Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke wielen

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 07 dec 2012 11:27

Mooie wielen. Hopelijk wel goed op de hoogte gesteld van de nadelen van carbon remranden.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 07 dec 2012 12:10

peerke84 schreef:Allen bedankt voor jullie reacties.
Ik heb contact gehad met Wheel-tec, wat heeft die man een passie voor zijn werk zeg! thx voor de tip.
Het zullen de Reynolds 46 van Wheel-tec worden.
Graag gedaan, uitstekende keus!
Wel benieuwd naar de naven en t.z.t. een foto graag!
Dark decals toevallig?

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 09 dec 2012 15:28

Realiseer je wel dat als je voor hoge carbon wielen gaat je daarnaast zeker ook een alu wielset moet hebben. Er zijn namelijk omstandigheden dat hoge carbonwielen minder geschikt zijn.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

peerke84
Forum-lid

peerke84 11 dec 2012 11:23

@loos: Het zullen dan idd de dark labels worden maar welke naven weet ik echt nog niet. Moet nog een keer bij Wheel-Tec gaan kijken en praten.
@boswielrenner: Ik heb nog een setje laag aluminium staan, maar in welke omstandigheden is hoog carbon niet geschikt volgens jou? Ik ga in de bergen wel een laag voorwiel gebruiken.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 11 dec 2012 11:42

Hoge wielen en wind is doorgaans geen verstandieg combi. In de bergen is vaak wind en/of kan het weer snel omslaan. Regen en full carbon wielen is doorgaans ook een mindere combi, omdat full carbon wielen doorgaans minder goed remmen in de regen en/of minder makkelijk remmen. Full carbon wielen kunnen de warmte van het remmen minder goed kwijt, waardoor je bij verkeerd remmen in de problemen kunt komen (klapband als je met carbon clinchers rijdt) of je materiaal kapot remt (delamineren carbon wiel).
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

peerke84
Forum-lid

peerke84 11 dec 2012 12:00

@boswielrenner: De reynolds 46 staan erom bekend dat door een speciale coating op het remvlak juist beter hitte kunnen verspreiden, waardoor ze +/- 40 graden koeler blijven verder schijnen ze in de regen net zo goed/slecht te remmen als aluminium. Alleen is wind wel een probleem daarom neem ik ook een set laag aluminium mee naar de bergen en zal ik hoofdzakelijk met een laag voorwiel rijden. Verder zit er 2 jaar garantie op de wielen, en in die tijd ben ik heb ik echt al wel alle weers omstandigheden getest. Dus mochten ze kapot gaan is het garantie en pak ik een andere set wielen om toch door te kunnen rijden.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 11 dec 2012 12:10

Ik zou als ik jou was wel een soort van service up nemen bij Reynolds. check de website.
Reynolds maakt goede carbon velgen (fourty-six) die ook door Ritchey en DT-swiss worden gebruikt, maar in een test van het Duitse blad Tour, ontstonden ook bij de Reynolds carbon velgen beschadigingen op de velg vanwege de hitte, waardoor de test niet afgemaakt kon worden. Tour wilde geen risico nemen en heeft contact opgenomen met fabrikant. In een latere test volgt hierover volgens Tour meer. De enige wielen die echt onberispelijk uit de test kwamen waren Lightweight Meilenstein / Standaard C wielen.
Nou geloof ik wel dat de test van Tour extreem is, dus wellicht in de praktijk niet aan de orde, maar het toont wel aan dat als je full carbon wielen verkeerd gebruikt in de bergen, het snel stuk kan gaan. Dit in tegenstelling to goede alu velgen die meer hufter-proof zijn.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 dec 2012 12:17

En carbon velgen met keramisch remvlak? Deze voeren warmte beter af die ontstaat bij het remmen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 11 dec 2012 12:24

Ik weet niet welke fabrikanten een keramisch remvlak gebruiken, dus daar kan ik niets over zeggen. Op papier kan het zeker de warmte beter geleiden, maar of het in de praktijk ook goed werkt moet blijken. De truck is volgens mij dat een full carbon wiel de gehele warmte van de velg "overneemt" waardoor de velg niet meer zo heet blijft. Als je dit kunt realiseren in je full carbon wiel en je kan de hitte transporteren naar je hele wiel, dan is het probleem volgens mij opgelost. De wind doet dan de koeling over een veel groter oppervlak. Ik ben maar een simpele jurist en geen technicus dus wie weet sla ik de plank wel helemaal mis. Ik hoor het graag. :mrgreen:
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

peerke84
Forum-lid

peerke84 11 dec 2012 13:02

@boswielrenner: Het probleem met de hitte is idd een probleem maar probeer altijd zo min mogelijk te remmen en als ze niet bevallen in de bergen pak ik gewoon laag alu

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 dec 2012 13:08

boswielrenner schreef:Ik weet niet welke fabrikanten een keramisch remvlak gebruiken, dus daar kan ik niets over zeggen. Op papier kan het zeker de warmte beter geleiden, maar of het in de praktijk ook goed werkt moet blijken. De truck is volgens mij dat een full carbon wiel de gehele warmte van de velg "overneemt" waardoor de velg niet meer zo heet blijft. Als je dit kunt realiseren in je full carbon wiel en je kan de hitte transporteren naar je hele wiel, dan is het probleem volgens mij opgelost. De wind doet dan de koeling over een veel groter oppervlak. Ik ben maar een simpele jurist en geen technicus dus wie weet sla ik de plank wel helemaal mis. Ik hoor het graag. :mrgreen:
Ik ben ook geen technicus helaas,maar ik heb Full carbons met keramisch remvlak en redelijk wat afgedaald in andorra en kon het remvlak gewoon vastpakken ,remblokken slijten wel sneller maar dat neem ik op de koop toe.
Edco levert wielen met keramisch remvlak wat ik weet,ik zelf heb een handgebouwde set maar weet niet het merk velgen.
Maar ben zeer tevreden tot nu toe.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 11 dec 2012 13:20

Het is altijd lastig om iets dat zo veel variabelen heeft, als altijd voor waarheid aan te nemen. Of je problemen krijgt met full carbon wielen in de bergen hangt volgens mij af van o.a 1) remtechniek berijder, 2) gewicht berijder, 3) snelheid afdalen, 4) de hoek waarin je daalt, 5) merk wielen, 6) materiaal remrand, 7) remblokken, 8) clinchers, 9) tubulars, 10) temperatuur, 11).....................
Als je tevredenbent met je wielen en ze doen het goed in de bergen dan lijkt het me dat je goede wielen hebt, die bij jou passen. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie