Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen op vetreserves

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 22 mei 2012 18:43

Hongerklop is slecht. Van alle keren dat ik échte hongerklop gehad heb (3-4 x), heb ik de week erna een terugslag gehad.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Co1ito
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 okt 2011 22:50
Locatie: Deurne

Co1ito 23 mei 2012 19:28

Vanochtend een rondje van 50km gemaakt, dit met mijn normale ontbijt en zonder eten onderweg. Wat ik merkte is dat ik net voordat ik thuis was een knorrende maag begon te krijgen, echter heb ik lichamelijk geen vermoeidheid ervaren. Is het dan toch verstandig om wat te eten mee te nemen?

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 23 mei 2012 21:09

Ik neem ALTIJD wat te eten mee, maar normaal gesproken moet je makkelijk een rondje van 50 km kunnen rijden zonder onderweg te eten (als je daarvoor wel normaal gegeten hebt).

Focus je niet te veel op hoeveel je eet. Veel mensen denken dat het lichaam simpel werkt: als je meer verbrand dan je eet, dan val je af en anders kom je aan. Maar dat is veel te simplistisch gedacht. De verbranding van je lichaam is geen constante. Als je te weinig eet, dan gaat je lichaam efficienter verbranden of meer vet opslaan om dat te compenseren. Ik eet zelf altijd veel, maar ben erg licht voor m'n lengte. Ik eet wel gezond en weinig suikers.

Voor mij is het simpel: als je honger hebt, dan moet je wat eten. En geen energierepen enzo, die heb je alleen nodig als je echt zware tochten gaat fietsen. Een stuk ontbijtkoek of een banaan is prima. En zoals ik al eerder zei, gewoon vaak gaan fietsen. Daarmee komt je verbranding goed op gang. Ook nadat je gefietst hebt blijft je verbranding nog een tijdje hoger dan normaal. Dus in plaats van veel tijd te stoppen in onderzoek naar voeding, gewoon lekker op de fiets stappen. Is ook veel leuker :mrgreen:

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 23 mei 2012 21:35

Laatst een keer serieus fanatiek gaan fietsen na 3 mini pistoletjes op zo dagochtend en alleen een banaan bij me.. Na 50 km was ik helemaal leeg / op / kapot. Viel bijna van m'n fiets van de honger. Moest elke trapronde motivatie vinden voor de volgende. 100x is de gedachte voorbij gekomen om af te stappen en mn vriendin te bellen. Uiteindelijk na 65 km (dus 15 km totaal afzien) een cafetaria gevonden waar ik een cola en mars heb gescoord. Toen rustig 10 km naar huis afgemaakt. Sindsdien neem ik altijd voldoende repen mee. Ik hoef ze niet op te eten, maar zoiets hoef ik niet nog eens mee te maken..
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

el_loco
Forum-lid
Berichten: 994
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 24 mei 2012 11:24

Ik zorg ook altijd dat ik naast wat ik denk te gaan eten tijdens het fietsen één extra reep oid meeneem, beter mee verlegen dan om verlegen...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 mei 2012 13:46

Ik heb nuchter trainen een paar jaar geleden wel een paar keer geprobeerd, en ik kon prima 2 uur D1 rijden zonder ontbijt en eten onderweg. Heb hier toen nog een paar artikeltjes gepost over substraatkeuzen tijdens en herstel van glycogeen na nuchtertraining.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 mei 2012 14:59

Gevonden: http://jp.physoc.org/content/564/2/649.full.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

vezelf
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 nov 2007 22:24

vezelf 26 mei 2012 08:23

bmwpower schreef:Laatst een keer serieus fanatiek gaan fietsen na 3 mini pistoletjes op zo dagochtend en alleen een banaan bij me.. Na 50 km was ik helemaal leeg / op / kapot. Viel bijna van m'n fiets van de honger. Moest elke trapronde motivatie vinden voor de volgende. 100x is de gedachte voorbij gekomen om af te stappen en mn vriendin te bellen. Uiteindelijk na 65 km (dus 15 km totaal afzien) een cafetaria gevonden waar ik een cola en mars heb gescoord. Toen rustig 10 km naar huis afgemaakt. Sindsdien neem ik altijd voldoende repen mee. Ik hoef ze niet op te eten, maar zoiets hoef ik niet nog eens mee te maken..

Als je na deze afstand al dit soort klachten heb, dan kun je je afvragen inhoeverre je voldoende langzame koolhydraten binnenkrijgt. 3 mini pistoletjes met welk beleg? Witte of bruine pistoletjes. Daarbij is de banaan die je hebt meegenomen ook onhandig voor fietsen, aangezien het jouw bloedsuikerspiegel snel omhoog brengt, waarna het weer keldert. Ook de cola en de mars zijn onnodig. Kijk anders eens naar de glycemische index om te kijken wat wel en wat niet handig is om te eten. Zo behoud je een langer en stabieler energieniveau.

Onder de 100 km (duur) gebruik ik geen sportdrank of voeding. Heeft voor mij in ieder geval geen meerwaarde. Vooraf zorg ik dat ik normaal eet (lees een viertal boterhammen, of fruit met kwark). Pas bij hogere intensiteit zie ik meerwaarde, in de zin van voldoende energie behoud voor de intervallen. Naderhand ook de juiste voedingsproducten nemen voor herstel.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2012 16:18

Het verschilt gewoon van persoon tot persoon wat je nodig hebt. Veel heeft te maken met het type spiervezels in je benen.

Als je echt helemaal leeg bent is cola ideaal, je moet alleen wel direct door fietsen. Ga je te lang op je gat zitten dan kom je daarna helemaal niet meer vooruit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 26 mei 2012 17:34

Als je na deze afstand al dit soort klachten heb, dan kun je je afvragen inhoeverre je voldoende langzame koolhydraten binnenkrijgt. 3 mini pistoletjes met welk beleg? Witte of bruine pistoletjes. Daarbij is de banaan die je hebt meegenomen ook onhandig voor fietsen, aangezien het jouw bloedsuikerspiegel snel omhoog brengt, waarna het weer keldert. Ook de cola en de mars zijn onnodig. Kijk anders eens naar de glycemische index om te kijken wat wel en wat niet handig is om te eten. Zo behoud je een langer en stabieler energieniveau.
Dat is ook niet mijn regulier ontbijt hoor, net zoals ik niet altijd leeg ben of een cola en een mars eet. Die ochtend vertrok ik met het idee rustig een klein rondje te rijden. Vervolgens een andere renner tegengekomen en daarmee 20 km volgas mee samen gereden, kop over kop. Eigenlijk ver boven m'n macht en achteraf dus ook totaal niet handig met mijn beperkte voeding. Zeker aangezien ik wel wat brandstof nodig heb normaliter.. ;) En die cola en mars hielpen mij toen wel even!

Normaal gewoon goed ontbijt en wat repen mee voor onderweg. Gaat prima..
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 mei 2012 23:17

vezelf schreef: Als je na deze afstand al dit soort klachten heb, dan kun je je afvragen inhoeverre je voldoende langzame koolhydraten binnenkrijgt. 3 mini pistoletjes met welk beleg? Witte of bruine pistoletjes. Daarbij is de banaan die je hebt meegenomen ook onhandig voor fietsen, aangezien het jouw bloedsuikerspiegel snel omhoog brengt, waarna het weer keldert. Ook de cola en de mars zijn onnodig. Kijk anders eens naar de glycemische index om te kijken wat wel en wat niet handig is om te eten. Zo behoud je een langer en stabieler energieniveau.
Een hongerklop tijdens het fietsen heeft natuurlijk niet alleen met je bloedsuikerspiegel te maken, maar vooral ook met spierglycogeen.
En de gangbare opvatting is dat je tíjdens het fietsen best wel voeding met een hoge glycemische index kunt nemen, omdat deze makkelijker verteert, en je tijdens (en na) inspanning met minder insuline toch glucose in je spieren op kunt nemen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Remco1976
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2012 23:27

Remco1976 26 mei 2012 23:54

Het idee is niet dat je gaat fietsen en dan tijdens het fietsen vet verbrand waardoor je afvalt. Natuurlijk gebeurt dat wel, maar belangrijker is dat door regelmatig te sporten je motor groter wordt, kortom je gaat meer verbruiken, ook in rust. Als je dit combineert met een verstandig eetpatroon (weinig vet, weinig suiker) dan val je zeker af als je regelmatig fietst. Je kan naast de rustige D1 trainingen ook afwisselen met interval training waarbij je af en toe een sprintje trekt of hard een viaduct opfietst, hierdoor krijg je meer kracht dus een grotere motor dus een hogere verbranding. Denk er wel aan dat spiermassa veel zwaarder is dan vet dus het kan dat je vet verbrand terwijl je gewicht niet afneemt. Dus niet te snel opgeven als je in het begin niet afvalt of zelfs zwaarder wordt.

De hongerklop wordt veroorzaakt doordat je direct aanspreekbare energievoorraad in de vorm van glycogeen die in de lever en spieren wordt opgeslagen verbruikt is. Hoe lang dat duurt is per persoon verschillend en afhankelijk van veel factoren. Ik weet inmiddes van mezelf dat ik na ongeveer 2 uur fietsen iets moet eten en daarna elk uur. Voeding met een hoge glycemische index (suikers) worden snel opgenomen, maar zijn ook snel weer verbruikt. Bij langere duurtraining is het goed om naast snelle suikers ook langzame suikers te gebruiken, daar hou je het langer op vol. De opvatting dat je als je glycogeen voorraad op is vet gaat verbranden is onjuist. Je lichaam gaat wel vet verbranden , maar doordat vet niet snel aan te spreken is gaat je lichaam ook eiwit verbranden, dus je bent dan je eigen spieren aan het verbranden. Daarom is een hongerklop dus niet bevorderlijk omdat het een vermindering in spiermassa teweeg kan brengen.

Het is ook goed om altijd na een training binnen het half uur iets te eten. Bij voorkeur iets met suikers/koolhydraten en eiwitten. Hiermee begin je meteen met aanvullen en dit bevordert het lichamelijk herstel. Alcohol drinken na een training gaat het herstel tegen.

Plaats reactie