Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

beixo slim (cardan-as)

cuby
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2007 21:57

cuby 17 dec 2011 21:42

Nou, de kogel is door de kerk, sterker nog, ik heb de nieuwe fiets al gekocht en hij staat reeds in de schuur. Ik heb geen proefrit meer gemaakt op de Beixo Slim. De fiets leek me nog teveel in een experimenteel stadium en het gewicht van 14 kg vond ik ook wat teveel. Voorts heb ik ook afgezien van een fiets met een riemaandrijving. Wat bleek namelijk, meerdere fabrikanten hebben de riemaandrijving vaarwel gezegd en in hun nieuwe programma 2012 komt die niet meer terug. Zo is de Focus Planet 8 Belt 2011 niet meer opgenomen in 2012. Als het een succes zou zijn geweest dan dan was de fiets toch zeker opgenomen. OOk verschillende fietsenzaken die ik gebeld heb bevestigen dit beeld. Te vaak breken die riemen. Daarom heb ik ook daar maar een streep doorheen gezet. Geen proefrit dus op de Focus Planet. Blijft over een keur aan snelle fietsen met een ketting en naafversnellingen. Ik heb proefgereden op een Cube Hide Race met een Alfine 8-V versnellingsnaaf en was eigenlijk meteen verkocht. Ik heb er de exacte houding op als op mijn racefiets. Geen racestuur maar een recht stuur met barends. Klikpedalen gewoon overgezet. Het schakelen gaat perfect. De stapjes tssen de verschillende versnellingen zijn niet al te groot, zeker niet hinderlijk, dus dat viel me ook mee. De prijs is ook goed, Voor 780 Euro kreeg ik hem mee. Dus meteen maar gekocht en maandag meteen mee naar kantoor. Ik gebruik echter alleen de hoogste 4 versnellingen. De overige zijn veel te licht, zelfs met finke tegenwind. Die heb je alleen nodig als het omhoog gaat. Maar ik overweeg om bij de eerste servicebeurt het achtertandwiel te vervangen door een andere vertanding en de ketting aan te passen zodat je wat zwaardere versnellingen hebt en ook de 3e en 4e versnelling kunt gaan gebruiken. Je krijgt dan een grotere range versnellingen tot je beschikking. Maar eerst maar eens even genieten. Ben benieuwd.
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 dec 2011 21:57

Ook een goede keuze, Alfine naaf draait en schakelt als boter en vervang dan de 20t door een van 18t. Je zult hooguit nog een versnelling extra gebruiken. Veel plezier ermee.

cuby
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2007 21:57

cuby 17 dec 2011 22:01

Precies Klimmer,
Die Alfine is heerlijk, laat het nu maar regenen of sneeuwen, ik hoef me waarschijnlijk geen zorgen meer te maken over het versnellingssysteem. Werkt gewoon altijd. En dat tandwieltje vervangen bood de fiestenmaker zelf ook al aan. Ik denk dat ik dat ook nog ga doen. Weet jij of zo'n chainglide op elke fiets valt te monteren? Want dat ben ik eigenlijk vergeten te vragen. Als dat zou passen dan zet ik dat er ook nog op denk ik

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 dec 2011 22:58

De chainglider is er voor fietsen met bepaalde formaten tandwielen. Google maar, dan weet je meer. Weet wel dat het ding op je ketting ligt en glijdt. De naam zegt het al en kettingen rekken en dan.....

cuby
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2007 21:57

cuby 17 dec 2011 23:38

Ik heb er inmiddels een filmpje van gezien en het ziet er niet echt lekker uit. Ligt inderdaad op de ketting zo te zien. Wordt niks denk ik.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 dec 2011 22:14

cuby schreef:Voorts heb ik ook afgezien van een fiets met een riemaandrijving. Wat bleek namelijk, meerdere fabrikanten hebben de riemaandrijving vaarwel gezegd en in hun nieuwe programma 2012 komt die niet meer terug. Zo is de Focus Planet 8 Belt 2011 niet meer opgenomen in 2012. Als het een succes zou zijn geweest dan dan was de fiets toch zeker opgenomen. OOk verschillende fietsenzaken die ik gebeld heb bevestigen dit beeld. Te vaak breken die riemen. Daarom heb ik ook daar maar een streep doorheen gezet. Geen proefrit dus op de Focus Planet.
Voor de nalezers maak ik bij het citaat uit de branche zoals door Cuby weergegeven de volgende aantekening. Verreweg de meeste uren bij onderhoud en reparaties van een fiets gaat naar klachten/gebreken die kettinggerelateerd zijn. Ergo: zonder ketting is er weinig te verdienen aan een fiets met tandriemaandrijving. Ik twijfel zeer aan het waarheidsgehalte van de beweringen over gebroken riemen. :? Gezien de korte tijd dat fietsen met riem op de Nederlandse markt zijn, kan dat niet anders betekenen dat de riemen veel korter leven dan een ketting. Dit is totaal in strijd met alle ervaringen uit de ontwikkelingstijd en uit de beginjaren van pioniers. Het beeld is het tegendeel. Een riem gaat langer tot veel langer mee dan een ketting. Waarom nemen fabrikanten producten uit de markt, waarvan ze weten dat het een aantal jaren duurt alvorens de zeer conservatieve markt ze zal opnemen? Beslist in Nederland het geval en dat is in aantallen een grote markt. Omdat de handelaars ze niet willen hebben (en dus niet bestellen), want er wordt niets verdiend aan onderhoud. En dan wordt er maar een reden verzonnen. De handelaars willen niet dat de fiets een succes wordt en gezien de wetten van de distributie hebben ze de mogelijkheid de marketing te blokkeren. :cry: Of dit zo blijft is de vraag, gezien het nog steeds toenemend aantal fietsen dat via internet wordt besteld.
Laatst gewijzigd door klimmer op 05 feb 2012 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

cuby
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2007 21:57

cuby 20 dec 2011 22:50

Ik denk zeker dat dit aspect meeweegt. Maar als een succesvol product (in de zin van onderhoudsvrij) niet meer gemonteerd wordt,en dus aan zijn eigen succes ten onder gaat, doe je daar weinig aan. Het is jammer. Fiets bevalt trouwens uitstekend, (na 70 km over ijs, door regen en storm)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7975
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 dec 2011 22:58

Dan zal de tandriem een niche product blijven en die zijn duur, te duur voor het grote publiek. Overigens komen vernieuwingen de laatste 20 jaar op fietsgebied uit Duitsland en de VS. In Nederland gebeurt weinig, ook logisch in zo'n conservatieve markt.
Mooi neveneffect van deze discussie: die Cube Hyde!

Plaats reactie