Toch even reageren op het 'moraalridder-gedeelte'. Sorry, kan het niet laten.
Strikt genomen belazer je inderdaad de kluit als je via een fietsplan een fiets aangeschaft en die nooit gebruikt voor woon-werkverkeer. Aan de andere kant, de mens zit nu eenmaal zo in elkaar (ben zelf waarschijnlijk geen haar beter, hoewel ik dat natuurlijk wel van mezelf denk

) en het is dus ook nogal naief van de overheid om een regeling te ontwerpen die zo ontzettend gevoelig is voor fraude. Daarnaast is er nog iets anders: In Nederland betaal je, naar mijn mening, zeer veel belasting. Daar krijgen we veel mooie publieke voorzieningen voor terug. Echt, Nederland is wat dat betreft een van de beste landen ter wereld om te leven. Toch zie je om je heen ook ontzettend veel verspilling van publieke middelen. En dan heb ik het niet over een ambtenaar die misschien eens te lang een kop koffie drinkt (doe ik zelf ook!), maar meer over kunstwerkje hier, subsidietje daar, bureaustoeltje van een paar duizend euro voor Verhagen etc. Op zich vind ik het dan niet vreemd dat veel mensen zich niet zo schuldig voelen over het misbruiken van dit soort regelingen (sorry voor de term 'misbruiken', maar daar komt het feitelijk toch op neer).
En over die controles; ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat hier actief op gecontroleerd wordt en al helemaal niet op online fora.