Hanno blijft in Bukhara, Djamshid is al een tijdje door. Ik ben dus absoluut de laatste in koers. Eigenlijk is het tegen beter weten in dat ik vertrek naar Samarkand. Maar ik wil het toch proberen, opgeven terwijl ik nog altijd een kleine kans heb op succes is niet mijn bedoeling. Ik stel wel mijn bovengrens aan wanneer ik wil binnenkomen. 2 uur 's nachts is de officiele finishsluiting. 3 uur erbij heb ik ongeveer, een uur of 1-2 extra zou ik nog altijd als succes beschouwen. Dus ik moet de krap 300km tot Samarkand in iets van rond de 20 uur afleggen. Dat terwijl ik behoorlijk gesloopt ben door de laatste 150km. En niet te vergeten de energie die ik heb moeten stoppen in het oplossen van de problemen van anderen. Het ongeluk van Claus kan gebeuren. Maar de opgave van Robert en Paul is helemaal aan henzelf te wijten. Hun fietsen deugen totaal niet voor deze rit, dat ze met een vast verzet rijden is nog te overzien, hun frames zijn gewoon te racy en te licht. Totaal niet comfortabel genoeg voor deze rit. Zelfs de crossfiets van Hanno is eigenlijk te stijf, getuige zijn zitvlakproblemen. Sterker nog, zelfs mijn Koga is kantje boord. Een klassieke vakantiefiets met niet oversized buizen zou de beste keuze zijn voor deze rit. Met een ontevreden gevoel verlaat ik Bukhara, ik voel de rit uit mijn handen glijden terwijl ik hem zonder oponthoud veel makkelijker had kunnen uitrijden. Slaap in de 4e nacht zal de bottleneck worden.
En die slaap overvalt me veel vroeger dan verwacht. Nog geen twee uur buiten Bukhara moet ik een extra stop inlassen. Ik kan m'n stuur niet meer recht genoeg houden. Midden in de nacht in het hartje van de woestijn is dat niet zo'n punt, hier op de drukke weg tussen Bukhara en Samarkand is dat een ander verhaal. Dan is het gewoonweg niet verantwoord. Ik stop bij een choyana en dut wat bij een pot thee en wat brood. Na een uur ga ik weer verder. Ik kan nu weer verantwoord fietsen. Ik sukkel voort, de enige afleiding is als de organisatoren mij voorbijrijden in de auto. Het wordt al snel warm, ik schat het op een graad of 30. Een hele tegenstelling tot de bijna vrieskou van vanochtend. Bij tijd en wijle is het asfalt niet te beroerd, af en toe wat slechter. Maar totaal niet vergelijkbaar bij de twee lange beroerde stukken van gisteren en eergisteren.
Na de zoveelste Post-Gai (politiepost) schrik ik op. Langs de weg legt een in elkaar gedoken gestalte tegen de betonnen muur. Met bandensporen ernaast. Het lijkt wel op een slachtoffer van een verkeersongeluk. Ik stop en hou een auto aan. Samen met de automobilist loop ik naar de gestalte toe. Als we vlakbij zijn horen we een zacht snurken. Een dronkelap die zijn roes uitslaapt. De automoibilist tikt tegen zijn kin (het gebruikelijke teken voor drank) en zegt dat het normaal is. We lopen terug en gaan alletwee verder.
Op de een of andere manier ben ik nu wakkergeschrokken. Eindelijk kan ik een beetje tempo maken. Tegen de schemering ben ik eindelijk in de aglommeratie van Navoi. Navoi had ik als minimaal doel voor vandaag gesteld, wetende dat ik vanaf hier makkelijk met de trein naar Samarkand kan reizen. Voor de zekerheid koop ik nog wat beltegoed en ga op zoek naar een restaurantje. Ik vindt een aangenaam restaurantje aan de rand van Navoi. Tijdens het eten bekijk ik de kaart. Ik heb amper tijd gewonnen overdag. Het is nu 7 uur en ik moet nog iets van 170km Bij deze snelheid zal ik hiervoor een dikke 10 uur moeten rekenen. Gezien mijn slaapproblemen van deze ochtend verwacht ik niet dat ik tot 5 uur in de ochtend kan doorrijden zonder te slapen. En waanzinnig veel tijd heb ik niet na de finish, om 5 uur 's middags gaat mijn trein naar Tashkent, latere verbindingen zijn er niet, dan haal ik mijn vlucht niet. Een latere vlucht was niet mogelijk geweest zonder mijn paspoort te verlengen, en dat was van het voorjaar wederom niet mogelijk vanwege de soap rond de kinderpaspoorten. Ik bel met Daniil om te melden dat ik op ga geven. Hij praat op me in om het toch nog een keer te proberen.
Het lukt hem om me over te halen. Ik probeer het nog een keer. Als ik het restaurantje verlaat merk ik dat het weer erg koud is. Ik kleed me goed aan en fiets verder. De snelheid is weer totaal verdwenen en de slaap begint weer te komen. 20Km na Navoi bereik ik de volgende Post GAI, bij de provinciegrens. Die is groot en goed verlicht. Een veel betere plek om een lift te regelen zal ik verderop niet vinden. Ik besluit dat het genoeg is stop ermee. Binnen de 10 minuten vindt ik een lift tot aan de buitenrand van Samarkand. Een busje is onderweg naar Tasjkent en heeft plaats voor mij en mijn fiets. Dat ook nog voor een zeer schappelijke prijs van 20.000 Som (7 Euro). Betalen voor liften is hier heel normaal. De chauffeur spreekt allen Oezbeeks, zijn oudere bijrijder uitstekend Russisch. We voeren een prettig gesprek. Onderweg zie ik Djamsjid nog rijden. Hij zal alle zeilen bij moeten zetten om Tasjkent te bereiken. In Bukhara zag hij er uitgerust uit, hij moet er goed hebben geslapen. Iets wat ik miste. Even buiten Samarkand stap ik uit en fiets de laatste 5km naar de controle. Eigenlijk heb ik niet het gevoel dat ik gefaald heb bij deze rit. Ik ben de laatste die heeft opgegeven, iets dat bijna de helft van de deelnemers heeft gedaan. Normaal finish ik op iets van 80-90% van de starters, nu op iets van 55%. Das veel verder naar voren dan normaal. Het is een rit waar ik een serieuze kans heb om het te halen. Ik zal zeker nog een keer aan de start staan van de Silkroute 1200. Niet in 2013, dan heb ik andere reisplannen. Met potlood staat ie al ingepland voor 2016.
Wat mij wel gigantisch stoort is hoe slecht voorbereid een aantal deelnemers waren. Amper kennis van land en omstandigheden, totaal geen aanpassingen aan hun fiets. Een randonneursrit door onherbergzaam gebied, en zeker door de woestijn, moet je helemaal anders aanpakken dan een rit met volledige verzorging op veel controleposten. In principe waren er genoeg controleposten, precies goed geplaatst om te overnachten. Alleen moet je wel die 4x300km tussen de controleposten kunnen overleven. En dat konden enigen niet. Een aantal Russen was ook slecht voorbereid maar zij konden het mbv taal en culturkennis nog compenseren. Na afloop ging de discussie dan ook vooral over de fiets die je nodig hebt voor dit brevet. Vooraf had Rafhat al aangegeven dat 28-32mm banden nodig zijn. Ik zou achteraf zeggen 32-35mm en een soepel frame. Een ATB is dan weer te langzaam voor het asfalt. Daarnaast moet je kleding voor iedere temperatuur bij je hebben, van hoogzomer tot winterkleren. En de mogelijkheid om dit te vervoeren. Dit is absoluut geen rit voor de 'licht en snel' taktiek.
Met het volledig negeren van breng je niet alleen jezelf in problemen. Ook degenen die dan genoodzaakt zijn te helpen verliezen waardevolle tijd en energie. De tijd krijg je wel terug maar bij ritten met een ochtendstart zou je de tijd eigenlijk dubbel terug moeten krijgen omdat je dan over het kritische punt qua slapen komt. Dit was niet de eerste keer dat ik tijd verlies vanwege het slecht voorbereid zijn door anderen. Ik vraag me echt af of sommige randonneurs weten waar ze mee bezig zijn.
Ivo