Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Beste Ketting

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 feb 2012 16:19

Zowel Wipperman als KMC gaan aanzienlijk minder lang mee dan een Campa ketting. Daarnaast zijn KMC (iig 10 speed) ketting zeer gevoelig voor ontvetter, 1 keer te veel ontvetter en de ketting is nauwlijks meer stil te krijgen (zonder 'm te verzuipen in 't smeermiddel) als 't ding niet meer nieuw is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 08 feb 2012 16:35

Waar kun je die 10sp Campa kettingen enigszins voordelig krijgen? En gaan die goed samen met een KMC of Connex linkje?

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 09 feb 2012 12:37

lvgh schreef:Waar kun je die 10sp Campa kettingen enigszins voordelig krijgen? En gaan die goed samen met een KMC of Connex linkje?
Ik gebruik altijd een KMC linkje met mijn Campa 10sp kettingen. Werkt uitstekend. Wel opletten dat je de goeie koopt (verschillende versies voor Campa en Shimano).
Vorig jaar waren de kettingen goedkoop bij Salden, weet niet hoe het er nu bij staat..
Afbeelding

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 09 feb 2012 13:35

Hopmans te BoZ heeft volgens mij het goedkoopst Campagnolo kettingen liggen.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 09 feb 2012 14:16

soloist schreef:
lvgh schreef:Waar kun je die 10sp Campa kettingen enigszins voordelig krijgen? En gaan die goed samen met een KMC of Connex linkje?
Ik gebruik altijd een KMC linkje met mijn Campa 10sp kettingen. Werkt uitstekend. Wel opletten dat je de goeie koopt (verschillende versies voor Campa en Shimano).
Vorig jaar waren de kettingen goedkoop bij Salden, weet niet hoe het er nu bij staat..
KMC linkje 11 speed werkt ook goed op een 11 speed campa ketting is mijn ervaring!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

t-kops
Forum-lid

t-kops 10 feb 2012 22:31

amclassic-fan schreef:Zowel Wipperman als KMC gaan aanzienlijk minder lang mee dan een Campa ketting. Daarnaast zijn KMC (iig 10 speed) ketting zeer gevoelig voor ontvetter, 1 keer te veel ontvetter en de ketting is nauwlijks meer stil te krijgen (zonder 'm te verzuipen in 't smeermiddel) als 't ding niet meer nieuw is.
wat betreft de kmc's en ontvetter. is dat jouw eigen ervaring? ik heb namelijk afgelopen seizoen met twee kmc x10l kettingen gereden en ze voor elke wedstrijd compleet ontvet, en daarna netjes weer in de olie gezet, in laten trekken en afgeveegd. de ketting liep perfect en werd niet vuiler dan normaal. na elke rit weer afvegen en hij zag er weer als nieuw uit.

PinarelloQuattro
Forum-lid

PinarelloQuattro 07 mei 2012 14:53

Zoals eerder dit topic aangegeven heb ik n.a.v. jullie berichten een KMC X10 en Shimano 7801 gekocht. Hier mijn eerste bevindingen:

KMC schakeld soepeler, maar hoor je daar tegenover veel meer lopen dan de 7801. Waarschijnlijk komt dit doordat de KMC iets dikker is dan de Shimano. Hierdoor loopt die sneller over op de tandwielen, maar loopt hij er ook ligt tegenaan.

Aangezien de 7801 bijna net zo soepel loopt als de X10, gaat mijn voorkeur uit naar de 7801.
Pinarello Quattro, Shimano Ultegra, Fulcrum R1

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 07 mei 2012 15:38

PinarelloQuattro schreef:Zoals eerder dit topic aangegeven heb ik n.a.v. jullie berichten een KMC X10 en Shimano 7801 gekocht. Hier mijn eerste bevindingen:

KMC schakeld soepeler, maar hoor je daar tegenover veel meer lopen dan de 7801. Waarschijnlijk komt dit doordat de KMC iets dikker is dan de Shimano. Hierdoor loopt die sneller over op de tandwielen, maar loopt hij er ook ligt tegenaan.

Aangezien de 7801 bijna net zo soepel loopt als de X10, gaat mijn voorkeur uit naar de 7801.
Maar begrijp ik nu goed dat je 2 verschillende kettingen gebruikt op een nieuwe cassette....

Ik heb juist bijna 750km gereden met mijn nieuwe fiets met 3 KMC X10 kettingen. Zo wissel ik de ketting na elke 250km weer om en monteer de kortste ketting...

In jouw geval slijt het ene merk toch iets harder dan het andere merk. Daarnaast kunnen de Shimano kettingen maar 1 kant op draaien (merkjes aan de buitenkant va zichtbaar) en kan de KMC X10 twee richtingen op draaien... KMC's zijn overal afgerond en de uni-directional ketting van Shimano maar aan 1 kant. (Of geldt dat alleen voor de CN-7900?). Ik weet het niet hoor, maar mij lijkt het niet zo goed. Tenzij je 2 fietsen hebt waarop je de 2 verschillende merken aan het testen bent voor jezelf.. ;)

wtosser
Forum-lid

wtosser 07 mei 2012 17:03

@Suntoro, op de fiets komt het allemaal niet zo nauw als op de motorfiets. Ik rij al jaren zonder ketting te rouleren. Gewoon een chainchecker gebruiken en direct de ketting vervangen wanneer er teveel rek op zit. Ik heb weliswaar een stuk of 5 wielsets, maar van geen enkele daarvan heb ik sinds 2007 de cassette vervangen. Sinds 2007 heb ik toch zeker een km of 100.000 gereden. En nee, sinds 2007 nog geen overslaande kettingen gehad. Dus wisselen met 2 kettingen is echt geen probleem voor je cassette...

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 07 mei 2012 17:37

wtosser schreef:@Suntoro, op de fiets komt het allemaal niet zo nauw als op de motorfiets. Ik rij al jaren zonder ketting te rouleren. Gewoon een chainchecker gebruiken en direct de ketting vervangen wanneer er teveel rek op zit. Ik heb weliswaar een stuk of 5 wielsets, maar van geen enkele daarvan heb ik sinds 2007 de cassette vervangen. Sinds 2007 heb ik toch zeker een km of 100.000 gereden. En nee, sinds 2007 nog geen overslaande kettingen gehad. Dus wisselen met 2 kettingen is echt geen probleem voor je cassette...
Ja, normaal gesproken wissel ik maar 2 kettingen af op de mountainbike op 1 cassette... Maar omdat ik 2 KMC X10's in aanbieding had gekocht naast mijn standaard gemonteerde X10 ketting kon ik nu 3 stuks wisselen op de racefiets.... Overigens is het wel zo dat ik op mijn racefiets veel minder vaak schakel dan op de mountainbike, dus voor racefiets is het wellicht een beetje onzin.

Maar ik vond het vreemd dat de TS een Shimano ketting naast een KMC ketting aan het proberen was. Die zien er qua ontwerp toch wel degelijk anders uit. Daardoor slijten de tandwielen ook anders in. Bij de KMC kettingen zijn op schakels aan alle kanten afgerond bij Shimano bij de CN-7900 is dat niet zo, omdat die uni-directional is.

Verder kun je een racefiets totaal niet vergelijken met een motorfiets. Daar slijt de ketting inderdaad vooral op rek. Een racefietsketting slijt ook door het schakelen. Scharnieren worden zowel radiaal als axiaal belast...

PinarelloQuattro
Forum-lid

PinarelloQuattro 07 mei 2012 21:17

Suntoro schreef:
PinarelloQuattro schreef:Zoals eerder dit topic aangegeven heb ik n.a.v. jullie berichten een KMC X10 en Shimano 7801 gekocht. Hier mijn eerste bevindingen:

Maar begrijp ik nu goed dat je 2 verschillende kettingen gebruikt op een nieuwe cassette....

Ik heb juist bijna 750km gereden met mijn nieuwe fiets met 3 KMC X10 kettingen. Zo wissel ik de ketting na elke 250km weer om en monteer de kortste ketting...

In jouw geval slijt het ene merk toch iets harder dan het andere merk. Daarnaast kunnen de Shimano kettingen maar 1 kant op draaien (merkjes aan de buitenkant va zichtbaar) en kan de KMC X10 twee richtingen op draaien... KMC's zijn overal afgerond en de uni-directional ketting van Shimano maar aan 1 kant. (Of geldt dat alleen voor de CN-7900?). Ik weet het niet hoor, maar mij lijkt het niet zo goed. Tenzij je 2 fietsen hebt waarop je de 2 verschillende merken aan het testen bent voor jezelf.. ;)
Bij de nieuwe cassette heb ik eerst de KMC geplaatst en op de tacx gekeken naar het schakelen en geluid. Daarna de 7801 en ik merkte gelijk al een verschil in schakelen, maar vooral dat de 7801 veel stiller loopt. Daarna een paar honderd km met de 7801 verder gefietst en daarna weer de KMC geplaatst. Wat me ook opvalt is dat ik het idee heb dat de KMC na een paar honderd km meer geluid is gaan maken, terwijl de 7801 naar mijn idee stil blijft lopen.

Wellicht is het niet goed om met 2 verschillende kettingen op 1 cassette te testen, maar goed...
Pinarello Quattro, Shimano Ultegra, Fulcrum R1

ric
Forum-lid

Gebruikersavatar ric 07 mei 2012 22:58

Wil ook een keer een Campagnolo proberen.
Heb nu al een paar keer op dit forum gelezen dat dit ook heel goed loopt op Shimano/SRAM cassettes/kettingbladen.
Bij Mantel niet duurder dan KMC.
Zit er nog veel verschil in kettingen van Campa?
Is Record de beste?
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Plaats reactie