Alles over vakanties op én met de fiets

strengere regels tourtochten zuid limburg, voerstreek.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 25 apr 2012 19:34

De voorgestelde regels voor tochten met meer dan 500 deelnemers zijn zo enorm dat ze alleen door de grote commerciele jongens uitgevoerd kunnen worden. Onder de 100 deelnemers lijkt het mee te vallen. Tussen de 100 en 500 ook nog, maar dan moet je het niet te goed doen, dan wordt je gestraft met enorm strenge regels. De tochten tussen de 500 en de 1000 deelnemers zullen verdwijnen, voor zover ze al niet verdwenen zijn :(.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 25 apr 2012 20:01

ophetkantje schreef:. Jammer dat mensen elkaar niet gewoon wat meer (kunnen) aanspreken.
daniel1975 schreef:Dan krijg je een grote bek terug....
Afgelopen weekend stukje dalen Gemmenich Vaals ri afslag Wolfhaag. Schijnt een ATB parcours op die doorgaande weg uit te komen. Komt een ATBer dus gewoon de rijweg opgevlogen. Ik moet in de ankers en spreek m daar op aan (Hé, pas eens op....!)

Antwoord: "Ach, flikker toch op man!"

Geen goesting meer om om te draaien maar met die instelling wordt het nooit iets.

Ik reed die dag KMK (dat al KMK is omdat KBK niet meer mogelijk is). Ook nu nog gooien mensen rustig bananenschillen, gelverpakkingen en andere meuk van zich af. Door een vrijwillige verkeersbegeleider laten vertellen dat er klachten waren over wielrenners die in hagen stonden te pissen. Dan denk ik niet dat de route door Duitsland een lang leven is beschoren.

Tijd voor verkiezingen.

Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 25 apr 2012 21:05

Interessant topic! Zoals zovelen zo te lezen, erger ik me ook altijd dood aan mensen die zich asociaal gedragen tijdens toertochten met alle gevolgen van dien dus. Groot gelijk aan gemeenten dat ze dit aan paal en perk willen stellen. Stel je voor dat jezelf eens aan een weg woont waar bijna wekelijks (50 tochten per jaar dus volgens het artikel) wannabees alles in jouw tuin gooien, pissen, etc. Tijdens de AGR dit jaar heb ik 2x mensen aangesproken die tijdens het rijden hun verpakking op straat gooien. Onbegrijpelijk.. Wanneer je 4 uur lang 6 volle repen in je achterzakje kan bewaren dan lukt dat laatste uur die lege wikkel toch ook wel??

Oplossing zou kunnen zijn om de kleinere toertochten tot 1000 man bijvoorbeeld te verplichten om in groepen van zeg 100-150 man te rijden met een voorrijder en achterrijder. Zo kan je qua tempo verschillende groepen laten starten (voor iedereen wat wils), wordt de overlast voor de omwoners tot voorbijrazende treintjes beperkt en kan de achterrijder evt controleren op vervuilers (opruimen/aanspreken).

Voor grote toertochten als de AGR zou ik zeggen: verplicht de organisatie maar tot het opruimen van de routes. kan me niet voorstellen dat ze van de opbrengsten (12000x EUR 51) dit niet kunnen veroorloven.

is dit een idee?

davekuh
Forum-lid

davekuh 25 apr 2012 21:27

Dat opruimen door organisatie gaat ook gebeuren volgens de berichtgevingen hier in de krant.
Het is gewoon jammer dat altijd het negatieve van deze tochten in het nieuws moet verschijnen. Een bananenschil in de berm gooien kan ik nog een beetje inkomen. Heb dit al eens in t rugzakje gedaan. Maar dat wordt een zooitje en met wassen er bijna niet uit te krijgen. Maar overig afval zeker folie's en plastics van reepjes etc. kan gemakkelijk mee tot de volgende stop en prullenbak.

Maar de profs geven ook t slechte voorbeeld. Als je ziet wat hun allemaal weg gooien :O
Race: Trek 1.7 Shimano 105
MTB: Merida Big Nine 700 tft

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 26 apr 2012 08:15

joseba5 schreef:
ophetkantje schreef:. Jammer dat mensen elkaar niet gewoon wat meer (kunnen) aanspreken.
daniel1975 schreef:Dan krijg je een grote bek terug....
Afgelopen weekend stukje dalen Gemmenich Vaals ri afslag Wolfhaag. Schijnt een ATB parcours op die doorgaande weg uit te komen. Komt een ATBer dus gewoon de rijweg opgevlogen. Ik moet in de ankers en spreek m daar op aan (Hé, pas eens op....!)

Antwoord: "Ach, flikker toch op man!"

Geen goesting meer om om te draaien maar met die instelling wordt het nooit iets.

Ik reed die dag KMK (dat al KMK is omdat KBK niet meer mogelijk is). Ook nu nog gooien mensen rustig bananenschillen, gelverpakkingen en andere meuk van zich af. Door een vrijwillige verkeersbegeleider laten vertellen dat er klachten waren over wielrenners die in hagen stonden te pissen. Dan denk ik niet dat de route door Duitsland een lang leven is beschoren.

Tijd voor verkiezingen.
Een banananschil weggooien doe ik ook, ik zie mij niet 100 kms met zo een schil in mijn achterzak rijden en trouwens het is organisch materiaal, dus moet kunnen maar dan wel op een geschikte plek. Dus ergens tussen het groen waar geen huizen staan bvb.
Andere zaken gaan steevast in de achterzak.
Wat het "pissen" betreft: gewoon ergens een discreet plekje met geen bewoning opzoeken en geen haan die er nog naar kraait.
Toertochten verbieden omwille van zulke excessen lijkt mij in ieder geval overdreven, je gaat toch ook het autoverkeer niet gaan verbieden omdat er een paar gekken rondrijden.
Misschien een tip voor de organisaties: zet op een aantal "strategische" plekken grote vuilzakken waar de deelnemers hun afval kwijt kunnen. Bvb: om de 10 kms en liefst ergens op een helling boven waar toch wel eens moet gewacht worden op elkaar.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 apr 2012 08:46

fiedoo schreef:Een banananschil weggooien doe ik ook, ik zie mij niet 100 kms met zo een schil in mijn achterzak rijden en trouwens het is organisch materiaal, dus moet kunnen maar dan wel op een geschikte plek. Dus ergens tussen het groen waar geen huizen staan bvb.
Dit is dus de essentie van het probleem. Ieder vindt z’n eigen gedrag nog wel kunnen. Alleen het zal jouw stukje groen zijn waar 10, 50,100,1000 bananenschillen liggen.
Papier verteerd ook. Het meeste plastic inmiddels ook.

Gewoon niks weggooien. Als een gewone burger je iets weg ziet gooien ziet hij wellicht niet wat het is en de irritatie is geboren. Mensen ergeren zich er gewoon aan als je überhaupt wat weggooit.
Stapt zo iemand daarna in de auto en moet hij langs een groep fietsers die 4 breed in een waaier rijdt. Daarna bijna een fietser doodrijdt die door rood kwam dan is zo iemand definitief anti toerfietsers
Inmiddels heeft zo’n beetje iedere Limburgse burger zo’n rijtje ervaringen.

Probleem is dat we hier met een stevig cultuurprobleem te maken hebben en ze het willen oplossen met eenvoudige (enkelvoudige) structuurmaatregelen.

Het resultaat kan ik alvast verklappen: gaat niet werken!

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 26 apr 2012 09:25

fiedoo schreef:Een banananschil weggooien doe ik ook,
Lekker kansloos. Schil kun je ook bij een stop weggooien. Of daar pas de banaan opeten. En als je dat allemaal te lastig vindt, waarom neem je eigenlijk een banaan mee? Er zijn voldoende andere producten te koop, zoals bv repen en gelletjes.

Met de opkomst van GPS zie ik overigens steeds minder de 'noodzaak' van deelname aan heel veel tochten.

Verder denk ik dat de grootte van de huidige tochten niet de slagkracht in de voorliggende discussie gaat bepalen, maar eerder de contacten die de organisatie heeft. Het gaat er nog steeds om wie je kent...

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 26 apr 2012 09:52

Gastheer en litespeed verwoorden het als goed. Ja een bananenschil vergaat, maar het ziet er toch een jaar of 2-3 slordig uit voor de mensen die erlangs fietsen of wonen. Je neemt zelf de beslissing om een banaan mee te nemen, niet de mensen waar de schil voor de deur komt te liggen. Ik duw ook geen schil in mijn shirt, maar neem dan dus ook maar geen banaan mee.

Heb vorig jaar nog eens meegefietst in een evenment als de AGR, sprak iemand aan die een plastic verpakking weggooide voor mijn neus. Hij en drie van zijn fietsmaatjes vroegen zich hardop af waar ik me mee bemoeide. Voor mij maar weer eens een reden om niet deel uit te willen maken van dit soort evenementen. Zo jammer dat het zo gaat, maar alle begrip voor gemeentes en ook organisaties die na allerlei andere middelen geen ander oplossing zien als dit soort beperkingen.
Ach, ik zeg ook maar wat

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 26 apr 2012 10:05

Die reactie van de vervuilende fietser is natuurlijk een schrikreactie omdat hij zich opeens persoonlijk geconfronteerd voelt met iets wat hij 'vanuit de anonimiteit van de massa van fietsers' doet, waarvan hij zich absoluut wel bewust is.

Praat het uiteraard niet goed, maar verklaart wel de reactie. Zoals een automobilist ook heftiger kan reageren vanuit zijn veilige kooi, maar thuis op de bank misschien een andere visie heeft.

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 26 apr 2012 10:08

litespeed schreef:Met de opkomst van GPS zie ik overigens steeds minder de 'noodzaak' van deelname aan heel veel tochten.
Voor mij is de verzorging ("zekerheid" op drinken/reepjes) een belangrijkere reden om aan een tocht mee te doen.
Al kun je tuurlijk altijd bij iemand aanbellen voor een bidonnetje water, ben je voor de verandering sociaal bezig ;)
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 apr 2012 10:20

Bij een benzinestation of een restaurant/bar kun je altijd water krijgen, meestal zelfs voor niks. Paar tabletten mee om er sportdrank van te maken en klaar. Zelf nog nooit in de knoop gekomen en fiets per jaar een keer of 10 op eigen gelegenheid door de Ardennen / Eiffel. Je moet wel conservatief zijn, dus als je één bidon leeg hebt en je ziet een pomp, stop je en vul je bij.

Er is wat mij betreft geen enkele reden meer om mee te doen aan een georganiseerde toertocht. Op eigen gelegenheid rijden heeft in mijn ogen alleen maar voordelen. Je kunt starten wanneer je wil, je bent verzekerd van mooi weer, je bepaalt zelf de route, je hebt geen last van asociale wielrenners en lieden die er geen fluit van kunnen, je hoef je geen zorgen te maken over een matige bevoorrading, geen parkeerproblemen en je bespaart ook nog eens wat geld. Enige "nadeel" is dat je niet kunt patsen met je hoge gemiddelde, maar dat zal mij persoonlijk worst zijn.
Laatst gewijzigd door havana op 26 apr 2012 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 26 apr 2012 10:28

ridefreeordie schreef:Voor mij is de verzorging ("zekerheid" op drinken/reepjes) een belangrijkere reden om aan een tocht mee te doen.
Al kun je tuurlijk altijd bij iemand aanbellen voor een bidonnetje water, ben je voor de verandering sociaal bezig ;)
Dit doet met terugdenken aan de eerste Oetztaler radmarathon die ik reed nu meer dan 25 jaar geleden. Was eigenlijk geheel toevallig op vakantie in het Oetztal en besloot dan maar mee te doen, ook dat kon toen nog. Het was toen nog een mini-evenement in vergelijking met veel van deze tochten nu. Bloedheet die dag na een paar dagen van regen. Daar werden door mensen die aan het parkoers woonde spontaan eet en drink standjes ingericht langs de weg. Verzorging vanuit de organisatie heb ik eigenlijk niet eens gezien. Iedere paar kilometer stond er wel iemand met een fles of slang of jerrycan om je bidon te vullen. Ook authentiek wielervoedsel als broodjes jam en kaas werden gewoon door mensen aan het parkoers uitgedeeld. Geweldige belevenis toen. Heb naderhand eigenlijk nooit meer zoiets meegemaakt.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie