Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welke zadelhoogte

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 feb 2012 12:52

.[/quote]

Inderdaad kan dit een oorzaak zijn. Bij pijn aan de buitenkant knie kan het helpen om de voeten iets naar buiten te laten wijzen.[/quote]

Bedoel je met voeten naar buiten laten wijzen dat de voorkant naar buiten wijst of hielen?

@Hans

Nog een andere tip die ik kreeg toen ik een fiets analyse had gedaan:
Schoenplaatjes moeten dus pal onder de bal van de voet staan.

Laat ons anders weten hoe het nu gaat.
Laatst gewijzigd door Einstein op 04 mar 2012 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4673
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 18 feb 2012 17:43

Hans met welke pedalen rij je?
Ik rij zelf met Look met grijze schoen plaatjes deze hebben horizontaal 15 graden speling zodat je wat beweging hebt, dit ontlast vooral je knieën.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 feb 2012 10:37

Een kniehoek van 135 graden geldt als optimale zitpositie - ik neem aan dat de crank verticaal moet zijn?

Inmiddels heb ik een site gevonden waar je zelf je zit positie kan laten berekenen. Je moet eerst een foto maken en deze uploaden.
Let wel op dat in het voorbeeld de crank niet verticaal is, volgens mij staat deze parabel aan de zitbuis.

Zie http://www.triracebook.com/

@Hans
je hebt PB
Laatst gewijzigd door Einstein op 05 mar 2012 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

prjz
Forum-lid
Berichten: 1515
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 21 feb 2012 09:55

body schreef:.
Inderdaad kan dit een oorzaak zijn. Bij pijn aan de buitenkant knie kan het helpen om de voeten iets naar buiten te laten wijzen.[/quote]

Bedoel je met voeten naar buiten laten wijzen dat de voorkant naar buiten wijst of hielen?

@Hans

Nog een andere tip die ik kreeg toen ik een fiets analyse had gedaan:
Schoenplaatjes moeten dus pal onder de bal van de voet staan. In jou geval mag je de plaatjes 3mm naar achteren zetten.

Laat ons anders weten hoe het nu gaat.[/quote]

Hans,
De tenen moeten iets naar buiten wijzen. Hierdoor verminder je de wrijving van de pezen aan de buitenkant van de knie.
prj

Gebruikersavatar
Hans Verstegen
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar Hans Verstegen 27 feb 2012 21:13

Hay prjz

Ik heb een 2 cm kortere stuurpen geplaatst en nog een centimeter van de zadelbuis gezaagd en het lijkt of alle puzzelstukjes in elkaar vallen: de fiets zit als gegoten!
Wel heb ik nog gewone(!) pedalen op de crancks gemonteerd. De stand van mijn voeten is dermate scheef (tenen naar buiten) dat ik het nog niet durf mij voeten op de pedalen te fixeren. Eerst maar eens een poosje fietsen. In de lente ga ik met plaatjes aan de slag

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 27 feb 2012 22:18

Hallo,

Ik had in dezelfde periode van vorig jaar ook last van mijn knie, dijbeen, en schouders na een intensieve trainingsperiode. Heb me dan toch maar eens laten opmeten door iemand die een opleiding had gekregen van specialized, zonder daar al te veel van te verwachten. Het opmeten en afstellen gebeurd allemaal handmatig en dus niet met computerprogramma's. In mijn optiek beter want deze gaan uit van standaarden terwijl ieder persoon anders is.
Na meting van lengtes, leningheid, huidige fietspositie en beweging op de fiets tijdens zware inspanning, bleek dat ik een licht gekanteld bekken had, helemaal niet lening was en een dominant rechterbeen had (door foute fietspositie). Het volgende was allemaal nodig om mij perfect op de fiets te krijgen ondanks mijn ''handicap''. Dmv aanpassing van zadelhoogte en positie, een kortere zadelpen, een ander stuur, kleine zooltjes in de voorkant van de schoen (2rechts,1links) en ander zadel (tegen zadelpijn) zou ik helemaal goed zitten. Daarna nog 1x (kosteloos) moeten terug gaan voor de finetuning en nu heb ik helemaal nergesn meer last van en kan ik trainen zoveel ik wil. Voor 120euro de beste besteding tot dusver in deze hobby!!!

Gebruikersavatar
Hans Verstegen
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 aug 2011 21:03
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar Hans Verstegen 28 feb 2012 20:46

Ha Tom, wie heeft jou opgemeten?

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 28 feb 2012 22:59

Jorissen Tim, maar aangezien je in Almere woont lijkt het me sterk dat je die zou kennen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 04 mar 2012 21:04

Het is ook van belang dat je voet op een natuurlijke manier vast zit in je pedaal. Staat je voet altijd iets naar buiten dan zul je dit ook moeten corrigeren met je pedaal, dus ietsje naar buiten toe.

Pjrz liet mij weten dat Ton Verheij,een huisarts met een speciale interesse in sportmedische onderwerpen, hier iets over had geschreven. Inmiddels heb ik iets gevonden, zie hier http://onlinespreekuur.gezondheidsplein ... elijk.html
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

CyclePerfromance
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2012 22:27

CyclePerfromance 21 mar 2012 22:44

Spam verwijderd

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 mar 2012 23:38

[quote="CyclePerfromance"][/quote]

Je eerste bericht op dit forum is gelijk al reclame...... ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

evr66
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 apr 2018 10:10

evr66 12 apr 2018 10:16

Goedemorgen, me zojuist aangemeld op dit forum, na na een periode van 30 jaar weer eens op de fiets geklommen te zijn. In eerste instantie om de conditie te verbeteren :). Gisteren mijn zadel iets omhoog gezet op basis van allerhande internet-wijsheid en nu iets last van beide knieën (knieholte) na een km of 30. Lijkt op overstrekken en toch het zadel maar iets laten zakken nu? Wellicht toch een goed idee om eens even serieus op te laten meten (bikefit?) of is dit overkill? Suggesties voor een goed adres, liefst enigszins acceptabele afstand (regio Rotterdam). Alvast bedankt!

Plaats reactie