Fulcrum 1 - 2 way fit - vraag
-
ericpeters
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:
Tubeless banden heeft geen enkel voordeel voor op de racefiets, dus waarschijnlijk blijft de keus zeer beperkt.
Ik zou zeggen: Tubeless banden hebben NOG geen enkel voordeel.
Theoretisch is er namelijk een rolweerstand voordeel, maar dat hebben de Tubeless fabrikanten nog niet in de praktijk weten om te zetten. Daarnaast is er een klein gewicht voordeel.
De andere voordelen die je normaal op een ATB hebt hebben op de racefiets inderdaad geen functie.

Er wordt door de wielfabrikantentoch al redelijk wat aan tubeless materiaal , velgen/wielen voor de race, aangeboden.
Meer dan door de bandenfabrikanten, zo blijkt !
Toch wel een wat vreemde ontwikkeling.
Ik heb mij laten vertellen dat Two Way Fit in Amerika behoorlijk actueel is.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het aanbod van racebanden in Amerika afwijkt.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het aanbod van racebanden in Amerika afwijkt.
DickE
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
@amclassicfan,
Je zegt altijd dat tubeless geen voordeel heeft voor de racer. Nee inderdaad niet de voordelen die je bij de allemaal MTB hebt.
Maar 1 voordeel heb je wel. In bv de bergen met vloeistof. Rijd je dan lek in een snelle afdaling heb je iig veel meer tijd je fiets en jezelf heel aan de kant te zetten omdat de band veel minder hard afloopt.
daarnaast zie je nu op de MTB ook tubeless raedy banden als ze dat voor de racer ook gaan maken heb je tegen gering meergewicht circa 5 a 10 gram een band die met 30 gram vloeistof dicht is.
Dan heb je dus bijna alle voordelen van de MTB, behalve da lage bandenspanning.
Ik ga ik deze zomer iig tubelessbanden proberen en zal mijn bevindingen posten.
Je zegt altijd dat tubeless geen voordeel heeft voor de racer. Nee inderdaad niet de voordelen die je bij de allemaal MTB hebt.
Maar 1 voordeel heb je wel. In bv de bergen met vloeistof. Rijd je dan lek in een snelle afdaling heb je iig veel meer tijd je fiets en jezelf heel aan de kant te zetten omdat de band veel minder hard afloopt.
daarnaast zie je nu op de MTB ook tubeless raedy banden als ze dat voor de racer ook gaan maken heb je tegen gering meergewicht circa 5 a 10 gram een band die met 30 gram vloeistof dicht is.
Dan heb je dus bijna alle voordelen van de MTB, behalve da lage bandenspanning.
Ik ga ik deze zomer iig tubelessbanden proberen en zal mijn bevindingen posten.
DickE schreef:Er wordt door de wielfabrikantentoch al redelijk wat aan tubeless materiaal , velgen/wielen voor de race, aangeboden.
Iemand moet de eerste zijn. Een velg aanpassen is waarschijnlijk veel goedkoper dan een nieuwe band ontwikkelen. Maar nu er al diverse merken tubeless velgen zjin, zullen de banden leveranciers ook wel gaan beginnen met tubeless banden ontwikkelen.