Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbonwielen met keramisch remvlak voor clinchers

chrisgr
Forum-lid

chrisgr 21 feb 2012 21:57

Voor welke heb jij dan gekozen, Fuego?
geen signatuur

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 apr 2012 10:41

Ik krijg binnenkort wielen met keramisch remvlak,daar worden blokken bijgeleverd en kan ik volgens mij niet gebruiken als ik wielen met aluminium remvlak steek.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 26 apr 2012 11:18

nijkie schreef:Ik krijg binnenkort wielen met keramisch remvlak,daar worden blokken bijgeleverd en kan ik volgens mij niet gebruiken als ik wielen met aluminium remvlak steek.
Dat is volgens mij minder slecht als andersom... Ervaring is weliswaar met de mountainbike, maar ik vind de situatie eigenlijk hetzelfde.

Heb jaren met Mavic Crossmax XL(en keramische coating) met velgrem op de mountainbike gereden en Magura HS33's en blokjes voor keramische velgrand. Blokjes voor keramische velgrand zijn meestal harder. Blokjes voor alu velgrand zachter. Die zachtere blokjes smeren de keramische laag dicht, waardoor de remwerking slecht wordt... De remblokken voor keramische velgen remmen natuurlijk wel op een alu velgrand, maar iets minder goed.

En ja veel vuil op de velgen is altijd slecht en zandkorrels zorgen altijd voor slijtage. Maakt dan niks uit wat voor een velg of remblok je hebt.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 apr 2012 12:11

Suntoro schreef:
nijkie schreef:Ik krijg binnenkort wielen met keramisch remvlak,daar worden blokken bijgeleverd en kan ik volgens mij niet gebruiken als ik wielen met aluminium remvlak steek.
Dat is volgens mij minder slecht als andersom... Ervaring is weliswaar met de mountainbike, maar ik vind de situatie eigenlijk hetzelfde.

Heb jaren met Mavic Crossmax XL(en keramische coating) met velgrem op de mountainbike gereden en Magura HS33's en blokjes voor keramische velgrand. Blokjes voor keramische velgrand zijn meestal harder. Blokjes voor alu velgrand zachter. Die zachtere blokjes smeren de keramische laag dicht, waardoor de remwerking slecht wordt... De remblokken voor keramische velgen remmen natuurlijk wel op een alu velgrand, maar iets minder goed.

En ja veel vuil op de velgen is altijd slecht en zandkorrels zorgen altijd voor slijtage. Maakt dan niks uit wat voor een velg of remblok je hebt.
Zou mooi zijn om geen blokken te hoeven wisselen als ik andere wielen steek met Alu remrand.
Mss iemand op dit forum die daar wat meer over kan en vertellen
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 26 apr 2012 13:23

nijkie schreef:
Zou mooi zijn om geen blokken te hoeven wisselen als ik andere wielen steek met Alu remrand.
Mss iemand op dit forum die daar wat meer over kan en vertellen
Dat zou ik toch niet doen. Als er aluminium splinters in je blokken zitten maken die toch echt je andere velg kapot. Ik heb wel gelezen van blokken die garanderen dat het echt wel kan, maar ik zou het er niet op wagen.

Overigens is die zwarte rand van mavic bij clinchers 'gewoon' aluminium. Een speciale coating/legering die hem donker maakt. Allicht dat je met die velgen wel gewoon dezelfde blokken kan gebruiken.

Zelf heb ik binnenkort ook carbon clinchers. Als ik mn slecht weer wielen gebruik, wissel ik de remblokken om. Hoeveel werk is dat nou?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 apr 2012 14:06

Gewoon een aparte fiets voor slecht weer, nog een stuk minder werk :D

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 27 apr 2012 10:54

Er zijn wel meer fabrikanten die hun full carbon clinchers voorzien van een remrand die de remprestaties en hitte opbouw verbeteren dan wel verminderen. Of dat in alle gevallen een combinatie is van carbon en keramiek of andere hitte geleidende materialen, weet ik niet. Ik weet wel dat o.a Edco, Zipp, Reynolds, DT-Swiss (gebruiken velgen van Reynolds), Lightweight modellen hebben met een aangepaste remrand die de nadelen van full carbon clinchers zo veel mogelijk trachten te verminderen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

klaaz
Forum-lid

klaaz 31 jul 2012 22:13

zijn er ook alternatieven (andere merken) voor de mavic exalith remblokken trouwens?

Plaats reactie