13
bandiet schreef:Ik heb hier nog eens over nagedacht. Als je buitenkabel niet geheel door het frame loopt, lijkt me het logisch eerst de buitenkabels op maat te maken.
Uiteraard, anders krijg je de binnenkabel niet meer door het stuk van shifter naar frame.
Of dat stuk buitenkabel niet meet ingekort, net hoe je het uitlegd
-
Rey953
- Forum-lid
Rey953
11 apr 2013 13:57
Zover ik weet zijn er drie soorten van interne kabelgeleiding.
1. Kaal door het frame. De binnenkabel loopt zonder buitenkabel of liner door het frame. Dit kan alleen als de weg tussen de ingang en uitgang van de kabel in een rechte lijn geen obstakels kent.
2. In een liner door het frame. Bij sommige fabrikanten is er een liner bevestigd na het einde van de buitenkabel. Deze liner geleidt de binnenkabel door het frame heen en voorkomt dat de binnenkabel in het frame ergens tegenaan schuurt (bijvoorbeeld als de geleiding via de bracket naar achteren toe loopt en dus een hoek moet maken)
3. De buitenkabel loopt helemaal door binnen het frame. Het gaat voor de ingang van de kabel naar de binnenkant van het frame toe is dan zo groot dat de buitenkabel naar binnen kan.
Trek dus niet zomaar de liner eruit! Die kan een doel hebben.