Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Shimano nexus 8 speed

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 29 feb 2012 10:49

Waar heb je deze fiets gekocht (FM? Internet)? En was deze nieuw bij aanschaf of tweedehands?

Als je een zwieper aan het wiel geeft en hij draait maar een paar keer, dan ligt het niet aan de versnellingen. Die doen dan namelijk niks (het wiel draait op het freewheel). Dus dan kan het je lagers zijn (klinkt als veel te strak afgesteld zoals klimmer aangeeft), of misschien iets anders dat aanloopt (rem?)

Als je het wiel er uit haalt, en in je hand een zwieper geeft (naaf met paar vingers vasthouden), loopt ie dan ook stroef?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 29 feb 2012 14:01

De fiets is een half jaar geleden nieuw gekocht bij een FM. Dit nadat mijn vorige fiets uit de achtertuin was gestolen. De FM had de fiets niet in de winkel op voorraad, maar ik heb deze op zijn advies laten bestellen. Dit heb ik gedaan omdat de fiets voor mij nodig is om elke dag naar het werk heen en weer te gaan. Na een week of 4 ben ik al bij de FM langsgegaan omdat ik behoorlijk weerstand voelde tijdens het fietsen. Dit was volgens de FM normaal bij deze naaf.

Tot zover de aankoopgeschiedenis. Vanochtend weer bij de FM langs geweest en gevraagd of er geen probleem met de naaf kon wezen, bijv. te strak afgesteld. Na het weekend kijkt de FM hiernaar. Afwachten dus maar weer.

Overfigens heb ik nog niet gemeld dat de pedalen ook zwaar draaien als je er een zwieper aan geeft. Dit in tegenstelling tot de pedalen van de meeste fietsen. Die draaien dan toch wel een stukje in de rondte.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 29 feb 2012 14:14

razenderoeland schreef:De fiets is een half jaar geleden nieuw gekocht bij een FM. Dit nadat mijn vorige fiets uit de achtertuin was gestolen. De FM had de fiets niet in de winkel op voorraad, maar ik heb deze op zijn advies laten bestellen. Dit heb ik gedaan omdat de fiets voor mij nodig is om elke dag naar het werk heen en weer te gaan. Na een week of 4 ben ik al bij de FM langsgegaan omdat ik behoorlijk weerstand voelde tijdens het fietsen. Dit was volgens de FM normaal bij deze naaf.

Tot zover de aankoopgeschiedenis. Vanochtend weer bij de FM langs geweest en gevraagd of er geen probleem met de naaf kon wezen, bijv. te strak afgesteld. Na het weekend kijkt de FM hiernaar. Afwachten dus maar weer.

Overfigens heb ik nog niet gemeld dat de pedalen ook zwaar draaien als je er een zwieper aan geeft. Dit in tegenstelling tot de pedalen van de meeste fietsen. Die draaien dan toch wel een stukje in de rondte.
Ik heb laatst op een Stevens met shimano versnellingsnaaf gereden (weet niet helemaal meer of het een Alfine of Nexus was), maar dat draaide zo soepel als wat. Mijn vertrouwen in fietsenmakers die bij een probleem roepen 'ach, dat is altijd zo' is bijzonder klein. Ik kijk dan liever zelf wat er aan de hand is dan hem een tweede keer terugbrengen...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3603
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 feb 2012 14:33

Heb een hybride met Alfine en had er een met Nexus en die liep als een zonnetje (wel iet zwaarder dan een deraileur). Maar 3/4 omwentelingen slaat nergens op. Volgens mij is je FM liever lui dan moe.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 mar 2012 05:32

razenderoeland schreef: Overfigens heb ik nog niet gemeld dat de pedalen ook zwaar draaien als je er een zwieper aan geeft. Dit in tegenstelling tot de pedalen van de meeste fietsen. Die draaien dan toch wel een stukje in de rondte.
Als ze nieuw zijn, is dat gebruikelijk. Als ze ingereden zijn, zeg 500 km, dan staan de lagers te strak afgesteld. Bij een beetje kwaliteit zijn ze stelbaar en zijn ze met lossen van buitenste stelconus goed af te stellen. Pedaal eruit en in de bankschroef.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 01 mar 2012 09:31

Op zich kan ik een racefiets aardig in en uit elkaar krijgen, maar een nexus versnellingsnaaf is wel weer wat anders. Daarnaast vindt ik dit een gevalletje service van de FM. Deze mag er van mij naar kijken en eventueel beter gangbaar maken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 01 mar 2012 10:23

Een van de versnellingen is een neutrale stand. Daarbij wordt geen gebruik gemaakt van de interne tandwielen en planeetwielen. Op je schakelapparaat aan het stuur is een van de cijfers van de versnellingen in het rood aangegeven. Deze stand is de neutrale stand. Meestal 4 of 5.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 01 mar 2012 12:40

Dit is zeker een gevalletje FM, want bij een fiets van een half jaar oud mag dit gewoon niet gebeuren. De reactie van Batavus is aan de ene kant slap, maar aan de andere kant een logische omdat je zaken doet met je FM en die moet in principe de garantie geven. Hoe hij dat verder met Batavus oplost is zijn probleem, daar hoef jij je niet druk over te maken.

Maar los daarvan: Die naaf is niet goed, door afstelling of iets anders. Maakt niet uit wat je FM zegt, dit hoef je niet te accepteren.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

maruc
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 sep 2006 21:23

maruc 02 mar 2012 12:46

Zelf heb ik ook een Mambo Spring en bij mij draait het wiel ongeveer 8 keer rond als ik er een zwiep aan geeft. Dan staat de fiets in de 4e versnelling en houd ik met één hand het achterwiel omhoog. Mijn fiets heb ik ongeveer een jaar en heeft ongeveer 2000 km gemaakt. Wel heeft hij een half jaar in weer en wind gestaan.

deZwever
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2016 21:34

deZwever 19 jan 2016 21:47

Nooit meer koop ik een fiets met een Nexus-8 naaf!
Vorige week ben ik aangereden door een auto die mijn Koga Lite-ace Total-loss heeft gemaakt en ik ben dankbaar!
Ik begrijp werkelijk niet waarom alle grote, gerenommeerde fabrikanten als makke schapen achter Shimano aan lopen die predikt dat meer versnellingen altijd beter zou zijn.
Ik heb liever een fiets die minder versnellingen heeft maar wel licht loopt en niet pas licht loopt na moeilijke olie wisselingen of wel heel precair afstelwerk. Of zelfs dán ook niet licht loopt. Ik las een bericht over Batavus die zich van de domme houdt. Ik had twee jaar geleden exact hetzelfde aan de stok met Koga. Ik vernam net dat Gazelle een nieuwe innovatieve fiets met tandriem aandrijving op de markt heeft gebracht, wat doet Gazelle? Ze zetten er een 8-speed naaf van Shimano onder. Hoe bestaat t?!
Alle commentaar lezend op de laatste generatie Shimano naven ben ik voorgoed genezen!
De fietsfabrikanten lijken werkelijk niet te weten wat échte fietsers belangrijk vinden!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jan 2016 00:26

Hopelijk heeft je fiets alle klappen opgevangen! :) Ik denk dat je inderdaad pech hebt gehad. De Nexus 8v premium en Alfine 501 naaf zijn beide lichtlopend, want geheel kogel/naald gelagerd, maar ook weer zoveel duurder, dat de fabrikanten kiezen voor goedkopere versies. Voorts schat ik dat Shimano alles doet om SRAM's 9 speed naaf en anderen van de markt te houden. Bijna alle stadsfietsen hebben die vermaledijde roller brakes, die altijd remmen en gaan rammelen, maar veel minder montagewerk vereisen dan goed remmende en lichte v-brakes. Het gaat alleen om centen. :(

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16146
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jul 2016 20:48

razenderoeland schreef:.............; gevalletje service van de FM. Deze mag er van mij naar kijken en eventueel beter gangbaar maken.
En hoe is dit nu uiteindelijk afgelopen?

** Een oud topic maar ik ben op zoek naar een el fiets voor mevr en hoor graag ervaringen met Nexus 8 naven :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie