Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Verschil tussen wielen voor in de bergen

materialist
Forum-lid

materialist 31 mar 2012 19:57

Alles mooi en aardig maar echt grote verschillen bij wielen merk je pas in de afdaling. Vreemd dat niemand daarover schrijft. Mijn top over de 100km is met aksium wielen niet met lightweights!. in de afdaling kan je maar beter een zo sterk mogelijk wiel onder je hebben. Wat heb je aan 8sec microverschil wanneer je er in de afdaling voorbij stormt?

Natuurlijk merk je dat de lightweights erg light zijn helemaal met 14km bergop maar dat weegt niet op bij het spoorrails gevoel dat je krijgt bij sterke wielen in de afdaling
Laatst gewijzigd door materialist op 31 mar 2012 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Do kin der mar druk mei weze

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 31 mar 2012 20:01

materialist schreef:Alles mooi en aardig maar echt grote verschillen bij wielen merk je pas in de afdaling. Vreemd dat niemand daarover schrijft. Mijn top over de 100km is met aksium wielen niet met lightweights!. in de afdaling kan je maar beter een zo sterk mogelijk wiel onder je hebben. Wat heb je aan 8sec microverschil wanneer je er in de afdaling voorbij stormt?
Dus een Aksium is sterker dan een Lightweight wiel? Naar mijn gevoel niet. En wat zijn dat trouwens voor 'grote verschillen'?

zlyrinx
Forum-lid

zlyrinx 31 mar 2012 20:06

Volgens dat artikel ga ik er dus eigenlijk geen flikker van merken qua gewicht. Enige reden om het te doen is dus voor beter stuurgedrag met wind en omdat het dan lichter tussen mijn oren zou zitten?

materialist
Forum-lid

materialist 31 mar 2012 20:07

litespeed schreef:
materialist schreef:Alles mooi en aardig maar echt grote verschillen bij wielen merk je pas in de afdaling. Vreemd dat niemand daarover schrijft. Mijn top over de 100km is met aksium wielen niet met lightweights!. in de afdaling kan je maar beter een zo sterk mogelijk wiel onder je hebben. Wat heb je aan 8sec microverschil wanneer je er in de afdaling voorbij stormt?
Dus een Aksium is sterker dan een Lightweight wiel? Naar mijn gevoel niet. En wat zijn dat trouwens voor 'grote verschillen'?
Ben jij daar ook weer

zlyrinx
Forum-lid

zlyrinx 31 mar 2012 20:12

Vind het dus zo typerend dat zo ontzettend veel mensen zeggen verschil te merken, terwijl dit verschil dus praktisch nihil is als je bergop gaat. Wie kan een paar seconden verschil nu 'voelen'?

materialist
Forum-lid

materialist 31 mar 2012 20:39

Je kunt het verschil voelen. Draai een keer aan je stuur zonder wiel erin. Dat beschrijft ongeveer het gevoel met een lightweight wiel erin, de hele fiets voelt lichter aan. Ik kan het verschil voelen wanneer ik bij een stoplicht weg rij en in de stad met 10-15km. Dat is de reden dat ik ze nog niet weggedaan heb. Zit ik in een groep met 35-40km zou ik het niet meer kunnen zeggen. Dure lichte wielen moet je voor zorgen, op vakantie is dat een groot nadeel.
Het tijds verschil bergop de ene dag en de andere is al veel groter dan het verschil met wielen.
Een keer een extra bidon mee of extra kleding en het hele verschil is weg.
Allemaal emotie en leuk om mee te experimenteren. Euros en euros en euros
Banden uitproberen is nog leuker want dat kost niet zo veel. Vier vijf keer per jaar

Ik blijf erbij: het echte grote verschil merk je in de afdaling een sterk, dus bijna altijd zwaar wiel geeft je een spoorrails gevoel aan zekerheid. Mijn grootste onzekerheid lees doodschrik waren een stel Durace wielen die in de bocht onder mij vandaan wilden

zlyrinx
Forum-lid

zlyrinx 31 mar 2012 21:11

@materialist
Dus als ik je goed begrijp zijn in die zin mijn Vuelta's best in orde, aangezien ze wel redelijk bombproof aanvoelen (heb ook het idee dat dit de mening van de meesten is met de 20-20 spaaks versie), dus het door jou zo mooi beschreven spoorrailsgevoel?

materialist
Forum-lid

materialist 31 mar 2012 21:54

Wielen en banden is een ziekte of een geloof of beide. Je moet weten waar je aan begint
Ik zou met mijn 90k nooit met 20 spaken de berg af durven. Misschien kan het met 72k dat moet je eerst iemand vragen
De vueltas die ik even snel voorbij zag komen hadden stalen spaken door de rek vallen ze daarom al af. Geen vergelijk met cx-ray spaken
De Zoran wielen zagen er op specs al beter uit. Let op als wielen een geloof is is Zoran de hoge priester
Hou in de gaten dat produktie wielen een enorme spreiding qua stijfheid hebben. Ze kunnen er gelikt uitzien maar je weet eigenlijk nooit wat je koopt. Volgens sommige gelovigen is fulcrum de uitzondering. Beter: tel er direct 50 euro bij om de spaken met een tensiemeter te laten natrekken.
Ik zou Zoran vertellen wat je met je wielen wilt doen en dan Amclassic vragen wat hij van het advies denkt. Het gaat om materiaal kennis, die twee zijn aan elkaar gewaagd

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 31 mar 2012 22:10

materialist schreef:Je kunt het verschil voelen. Draai een keer aan je stuur zonder wiel erin. Dat beschrijft ongeveer het gevoel met een lightweight wiel erin, de hele fiets voelt lichter aan.
materialist schreef: Ik blijf erbij: het echte grote verschil merk je in de afdaling een sterk, dus bijna altijd zwaar wiel geeft je een spoorrails gevoel aan zekerheid. Mijn grootste onzekerheid lees doodschrik waren een stel Durace wielen die in de bocht onder mij vandaan wilden
spreek je jezelf dan niet tegen? Een zwaar wiel wil rechtdoor, een hoog wiel wil ook eerder rechtdoor. Dus een licht laag wiel kan beter een bocht om, en is beter bergaf. Dat je met een aksium over honderd per uur kan geloof ik best, maar het belangrijkst aan bergwielen is dus dat ze haarspeldbochten overleven (en niet dat ze als een trein rechtdoor blijven denderen), dus ze moeten:
1. goed remmen (daarom verkiezen sommige profs alu velgen in de bergen, maar tegenwoordig remmen bepaalde carbon velg/remblok combinaties zeer goed)
2. niet windgevoelig zijn (dus liever lage wielen, zeker in hooggebergte)
3. niet te zwaar (en ook hier zijn veelal lage wielen in het voordeel, toch zeker in combinatie met minder windgevoelig).

Vandaar dat bvb. Neutrons uitstekende bergwielen zijn, en zware hoge carbonwielen niet geprefereerd worden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 31 mar 2012 22:36

materialist schreef:Ik zou met mijn 90k nooit met 20 spaken de berg af durven.
Een Aksium wiel heeft 20 spaken.

Manman, wat een zever allemaal. Stalen spaken vallen af door de rek?

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 31 mar 2012 22:39

Afgelopen zomer heb ik in Annecy rondgereden.

Ben gestart met mijn Mavic Aksium set terwijl ik in NL altijd met de Vuelta Superlite reed. Op het vlakke heb ik weinig verschil gemerkt, de Aksiums waren wat slapper maar die waren ook al wat ouder. Reden om met de Aksiums te starten was het gewicht. De Aksiums voelden toch een stukje lichter aan.

Tijdens 1 rit heb ik besloten om de Vuelta Superlite te monteren. Heb ik na die rit meteen weer gewijzigd. Bergop heb ik niet heel veel verschil gemerkt. De hoogte van de velg maakte mij niet heel veel uit, wellicht wat meer last van zijwind maar niet storend. Bergaf was er wel degelijk een groot verschil te merken!! Het remmen tijdens de afdaling was met de Vuelta veeeel slechter. Wellicht door het hogere gewicht van de set moest ik echt eerder de remmen erbij pakken.

Heb ze inmiddels verkocht maar ik had die Vuelta Superlites zeker niet meer meegenomen op vakantie (i.c.m. bergen).

Dus zeker voor een sterk en lichter setje gaan voor de bergen...

By the way: ik woog toen ongeveer 93 kg bij 1.98 mtr. Nu heb ik nog last van een wintervachtje.....
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

materialist
Forum-lid

materialist 31 mar 2012 22:45

litespeed schreef:
materialist schreef:Ik zou met mijn 90k nooit met 20 spaken de berg af durven.
Een Aksium wiel heeft 20 spaken.

Manman, wat een zever allemaal. Stalen spaken vallen af door de rek?
Heb je naar wegmisbruikers gekeken

Plaats reactie