Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training voor criterium, nooit in D1?

Trainslim.nu
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 13 jan 2012 18:36

@xxl_shadow: 1,5 uur is relatief kort, liever langer, maar als ik 2 uur zou fietsen, zou ik het al de moeite waard vinden om ook eens lagere intensiteits trainingen te doen. Het is zeker niet zo dat je alleen in hogere hf-zones moet trainen om goed te zijn in criteria's. Maar naast duur is afwisseling ook zeker belangrijk, zowel in als tussen trainingen.

@eelcoz: Eens!

bleek: Klopt ook! Je kunt met andere trainingsvormen ook zeker een stevige basis leggen. Was het niet een record in de jaren 70 op de marathon wat is verbroken met alleen intervallen van 1500m in trainingen (staat me ergens bij)? Maar omdat wielrennen een echte duursport is (itt sporten waar je binnen de 6 minuten de prestatie geleverd moet hebben) zijn duurtrainingen erg belangrijk. Met alleen intervalwerk redt je het op den duur echt niet meer, maar tot op zekere hoogte kom je zeker wel een eind mee!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

pierre92
Forum-lid

pierre92 13 jan 2012 19:33

Ik denk dat je met 1,6 uur D1 en nuchter hetzelfde effect hebt als 3 D! uur trainen met eten. Doe er je voordeel mee.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

eelcoz

eelcoz 13 jan 2012 20:40

Kun je dat laatste uitleggen? Dat zou het maken van lange duurtrainingen namelijk overbodig maken. Even afgezien van effecten als het wennen aan de juiste houding/lange tijd in het zadel zitten etc.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jan 2012 21:37

Lijkt me een grap?

xxl_shadow
Forum-lid

xxl_shadow 14 jan 2012 09:22

Ik denk dat pierre92 doelt op het idee dat er meer vet verbrand wordt als je voor het ontbijt op de fiets stapt.
Afgezien van het feit of dit inderdaad het geval is, heeft dat niets met mijn vraag te maken.
Ik wil geen duurtraining doen om vet te verbranden, ik wil met zo min mogelijk uren zo goed mogelijk in vorm zijn!
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

mevassch
Forum-lid

mevassch 14 jan 2012 11:20

Je hebt gewoon lange duurtrainingen nodig in D1, net zoals de profs nu al een maand aan het doen zijn of nog een maand zullen doen. Natuurlijk afgewisseld met D2 en D3.
Een vriend van mij is onlangs overgestapt naar de profs (Guillaume Van Keirsbulck, omega pharma quickstep, weet niet of jullie hem in holland kennen maar onthoud de naam) Hij is even oud als mij en is een echt toptalent. Hij zei me dat als je kijkt naar sommige wielertoeristen van 40-50 jaar die meedoen aan wedstrijden ook goed meekunnen in het peloton van bijvoorbeeld koersen bij de nevenbonden. Die doen niet anders dan D1 trainen, maar om beter te worden moet je natuurlijk interval, sprint, etc. ook trainen.
En inderdaad, als we samen soms eens trainen als hij in Belgie is, zie je dat als hij fietst aan 30 km/u hij in zone D1 zit te fietsen 140 hf zoiets, bij mij is dit al direct 155 ofzo, daarom heb ik het altijd lastiger om net zoals hij een toertje te doen van een uur of 5, ik ben maar een wielertoerist, hij een prof

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 14 jan 2012 11:32

Die profs zijn ook aan het trainen voor criteriums van 1,5u...?

mevassch
Forum-lid

mevassch 14 jan 2012 14:58

neen, wil gewoon eens onderstreken dat de D1 voor vele een training is die geen echte training is voor hen. Maar dit is een zeer belangrijke die iedere fietser moet doen, als het nu voor 1,5u koersen is of voor 6u koersen

depie
Forum-lid

depie 01 sep 2019 19:11

Je kunt het ook zo bekijken dat door hard te trainen je snelheid in d1 zal toenemen. Train as jou fight.

kappa-man
Forum-lid

kappa-man 01 sep 2019 21:14

7 jaar en 8 maanden later nog eens reageren.
Ik vraag me dan altijd af: hoe duikel je zo’n oud topic nog op!
Opgeven is geen optie!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 sep 2019 10:12

depie schreef: 01 sep 2019 19:11 Je kunt het ook zo bekijken dat door hard te trainen je snelheid in d1 zal toenemen. Train as jou fight.
Zo kun je het bekijken, maar zo werkt je lichaam fysiologisch niet.
Hard trainen en slim/effectief trainen zijn 2 verschillende dingen.
Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg --> Dus train as you fight, dan zul je die 1.5 uur rammen (die je nu al goed kunt), gewoon ongeveer even goed kunnen blijven doen. Wellicht ee fractie beter, maar die verbeteringen zullen marginaal zijn. Als je daarmee bereikt wat je wilt bereiken is dat natuurlijk prima. En als je beperkt tijd hebt, is het een prima strategie. Maar je kunt het niet omdraaien en daarmee je D1 ineens zien verbeteren.

Je bouwt een huis ook niet door eerst de nok te maken, dan het dak, dan de bovenverdieping, dan de begane grond en als laatste pas die fundering.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

depie
Forum-lid

depie 02 sep 2019 18:15

kappa-man schreef: 01 sep 2019 21:14 7 jaar en 8 maanden later nog eens reageren.
Ik vraag me dan altijd af: hoe duikel je zo’n oud topic nog op!
Haha ik zat wat te googlen over training en kwam op dit topic uit. Ik dacht ik zet er wat bij. Trainen in D1 brengt mij niet verder. Trainen rond de sweetspot juist wel. Ik kom door de Tacx sterker uit de winter.

Plaats reactie