[quote="Amclassic-fan"][quote="Marconi"][quote="Amclassic-fan"]Tja, maar dat deed de 6700 ketting ook al. Die was ook prima uit deze test gekomen, want die kettingen zijn
alleen zeer allergisch voor basen zoals pekel.[/quote]
Dat was een misselijke smoes van Shimano! De werkelijke fout lag in de fabrikage waarbij haarscheurtjes optraden die dan door pekel of andere chemische stoffen werden aangetast hetgeen uiteindelijk tot kettingbreuk leidden.
Waarom hadden die andere Shimano kettingen geen last van pekel en reinigingsmiddelen ? Omdat die wél juist gefabriceerd werden.
[/quote]
Het was geen smoes, de kettingen konden gewoon niet tegen een basisch milieu en ja natuurlijk was dat een productiefout. [/quote]
Je kan in TOUR lezen wat die Shimano Mgr zei tegen de TOUR interviewer. Het had allemaal te maken met de harding van de materialen en daardoor ontstonden die haarscheurtjes die dan groter werden door invloed van zoals men zei door pekel en bepaalde schoonmaakmiddelen. Allereerst zaten er die haarscheurtjes die er niet in hoorden te zitten ! Ik las in andere berichten in TOUR dat er kettingen waren die gebroken waren die never nooit in pekel hadden gereden en nooit waren schoongemaakt met een (basisch) schoonmaakmiddel. Er stond zelfs een foto in TOUR van zo'n ketting van Shimano. Ik gebruik geen Shimano kettingen maar blijf van mening dat Shimano een slechte beurt gemaakt heeft met die smoezen.
9/11:
Ter aanvulling van het bovenstaande citeer ik nog eens wat ik eerder schreef in de toen lopende discussie betr. de Shimano ketting......................................
TOUR Augustus 2010
Gesprengte Ketten blz 9
De schaden aan die Shimano Ultegra 6700 kettingen zijn ontstaan door "Wasserstoffversprödung" dat ontstaan is door een verkeerd hardingsprocess van het metaal tijdens de fabrikage.
Ik heb gezocht naar een NL woord voor Wasserstoffversprödung en kwam uit op Hydrogen embrittlement hetgeen volgens mij waterstofbroosheid betekent.
http://www.linguee.de/uebersetzung/engl ... 6dung.html
De nieuwe kettingen krijgen nu een verbeterde warmtebehandeling dat die problemen zou verhelpen. De produktiecode voor de kettingen die met deze berbeterde methoden zijn gefabriceerd hebben de aanduidingen: HI, HJ, HK..... Bij TOUR ligt echter een gebroken ketting met de aanduiding HJ ! De informatie kreeg TOUR van de Duitse Shimano importeur Paul Lange bij monde van marketing Mgr Michael Wild.
Waar blijft Shimano Nederland nu? Last van gezichtsverlies?