Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Doping werd getolereerd in de Raboploeg

tieky
Forum-lid

Gebruikersavatar tieky 05 mei 2012 10:18

Helemaal eens met ponsteen. Het was in die tijd een kwestie van preparatie, het was niet op te sporen, dus iedereen gebruikte. Je moest alleen slim genoeg zijn om je niet te laten pakken. Het is weer lekker makkelijk scoren, dit verhaal is al uit den treuren opgerakeld en verteld. Alleen de mensen met oogkleppen op geloven dat Rabobank in die tijd schoon reed. Tuurlijk niet, maar zijn de prestaties van Boogert en consorten daarom minder? Ik heb genoten van alle overwinningen en koersen die toen gereden zijn.
De sport zal nu misschien een stukje schoner zijn, maar dan nog zullen de renners op en top 'geprepareerd' aan de start verschijnen. Ik laat me door al deze verhalen niet van de wijs brengen en geniet van de koers op tv.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 05 mei 2012 10:19

Zonder aanleg en heel hard werken kom je niet aan de top, anders zou iedereen het kunnen. Om een absolute topper te worden is er net iets extra's nodig wat velen missen. Als ze na vele jaren ploeteren het ultieme doel onder handbereik hebben maar net niet kunnen halen moet het enorm frustrerend zijn. Ik begrijp het wel dat ze naar een middel grijpen om net die kleine laatste stap te doen. Maar het is wel een degradatie van de sport in mijn ogen, en dat is jammer voor de sport als geheel.

trannel
Forum-lid

trannel 05 mei 2012 11:09

Tja in de tijd van Riis, midden jaren 90 had je gewoon 0,0 kans om te winnen als je niet gebruikte. Het Nederlandse publiek is dan ook hypocriet. Doping is uit den boze, maar verliezen is ook geen optie. Ik geniet nog wel van prachtige sport en ga er dan maar vanuit dat de gehele top tegen de grenzen van het toelaatbare aan geprepareerd aan de start verschijnt.

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 05 mei 2012 12:47

Niets nieuws onder de zon dit stukje papieren proza wat al lang en breed bekend is.
Dat de NRC zich zo te kakken zet met een dergelijk artikel,weer ff makkelijk scoren denken ze waarschijnlijk.
Iedereen is clean ( officieel) tot de dopinglabs in Frankrijk weer wat uit laten lekken :geek:

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

eelcoz

eelcoz 05 mei 2012 12:50

mtbfool schreef:Niets nieuws onder de zon dit stukje papieren proza wat al lang en breed bekend is.
Dat de NRC zich zo te kakken zet met een dergelijk artikel,weer ff makkelijk scoren denken ze waarschijnlijk.
Iedereen is clean ( officieel) tot de dopinglabs in Frankrijk weer wat uit laten lekken :geek:

Grtz; mtbfool
Correctie: Het stuk staat in de Volkskrant, niet in NRC.

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 05 mei 2012 13:57

Zat ik vanmorgen nog eens lekker te bladeren in het boek over Michael en Erik, krijgen we weer dit nieuws.... Vind het toch weer een gevalletje makkelijk scoren van de VK. Eerst aangeven dat ze wereldnieuws hebben, wat volgt is een verhaal die eigenlijk is gebaseerd op een ongeloofwaardige Matschiner en een rancuneuze Theo de Rooij. Dan heb je een sterk verhaal gebracht (ahum)...... Daarnaast gaat het over een periode van de wielerploeg die daarna is aangepast waarvan ze weer geen melding maken. Als ze nu kunnen aangeven (met bewijzen) dat de huidige ploeg vieze handjes heeft, dat zou nieuws zijn.

Nog meer van zulke berichten en Rabobank stapt uit het sponsoren van het wielrennen (en misschien wel paardensport en hockey). Dan zou het nederlandse wielrennen neem ik aan (kan ik niet bevestigen) in een gat vallen.
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 05 mei 2012 14:09

Ik vind Matschiner helemaal niet ongeloofwaardig hoor. Zijn aandeel in de Kohlzaak (gebruikte btw in zijn Rabotijd ook al doping) geeft ook aan dat hij van de hoed en de rand weet.

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 05 mei 2012 14:23

Ik heb toch een groot vermoeden dat veel van de dopinggebruikers (en wat mij betreft ook de handelaren) grote draaikonten zijn en in veel gevallen de waarheid niet vertellen maar een verhaal brengen waardoor ze zelf worden vrijgesproken (of in ieder geval een verhaal vertellen waarbij anderen erbij worden gelapt om een keer een goede daad te doen voor de wielersport zodat het grote publiek wat positiever over hen denkt). Maar misschien dat ik dat idee heb gekregen door de grootste leugenaar, ene Ricco.

Maar het gaat mij vooral om de berichtgeving. Op de dag van de start van de Giro moet blijkbaar zo'n verhaal worden geplaatst. Een verhaal die eigenlijk gewoon copy paste is van een verhaal in 2010 (http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Sur-P ... doping.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Te makkelijk scoren......
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 05 mei 2012 14:30

Ik snap de kritiek niet goed: ik vond het twee goede artikelen, alleen het artikel op de voorpagina had van mij niet gehoeven.
De artikelen bevatten niet veel nieuws maar wel een aantal interessante zaken:
- Matschiner bevestigt dat Michael Boogerd Humanplasma bezocht met nog een andere Nederlandse sporter
- Matschiner geeft aan dat Weening en Postuma Humanplasma niet bezochten
- Theo de Rooij geeft aan dat ze bij de Rabobank ploeg de grenzen moesten opzoeken in de medische begeleiding.
- Bjarne Riis (!?) die Rabobank verschillende malen waarschuwde voor Rasmussen nadat hij Bij CSC weggestuurd was omdat ze zijn bloedwaarden niet vertrouwden.

Het artikel van Matschiner geeft een goed beeld hoe hij als dopingkoerier sporters (niet alleen wielrenners) van doping voorzag.
Het artikel over de Rabobank geeft goed weer hoe de leiding van de Rabobank prestaties in de Tour de France ambieerde en de ploegleiding wist dat niet kon samengaan als ook niet de grenzen van de medische begeleiding opgezocht mochten worden.
Daarnaast wordt in het artikel meerdere malen gesproken over de grijze gebieden en is het geen zwart-wit verhaal, de praktijken worden noch veroordeelt noch goed gepraat.
r.hilferink schreef:Daarnaast gaat het over een periode van de wielerploeg die daarna is aangepast waarvan ze weer geen melding maken. Als ze nu kunnen aangeven (met bewijzen) dat de huidige ploeg vieze handjes heeft, dat zou nieuws zijn.
Ik denk dat je het artikel niet (goed) gelezen hebt. Er wordt in het artikel beschreven dat het op dit moment bij de Rabobank ploeg onder geen beding is toegestaan is om de grenzen van de medische begeleiding op te zoeken.

WdvB
Forum-lid

WdvB 07 mei 2012 10:53

Het bashen bij VK gaat gezellig door
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Spo ... hten.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... feit.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat krijg je er van als je oud-wielrenners de leiding aan zo'n ploeg geeft. Geld en dope, het zijn net junkies die "topsporters". Misschien kunnen ze sportiviteit, eerlijkheid en geloofwaardigheid eens in geld uitdrukken bij de bank. Maar wacht, het zijn bankiers...... die worden natuurlijk ook maar heel karig betaald voor hun vrijwilligerswerk.

zo dat is eruit, nu even fietsen :)

eelcoz

eelcoz 07 mei 2012 10:55

WdvB schreef:Het bashen bij VK gaat gezellig door
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Spo ... hten.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... feit.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat krijg je er van als je oud-wielrenners de leiding aan zo'n ploeg geeft. Geld en dope, het zijn net junkies die "topsporters". Misschien kunnen ze sportiviteit, eerlijkheid en geloofwaardigheid eens in geld uitdrukken bij de bank. Maar wacht, het zijn bankiers...... die worden natuurlijk ook maar heel karig betaald voor hun vrijwilligerswerk.

zo dat is eruit, nu even fietsen :)
Mijn God, ze doen bij de VK net alsof ze iets wereldschokkends 'ontdekt' hebben.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mei 2012 11:03

't lijkt wel een tabloid geworden te zijn. Ze hebben helemaal niets nieuws in handen, niemand die echt wat nieuws heeft gezegd. Ze hebben helemaal geen bewijs in handen...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie