Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Fietsplan

skimons
Forum-lid

skimons 15 mar 2012 16:20

ophetkantje schreef:Moraalrider modus aan:
Het blijf natuurlijk gewoon belastingontduiking. De nationale sport in Griekenland, waarmee alle ellende daar is begonnen.
moraalridder modus uit.
over de "griekse" ellende: in nederland wordt voor meer geld belasting ontdoken dan in griekenland op jaarbasis. stond van de week in de krant. absoluut dan, procentueel gezien (aandeel van bbp) is het lager.

@TS: een nieuwe racer kopen van je fietsplan is tot daaraan toe, maar wees dan ook een vent en ga op de fiets naar het werk. of op zijn minst naar het station

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 15 mar 2012 16:40

En natuurlijk niet vergeten om over een paar jaar, vlak voordat je wéér een nieuwe fiets mag kopen, deze fiets op te geven als 'gestolen', want anders heb je al die jaren voor niets verzekering betaald.... ;-)

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 15 mar 2012 16:57

Theoretisch genomen zou de belastingdienst dit mee kunnen nemen bij een belastingcontrole van het bedrijf. Men zou dan ook kunnen gaan controleren op het naleven van het fietsplan. Op dat moment zal men zich in eerste instantie gaan focussen op werknemers die meer dan 15 km van het werk afwonen. Bij mensen die minder dan 15 km van het werk afwonen zal men aannemen dat ze idd met de fiets gaan. In dat geval zal een verklaring die jij hebt ondertekend voldoende zijn in mijn ogen. In theorie zou men nog wel kunnen controleren of je de fiets nog hebt, verder kunnen ze niet van jou of van het bedrijg vragen om te bewijzen dat je de fiets daadwerkelijk gebruikt daarvoor.

Offtopic ben ik niet van mening dat het belastingontduiking is. Het is gewoon het belastingstelsel van Nederland. Hoog tarief voor iedereen, belastingteruggave voor de wakkeren onder ons. ;-)
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

bibske
Forum-lid

bibske 15 mar 2012 17:05

Ik heb ook een verklaring ondertekend, ben nu in het proces om mijn 2de fiets voor een deel van mijn brutoloon te betalen. Ik kom overigens netjes meer dan 3x per week op de door mij op het fietsenplan gekochte fiets naar het werk.
En dat voor een Belg :)
Overigens ben ik nog nooit een controleur op het fietspad tegengekomen...

fabber
Forum-lid

Gebruikersavatar fabber 16 mar 2012 11:24

Goedemorgen, het hele verhaal is op losse schroeven komen te staan. Ik woon namelijk 22km van mijn werk en val daarmee buiten de 15km grens. Ze verwachten dan dat er een grotere kans bestaat dat ik gecontroleerd wordt. Om geen problemen te veroorzaken met de belastingdienst wil mijn werkgever dan ook dat ik een ritte administratie ga bijhouden. Daar heb ik dus helemaal geen zin in.

En naast het feit dat ik daar niet heel veel zin heeft was dit eigenlijk alleen maar bedoel om op een goedkope manier aan een nieuwe racer te komen. Want er zijn verschillende redenen waarom ik het gevraagde 50% per week fietsend naar mijn werk te komen niet ga halen.

Ik heb de hoop nog niet helemaal opgegeven maar heb er een hard hoofd in dat het allemaal nog gaat lukken.

JFKE
Forum-lid

JFKE 16 mar 2012 11:44

Wat een onzin allemaal zeg, excusez les mots....
Er wordt in zijn geheel geen controle op uitgevoerd. Als je in de buurt woont van een bushalte/treinstation/carpoolplek/collega en je hebt geen lease-auto dan is het al aannemelijk dat je met de fiets hier naar toe kan gaan.

Of je ook daadwerkelijk met de fiets naar het werk gaat is dan ook niet relevant, ook al is de regeling hier uitsluitend voor bedoeld.
Ik ken ook geen werkgever die hier moeilijk over doet. De deelnemende bedrijven die ik ken stimuleren de medewerkers juist om allemaal een fiets te kopen met het fietsplan. Medewerkers zijn vitaler (ze zullen de fiets toch gaan gebruiken om te fietsen), stuwmeer aan (dure) verlofdagen kan afnemen en je maakt de deelnemende werknemers er blij mee.

sorry voor alle moraalridders...

eelcoz

eelcoz 16 mar 2012 11:58

Toch even reageren op het 'moraalridder-gedeelte'. Sorry, kan het niet laten.;)

Strikt genomen belazer je inderdaad de kluit als je via een fietsplan een fiets aangeschaft en die nooit gebruikt voor woon-werkverkeer. Aan de andere kant, de mens zit nu eenmaal zo in elkaar (ben zelf waarschijnlijk geen haar beter, hoewel ik dat natuurlijk wel van mezelf denk :D ) en het is dus ook nogal naief van de overheid om een regeling te ontwerpen die zo ontzettend gevoelig is voor fraude. Daarnaast is er nog iets anders: In Nederland betaal je, naar mijn mening, zeer veel belasting. Daar krijgen we veel mooie publieke voorzieningen voor terug. Echt, Nederland is wat dat betreft een van de beste landen ter wereld om te leven. Toch zie je om je heen ook ontzettend veel verspilling van publieke middelen. En dan heb ik het niet over een ambtenaar die misschien eens te lang een kop koffie drinkt (doe ik zelf ook!), maar meer over kunstwerkje hier, subsidietje daar, bureaustoeltje van een paar duizend euro voor Verhagen etc. Op zich vind ik het dan niet vreemd dat veel mensen zich niet zo schuldig voelen over het misbruiken van dit soort regelingen (sorry voor de term 'misbruiken', maar daar komt het feitelijk toch op neer).

En over die controles; ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat hier actief op gecontroleerd wordt en al helemaal niet op online fora.

arepol
Forum-lid

arepol 16 mar 2012 12:37

Ik heb nog nergens voorbij zien komen dat hiermee de economie wordt gestimuleerd?
Fietsenplan of niet, over een nieuwe fiets wordt nog wel altijd BTW betaald. Uiteindelijk ook weer voor de belastingdienst (al is het niet zoveel als de loon-afdracht).
Alles is relatief 8-)

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 16 mar 2012 12:37

tinoh schreef:Offtopic ben ik niet van mening dat het belastingontduiking is. Het is gewoon het belastingstelsel van Nederland. Hoog tarief voor iedereen, belastingteruggave voor de wakkeren onder ons. ;-)
Dus jij trekt dan ook hypotheekrente af die je nooit betaald hebt, voert buitengewone ziektekosten op die je niet gemaakt hebt, geeft het vermogen dat je in zwiterland hebt staan en het tweede huis in frankrijk ook niet op... :shock: Misschien is DAAROM het inkomensbelastingtarief in NL juist zo hoog...

JFKE
Forum-lid

JFKE 16 mar 2012 12:47

je mag toch gewoon gebruik maken van de mazen in de regels? Vind ik heel iets anders dan de voorbeelden die kxlight noemt

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 16 mar 2012 13:02

JFKE schreef:je mag toch gewoon gebruik maken van de mazen in de regels? Vind ik heel iets anders dan de voorbeelden die kxlight noemt
Dat mag je vinden, maar het is hetzelfde.

Het kopen van een fiets via plan en deze niet gebruiken voor woon-werk verkeer is geen maas in de wet. In beide gevallen wordt er niet aan de regels gehouden. Dat die regels niet gecontroleerd worden en dat iemand er mee wegkomt, is iets anders. In mijn wat extremere voorbeelden kun je er wellicht ook mee wegkomen... maar dat komt niet door mazen in de wet.

eelcoz

eelcoz 16 mar 2012 13:08

JFKE schreef:je mag toch gewoon gebruik maken van de mazen in de regels? Vind ik heel iets anders dan de voorbeelden die kxlight noemt
Dit zijn geen mazen in de wet. Mazen in de wet zijn manieren om bepaalde regels te omzeilen zonder dat je ze overtreedt. In dit geval is simpelweg sprake van fraude.

Plaats reactie