Beginner op souplesse
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat heeft nog altijd weinig met souplesse te maken. Bij 30 km/h denk ik dan meer aan 39x18, 39x17.
Je methode werkt in principe wel, maar je kan sneller progressie boeken als je ook probeert netjes rond te trappen. Dan stuiter je minder en kan je sneller naar een hogere cadans.
Je methode werkt in principe wel, maar je kan sneller progressie boeken als je ook probeert netjes rond te trappen. Dan stuiter je minder en kan je sneller naar een hogere cadans.
hiks trekken en trappen: draaien! en dit doe je best met de punt van je voeten licht naar beneden te houden en de druk voorwaarts te zetten: dus eigenlijk steeds naar je voorwiel toe.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 


-
kilometervreter
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Soeplesse is oefenen oefenen en nog eens oefenen. Ik trap na jaren met gemak 110. Vooral in de winter doe ik alles op souplesse. Dan rijd ik een beentempo waarbij ik gedurende lange tijd zonder op mijn zadel te wippen soepel rond kan blijven draaien.
Voor soeplesse training heb je geen buitenblad nodig. Als je alleen een ander binnenblad neemt doe er dan eentje van 42. Kan je met je 12-25 blijven rijden en als je wat bergjes tegenkomt zet je het 34 blad er weer op.
Ideaal voor souplesse training zou een cyclocross crank in combinatie met een junioren cassette zijn. Kun je altijd op het buitenblad blijven rijden.
Voor soeplesse training heb je geen buitenblad nodig. Als je alleen een ander binnenblad neemt doe er dan eentje van 42. Kan je met je 12-25 blijven rijden en als je wat bergjes tegenkomt zet je het 34 blad er weer op.
Ideaal voor souplesse training zou een cyclocross crank in combinatie met een junioren cassette zijn. Kun je altijd op het buitenblad blijven rijden.
Hoe zit dat dan met trappen/trekken? Pas je dat dan bijv. alleen toe bij klimmen? Niet dat ik het nu weer moet afleren... volgens mij trap ik niet rond maar "vierkant" - en vooral na een uurtje of twee heb ik de neiging om te gaan stoempen 
trappen en trekken doe je vnl bij het klimmen of bij het uitoefenen van hoge wattages of krachten. Bij souplesse dien je vnl vlot te rijden ( dus niet te veel trekken en duwen, lijkt mij ook moeilijk te doen op een licht verzet), best verwoord als "draaien" denk ik.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 


Het stuiteren op je zadel heeft ook te maken met hoogte van het zadel en de staat van je buik/rugspieren. Is dus geen goede indicatie. Ga gewoon met een cadansmeter rijden en probeer stap voor stap je cadans te verhogen tot je het optimum bereikt. Dat optimum wordt mede bepaald door je vermogen: hoe hoger je vermogen, hoe hoger je cadans kan zijn. En: het is trainen. Dat betekent dat je iets dat je nog niet zo goed kan, gaat oefenen. Dit is niet iets dat je na een ritje kunt. Dit duurt een paar maanden.eddie1802 schreef:Ik heb de volgende methode bedacht om mijn cadans te verhogen:
- Ik begin eerst te rijden op een constante snelheid (Hierbij is het handig als je in een groep kan rijden want dan zorgen de voorrijders voor het vasthouden van het tempo)
- Vervolgens schakel ik steeds een kransje lichter en moet ik dus sneller gaan trappen om dezelfde snelheid vast te houden
- Op een gegeven moment kom ik op een verzet waarbij ik zo snel moet trappen dat ik begin the stuiteren op het zadel
- Dan schakel ik weer 1 verzet zwaarder zodat ik niet meer stuiter en dit verzet houd ik aan
- Naar mate de souplesse toeneemt zal het 'stuiterpunt' bij een hogere cadans liggen
Met deze methode ben ik van 30Km/h @50x12/13 naar 30Km/h @50x17/19 gegaan.
50/12 om 30 kms/uur te rijden? Dat is een versnelling die ik pas gebruik bij meer dan 50 kms/uur. 50/17 om 30 kms/uur te rijden dat is ook zowat de versnelling die ik meestal gebruik bij die snelheid.rodrick schreef:eddie1802 schreef:Ik heb de volgende methode bedacht om mijn cadans te verhogen:
- Ik begin eerst te rijden op een constante snelheid (Hierbij is het handig als je in een groep kan rijden want dan zorgen de voorrijders voor het vasthouden van het tempo)
- Vervolgens schakel ik steeds een kransje lichter en moet ik dus sneller gaan trappen om dezelfde snelheid vast te houden
- Op een gegeven moment kom ik op een verzet waarbij ik zo snel moet trappen dat ik begin the stuiteren op het zadel
- Dan schakel ik weer 1 verzet zwaarder zodat ik niet meer stuiter en dit verzet houd ik aan
- Naar mate de souplesse toeneemt zal het 'stuiterpunt' bij een hogere cadans liggen
Met deze methode ben ik van 30Km/h @50x12/13 naar 30Km/h @50x17/19 gegaan.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 


