T maakt wel dat je avatar er ondersteboven van is....rbr schreef:Vandaag voor het eerst sinds een maand weer met lage wielen gereden. Verschil is miniem maar ik mis het zoevende geluid.
Nut van aero wielset
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4476
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Inderdaad, het is niet zo dat hoge/zware wielen opeens een energiecentrale worden als ze op snelheid zijnamclassic-fan schreef:Die formules kloppen ook wel (al hebben de wielen ook gewoon een kinetische energie). Alleen waarom zou je sneller gaan bij een hogere kinetische energie? Die energie moet je er wel instoppen bij het versnellen en als je remt ben je 't kwijt.Nighty schreef:Uiteraard waren de heren met andere dingen bezig dan fietswielen, maar daarom is het toch niet dat hun wetten hier niet kloppen?
Maar toegegeven, in mijn vorige post kan je 'groot pluspunt' vervangen door 'klein pluspunt'
(Soms is het beter een forum niet te bezoek na wat pinten bier, ssssht)
Als we fiets+fietser in zijn geheel bekijken, kunnen we dit beschouwen als een zuivere translatie: kinetische energie = (massa * snelheid² ) / 2
Als we de wielen afzonderlijk bekijken, is dit een zuivere rotatie: kinetische energie = (traagheidsmoment * hoeksnelheid² ) / 2 , waarin het traagheidsmoment ook functie is van de massa.
Zoals je in de formules kan zien, heeft massa wel degelijk een invloed. Echter een kleine.
(En dan is het aspect van aerodynamica nog niet in rekening gebracht)
Maar laten we eerlijk zijn hoge wielen koop je als niet tijdrijder toch vooral voor de looks. Pas boven de 40 km per uur begint het aero voordeel echt een beetje interessant te worden. Als je meestal tussen de 30 en 40 p/u fietst hoef je ze daar niet voor te kopen. Maar ze er ook niet voor te laten liggen natuurlijk.
-
martijncervelo
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
- Locatie: Den helder
Ik heb ze gewoon gekocht omdat het goed smoelt en vooral goed voor de moraal is. Ik betwijfel of ik er meetbaar sneller mee rij. Onderschat de invloed van moraal niet.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15008
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat wordt altijd geroepen, is dat niet hetzelfde met de hele fiets van 4000 euro? is dat echt nodig, nee.jsparie schreef:Maar laten we eerlijk zijn hoge wielen koop je als niet tijdrijder toch vooral voor de looks. Pas boven de 40 km per uur begint het aero voordeel echt een beetje interessant te worden. Als je meestal tussen de 30 en 40 p/u fietst hoef je ze daar niet voor te kopen. Maar ze er ook niet voor te laten liggen natuurlijk.
Waarom een setje zero,s ipv de r1 of r3..........
En het boven de 40 blijf ik een onzin verhaal te vinden, in een windstille situatie die er hier nooit is. Feitelijk zou het met windkract 4/5 tegen al bij 10km/h lonen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Ja, lekker van de dijk af waaien met je hoge velgenwasbeer2006 schreef:Dat wordt altijd geroepen, is dat niet hetzelfde met de hele fiets van 4000 euro? is dat echt nodig, nee.jsparie schreef:Maar laten we eerlijk zijn hoge wielen koop je als niet tijdrijder toch vooral voor de looks. Pas boven de 40 km per uur begint het aero voordeel echt een beetje interessant te worden. Als je meestal tussen de 30 en 40 p/u fietst hoef je ze daar niet voor te kopen. Maar ze er ook niet voor te laten liggen natuurlijk.
Waarom een setje zero,s ipv de r1 of r3..........
En het boven de 40 blijf ik een onzin verhaal te vinden, in een windstille situatie die er hier nooit is. Feitelijk zou het met windkract 4/5 tegen al bij 10km/h lonen
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Nou dat klopt inderdaad ja. Rationeel gezien is de meerprijs voor zero's R1 etc natuurlijk buiten alle proporties. Net als de prijs voor een fiets van Eur 4000 t.o.v. een middenklasser van Eur 1500 a Eur 2000. Neemt niet weg dat het best leuk kan dat toch te kopen. Net als met hoge velgen. Gewoon omdat ik ze mooi vind.wasbeer2006 schreef:Dat wordt altijd geroepen, is dat niet hetzelfde met de hele fiets van 4000 euro? is dat echt nodig, nee.jsparie schreef:Maar laten we eerlijk zijn hoge wielen koop je als niet tijdrijder toch vooral voor de looks. Pas boven de 40 km per uur begint het aero voordeel echt een beetje interessant te worden. Als je meestal tussen de 30 en 40 p/u fietst hoef je ze daar niet voor te kopen. Maar ze er ook niet voor te laten liggen natuurlijk.
Waarom een setje zero,s ipv de r1 of r3..........
En het boven de 40 blijf ik een onzin verhaal te vinden, in een windstille situatie die er hier nooit is. Feitelijk zou het met windkract 4/5 tegen al bij 10km/h lonen
Of dat verhaal over die windkracht zo feitelijk is als jij aangeeft weet ik niet. Zou kunnen maar volgens mij werkt het niet helemaal zo. Stel dat het wel zo is. Of ik mijn rondje toeren nu met 30,7 of met 30,987624137 gemiddeld fiets, want daar hebben we het dan mogelijk over,.........het zal mij een zorg zijn.
Oke, heb inmiddels ook het Magazine gekocht en het verhaal gelezen... echt sneller ga je er dus niet van fietsen (in de Duinen), toch nog twee vraagjes:
1) Als de wielen ongeveer hetzelfde wegen dus zeg Campa Bullet Ultra en Eurus (scheelt maar 100 gr.) valt dan het 'moeilijker' snel wegfietsen en remmen weg of heeft dat ook met de vorm van het wiel te maken?? En vanaf welk gewichtsverschil ga je dit echt merken 200, 300 of toch ook al bij 100 gr.?
2) Vanaf welke windkracht vinden jullie het vervelend worden? In de Duinen staat namelijk altijd wel minstens windkracht 3, dus daar moet ik wel rekening mee houden...
Weer veel dank!!!
1) Als de wielen ongeveer hetzelfde wegen dus zeg Campa Bullet Ultra en Eurus (scheelt maar 100 gr.) valt dan het 'moeilijker' snel wegfietsen en remmen weg of heeft dat ook met de vorm van het wiel te maken?? En vanaf welk gewichtsverschil ga je dit echt merken 200, 300 of toch ook al bij 100 gr.?
2) Vanaf welke windkracht vinden jullie het vervelend worden? In de Duinen staat namelijk altijd wel minstens windkracht 3, dus daar moet ik wel rekening mee houden...
Weer veel dank!!!
Met velgen tot 50 mm vind ik zelf dat je er niet zo'n last van hebt. Ook niet met wat meer wind. Handen aan het stuur houden natuurlijk. Maar dat doe je toch wel als het hard waait. Alleen is dat heel persoonlijk . Anderen hebben het idee van de weg te waaien.
Denk dat je eigen gewicht hier ook een rol kan spelen. Ben je zelf niet de lichtste zoals ik, dan wordt je zomaar niet van de weg geblazen. Hoewel je wel meer wind vangt natuurlijk. Maar goed, ik ervaar hoge velgen niet als vervelend en ga ze niet wisselen als het wat harder waait.
Denk dat je eigen gewicht hier ook een rol kan spelen. Ben je zelf niet de lichtste zoals ik, dan wordt je zomaar niet van de weg geblazen. Hoewel je wel meer wind vangt natuurlijk. Maar goed, ik ervaar hoge velgen niet als vervelend en ga ze niet wisselen als het wat harder waait.
Koop wat je mooi vindt en ervaar het zelf,de wielsets in de test zijn wel aardig aan de prijs.
Vraag gewoon een offerte op met jou wensen en budget bij de bekende wielbouwers.
Vraag gewoon een offerte op met jou wensen en budget bij de bekende wielbouwers.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
