Leren tijdrijden
Bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee. Ik ben van plan om vrijdags rustig aan te toen(rust/herstel) en Maandags ook alleen wat herstel te doen. Weten jullie een manier om goedkoop mijn gazelle primavera om te bouwen tot een tijdritfiets? Tips voor een goedkoop opzetstuurtje/tijdritstuur en is deze makkelijk te monteren? Heb maar een budget van 150 e om mijn koersfiets om te bouwen.
- razenderoeland
- Forum-lid
En kijk daarvoor ook eens p[ marktplaats. Met een beetje mazzel kun je voor dat budget een stuurtje en evt. een tijdrithelm aanschaffen.Enrico92 schreef:Bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee. Ik ben van plan om vrijdags rustig aan te toen(rust/herstel) en Maandags ook alleen wat herstel te doen. Weten jullie een manier om goedkoop mijn gazelle primavera om te bouwen tot een tijdritfiets? Tips voor een goedkoop opzetstuurtje/tijdritstuur en is deze makkelijk te monteren? Heb maar een budget van 150 e om mijn koersfiets om te bouwen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
razenderoeland schreef:En kijk daarvoor ook eens p[ marktplaats. Met een beetje mazzel kun je voor dat budget een stuurtje en evt. een tijdrithelm aanschaffen.
Een mooie tijdrithelm (zilvergrijze Giro Advantage) heb ik nog wel voor je te koop.
Stuur maar een pb bij interesse.
@Tommeke
Ik neem aan dat je dicht bedoeld.
Ik heb zelf voor open gekozen, berijder is maar 60kg.
Het leek mij dat je meer bezig zou zijn om je fiets rechtovereind te houden door het dichte achterwiel, dan met het fietsen zelf.
Voordeel alleen lijkt mij als de wind precies van voren zou komen?
Het leek mij dat je meer bezig zou zijn om je fiets rechtovereind te houden door het dichte achterwiel, dan met het fietsen zelf.
Zeker niet, een disk bied eigenlijks altijd voordelen qua snelheid. Dit tenzij je naast de weg beland inderdaad.mao schreef:@Tommeke
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als de wind veel op de kant staat dan 'stallen' de meeste dichte wielen eerder dan een gespaakt wiel. Daarnaast moet je je afvragen hoeveel energie er gaat zitten in het op de weg houden van de fiets. De hele tijdrit bezig zijn met niet van de weg geblazen worden is nu niet bepaald ideaal.
Nouja, ik ben 75 kilo en heb tot nu toe één keer last gehad met m'n fiets op de weg te houden. Toen waaide het windkracht 6 en reed ik wind mee 65...mao schreef:@Tommeke
Met iemand van 60kg is een dicht wiel inderdaad misschien niet heel handig.
Een dicht achterwiel is in alle omstandigheden sneller dan een open wiel, de hoogte van je voorwiel maakt alles uit voor je stuurgedrag in de wind. In die omstandigheden zou ik niet met een 9 cm hoog voorwiel rijden, maar juist een laag wiel erin steken voor.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Kan even geen grafiek met discs erbij vinden, maar het stallen van wielen met hoge velgen is wel degelijk een issue:

Ik zou er zeker niet bij voorbaat vanuit gaan dat een disc altijd sneller is. Een laag voorwiel verminderd de zijwind gevoeligheid wel aanzienlijk, maar heeft meer invloed op je aerodynamica dan je achterwiel.

Ik zou er zeker niet bij voorbaat vanuit gaan dat een disc altijd sneller is. Een laag voorwiel verminderd de zijwind gevoeligheid wel aanzienlijk, maar heeft meer invloed op je aerodynamica dan je achterwiel.