Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginner op souplesse

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 okt 2012 17:47

Dat heeft nog altijd weinig met souplesse te maken. Bij 30 km/h denk ik dan meer aan 39x18, 39x17.

Je methode werkt in principe wel, maar je kan sneller progressie boeken als je ook probeert netjes rond te trappen. Dan stuiter je minder en kan je sneller naar een hogere cadans.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vsopking
Forum-lid

vsopking 07 okt 2012 16:09

Is " rond trappen" zowel naar beneden trappen met ene been als trekken met het andere?

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 07 okt 2012 22:15

hiks trekken en trappen: draaien! en dit doe je best met de punt van je voeten licht naar beneden te houden en de druk voorwaarts te zetten: dus eigenlijk steeds naar je voorwiel toe.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

vsopking
Forum-lid

vsopking 07 okt 2012 22:29

Is de duw en trek techniek niet efficiënt?

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 08 okt 2012 10:28

Soeplesse is oefenen oefenen en nog eens oefenen. Ik trap na jaren met gemak 110. Vooral in de winter doe ik alles op souplesse. Dan rijd ik een beentempo waarbij ik gedurende lange tijd zonder op mijn zadel te wippen soepel rond kan blijven draaien.

Voor soeplesse training heb je geen buitenblad nodig. Als je alleen een ander binnenblad neemt doe er dan eentje van 42. Kan je met je 12-25 blijven rijden en als je wat bergjes tegenkomt zet je het 34 blad er weer op.

Ideaal voor souplesse training zou een cyclocross crank in combinatie met een junioren cassette zijn. Kun je altijd op het buitenblad blijven rijden.

vsopking
Forum-lid

vsopking 08 okt 2012 19:42

Hoe zit dat dan met trappen/trekken? Pas je dat dan bijv. alleen toe bij klimmen? Niet dat ik het nu weer moet afleren... volgens mij trap ik niet rond maar "vierkant" - en vooral na een uurtje of twee heb ik de neiging om te gaan stoempen ;-)

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 09 okt 2012 14:31

trappen en trekken doe je vnl bij het klimmen of bij het uitoefenen van hoge wattages of krachten. Bij souplesse dien je vnl vlot te rijden ( dus niet te veel trekken en duwen, lijkt mij ook moeilijk te doen op een licht verzet), best verwoord als "draaien" denk ik.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

vsopking
Forum-lid

vsopking 09 okt 2012 18:33

fiedoo; OK, bedankt voor je toelichting.

Rodrick
Forum-lid

Gebruikersavatar Rodrick 12 nov 2012 12:42

eddie1802 schreef:Ik heb de volgende methode bedacht om mijn cadans te verhogen:

- Ik begin eerst te rijden op een constante snelheid (Hierbij is het handig als je in een groep kan rijden want dan zorgen de voorrijders voor het vasthouden van het tempo)
- Vervolgens schakel ik steeds een kransje lichter en moet ik dus sneller gaan trappen om dezelfde snelheid vast te houden
- Op een gegeven moment kom ik op een verzet waarbij ik zo snel moet trappen dat ik begin the stuiteren op het zadel
- Dan schakel ik weer 1 verzet zwaarder zodat ik niet meer stuiter en dit verzet houd ik aan
- Naar mate de souplesse toeneemt zal het 'stuiterpunt' bij een hogere cadans liggen

Met deze methode ben ik van 30Km/h @50x12/13 naar 30Km/h @50x17/19 gegaan.
Het stuiteren op je zadel heeft ook te maken met hoogte van het zadel en de staat van je buik/rugspieren. Is dus geen goede indicatie. Ga gewoon met een cadansmeter rijden en probeer stap voor stap je cadans te verhogen tot je het optimum bereikt. Dat optimum wordt mede bepaald door je vermogen: hoe hoger je vermogen, hoe hoger je cadans kan zijn. En: het is trainen. Dat betekent dat je iets dat je nog niet zo goed kan, gaat oefenen. Dit is niet iets dat je na een ritje kunt. Dit duurt een paar maanden.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 nov 2012 22:54

rodrick schreef:
eddie1802 schreef:Ik heb de volgende methode bedacht om mijn cadans te verhogen:

- Ik begin eerst te rijden op een constante snelheid (Hierbij is het handig als je in een groep kan rijden want dan zorgen de voorrijders voor het vasthouden van het tempo)
- Vervolgens schakel ik steeds een kransje lichter en moet ik dus sneller gaan trappen om dezelfde snelheid vast te houden
- Op een gegeven moment kom ik op een verzet waarbij ik zo snel moet trappen dat ik begin the stuiteren op het zadel
- Dan schakel ik weer 1 verzet zwaarder zodat ik niet meer stuiter en dit verzet houd ik aan
- Naar mate de souplesse toeneemt zal het 'stuiterpunt' bij een hogere cadans liggen

Met deze methode ben ik van 30Km/h @50x12/13 naar 30Km/h @50x17/19 gegaan.
50/12 om 30 kms/uur te rijden? Dat is een versnelling die ik pas gebruik bij meer dan 50 kms/uur. 50/17 om 30 kms/uur te rijden dat is ook zowat de versnelling die ik meestal gebruik bij die snelheid.

susanne
Forum-lid

susanne 15 nov 2012 09:16

Even een vraagje: hierboven wordt gezegd dat je je 34T binnenblad op een compact kunt vervangen voor een 42T. Ik heb een ultegra 2007 compact crank, kun je daar 42T binnenbladen voor krijgen? En schakelt dat dan goed?

Plaats reactie