Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voeding in laatste twee dagen voor klim

prjz
Forum-lid
Berichten: 1517
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 16 jul 2012 11:39

robbebopper schreef:Ik ben het met bovenstaande adviezen eens. geen gekke dingen doen, normaal eten.

Wat ik inmiddels wel gemerkt heb, is dat veel beginnende "klimmers" veel te veel opzien tegen het fietsen in de bergen. Het valt allemaal best mee, maar je moet vanaf het allereerste begin in je eigen ritme gaan fietsen, en je niet gek laten maken door allerlei sterke verhalen van anderen, of renners die je tijdens de klim passeren.

Iedereen met een fatsoenlijke conditie en een fatsoenlijk gewicht, komt boven.
Helemaal mee eens en echt je niet vol gaan laden, dat moet allemaal mee omhoog. Drink voldoende, vul je bidons in het gehucht na circa 5 km even bij. Neem enventueel een reep of een gelletje mee, of een bidon met koolhydraatrijke drank,
prj

janvdsande
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:21

janvdsande 16 jul 2012 16:48

Gewoon wat je gewend bent te eten. Of wat je lekker vind!

Zoland jij geen koers, cyclo of levensgrote inspanning rijd (bujv. Alpe dhuzes) is al die extra voeding niet nodig!

Niet vergeten te drinken ( vooral geen water ) dat is belangrijker
Zie ook http://janvdsande.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer info en blog.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 jul 2012 18:23

Sluit me aan bij bovenstaande posters; croissantje, kopje koffie, voor onderweg eventueel een reepje of een banaantje en in 1 van je twee bidonnetjes wat vruchtensap (of een fancy sportdrankje). Verder gewoon aan beginnen en niet te druk over maken. Zwaar wordt het toch wel! :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 06 aug 2012 12:18

Laat je in ieder niet te veel leiden door het koolhydraten stapelen. Wat in de andere berichten ook te lezen is kan je best een schepje extra nemen maar ga niet 5 borden pasta of rijst naar binnen zitten werken. Dan neem je eerder extra kilo's mee naar boven dan dat je er daadwerkelijk profijt van hebt.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

Rvleugel
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:32
Locatie: Biezelinge

Rvleugel 29 aug 2012 20:21

Voeding is belangrijk avond van te voor goede pasta maaltijd
en 2,5 uur van te voor ook nog eens een grote maaltidj (pasta Rijst) niet te veel sauzen

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 30 aug 2012 10:17

Rvleugel schreef:Voeding is belangrijk avond van te voor goede pasta maaltijd
en 2,5 uur van te voor ook nog eens een grote maaltidj (pasta Rijst) niet te veel sauzen
Kijk daar wel mee uit. Ooit voor mijn eerste zware toertocht de avond ervoor en de ochtend een kilobak spaghetti met een hamburger gegeten: eerste paar uur met maagpijn gereden. Aangezien jij maar een paar uur gaat rijden: gewoon normaal eten, zeker geen heel grote maaltijd vantevoren
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 aug 2012 10:28

ridefreeordie schreef:
Rvleugel schreef:Voeding is belangrijk avond van te voor goede pasta maaltijd
en 2,5 uur van te voor ook nog eens een grote maaltidj (pasta Rijst) niet te veel sauzen
Kijk daar wel mee uit. Ooit voor mijn eerste zware toertocht de avond ervoor en de ochtend een kilobak spaghetti met een hamburger gegeten: eerste paar uur met maagpijn gereden. Aangezien jij maar een paar uur gaat rijden: gewoon normaal eten, zeker geen heel grote maaltijd vantevoren
Herkenbaar! Voor mijn allereerste lange tocht ever (LBL, 240 km) dacht ik ook dat ik zoveel mogelijk moest stapelen. De organisatie had een onbeperkt pasta maaltijd georganiseerd de avond van te voren. Uiteindelijk 9(!) borden spaghetti de man weg weten te stouwen (ik snap nog steeds niet waar we dat lieten), om vervolgens de hele nacht zwetend in bed te liggen en geen oog dicht te doen :-D

(tijdens de tocht geen hongerklop gehad; dat dan weer wel!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 30 aug 2012 17:05

Voor mij geldt: avond tevoren schep extra eten (pasta, rijst of aardappelen), dus absoluut geen extreme hoeveelheden. 's Ochtends vroeg beginnen met eten zodat er minimaal 2 uur tussen de laatste hap en de start zit. Dan eet ik 6 boterhammen met hagelslag of speculoos en een halve liter optimel. Daarna eet of drink ik niks meer tot de start en begin met eten als ik ongeveer een uurtje op de fiets zit. Tijdens de cyclo probeer ik elk uur wat te eten (bar of gel), dus totaal 4-6EH. Elke hap gaat met moeite (oftewel, ik eet niet omdat ik dan honger heb), maar het moet. Heb nog niet met een hongerklop gezeten. Voor mij werkt dit perfect, bij de kortere cyclo's lukt het dan ook om niet af te stappen voor een plaspauze. Beetje off topic: grootste probleem is wat mij betreft niet wat er in gaat, maar met name wat er uit moet... Heb al een aantal keer minuten voor de start nog snel een wc moeten opzoeken voor een grote boodschap. Niet grappig, zeker omdat ongeveer 200 getaperde wielrenners je al voor gegaan zijn. Heb helaas hier nog geen goede oplossing voor gevonden...

Greetz

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 03 sep 2012 16:06

Iedereen bedankt voor de input.
Mijn Mont Ventoux avontuur is geschiedenis. Het ging prima, helaas mochten we na Chalet Reynard niet meer verder vanwege de weersomstandigheden op de top. Echt een enorme teleurstelling...
Maar goed, ik heb me gehouden aan wat de lijn van alle berichten een beetje was, avond ervoor goed maar niet overdreven eten, veel koolhydraten, en 's ochtends op tijd beginnen met eten, ook niet te veel maar zeker niet te weinig, de tijd nemen om de boel even te verwerken. Ik heb goed gereden en geen last van dorst of honger gehad.
Bedankt nogmaals voor de info!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 sep 2012 21:22

Jammer. Mistral?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 04 sep 2012 07:19

Ze zeiden dat de Mistral er wel was, maar de volgende dag was het windstil en helder.... moesten helaas terug.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 sep 2012 07:32

... dus de volgende dag wél naar de top gefietst? :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie