Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kinderkar achter racefiets

b.m.willem
Forum-lid

b.m.willem 25 jul 2011 22:46

Ik fiets zelf met een aanhangfiets die gekoppeld wordt aan de zadelpen. Bij mijn mtb is dit goed te doen, maar bij mijn alumiinium racefiets wordt het een beetje instabiel. Ik kan me voorstellen dat een koppeling bij de snelspanner minder problemen op zal leveren.
https://sites.google.com/site/tumblecyclingchallenge/" onclick="window.open(this.href);return false;

pi-age
Forum-lid

pi-age 27 mar 2012 16:16

Hi MrCoffee,

heb je inmiddels ervaring met een kar achter de racefiets? En zo ja, voor welke kar heb je gekozen en hoe bevalt het? Ik zit met hetzelfde probleem. Lastig fietsen met een kind...
Pi-age

peedsbikes
Forum-lid

peedsbikes 27 mar 2012 19:18

Kan heel erg goed achter en racefiets, zelf jaren gedaan ook achter de atb, mits je wel een bevestiging aan de achteras neemt. Je hebt dan het zelfde gevoel over je fiets als zonder een kar, later zaten beide jongens in de kar. Ik had overigens een Burley Cub.
Als je de keus hebt om een atb te nemen met slicks dan zou ik daar voor gaan. Je hebt met een atb meer controle over het remmen met de kar tov een racefiets.
Je moet het voornamelijk voor het praktische doen het toch kunnen fietsen of om een auto te besparen, niet om hoge snelheden te gaan halen, je rijd tenslotte met je kinderen achter je fiets. Dus even snel een stoplichtje pakken zou ik nooit aanraden.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Renefietst
Forum-lid

Renefietst 27 mar 2012 21:32

Fast Freddy heeft m gewoon aan zijn Felt hangen

! http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... e=1&ref=nf" onclick="window.open(this.href);return false;

Excuus voor de laaaaange link

raiju
Forum-lid

raiju 27 mar 2012 21:41

Ik ben blij te lezen dat dit allemaal goed werkt. Wij hebben namelijk zo'n kar gekregen van de buren. Dan kan ik dus ook op mijn vrije dag lekker gaan wielrennen met de kleine. Stoplichtje pakken. Da's het slechte voorbeeld geven.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 27 mar 2012 22:04

Ik heb ook een kar waarmee ik kan fietsen met de kleine er in. Deze heb ik achter m'n hybride of MTB. Het liefst achter de MTB, deze heeft een Alfine naaf en die as is wat dikker dan een quick release. Ik denk er niet aan om deze achter een carbon frame te hangen. Als je tijdens het fietsen naar de bevesiging kijkt zie je het gewicht van de kar "werken". Hoeveel kracht dat is weet ik niet maar ik voel me lekkerder als het er sterk uit ziet.

Je kan prima fietsen maar voor duurtraining vind ik het niets. Ik kan het m'n zoontje niet aan doen zo lang in dat ding te zitten. 1.5 uur is prima te doen, wat langer en dan wil hij er even uit. Mocht hij het dit jaar langer volhouden dan is dat mooi.
Tegen een flinke wind in fietsen met zo'n fietskar is trouwens aardig vergelijkbaar met bergop fietsen, pfff... Al is het wel even wennen, je trapt je de pleuris en het schiet niet op... :D

Ik heb trouwens een Burley Tiger. De reden voor deze is ruimtegebrek. De kar kan goed in elkaar worden gevouwen. Daarnaast weegt deze niet veel, dat scheelt wat. Een nadeel is dat er geen harde onderbak in zit. Hoe erg dit nadeel is zal dit jaar blijken nu het ventje iets ouder is en op de bodem gaat trappen.

peedsbikes
Forum-lid

peedsbikes 27 mar 2012 22:19

Ik heb de harde bodem als handig gezien, lekker stevig als de mannen gingen staan met laden en lossen. Daarnaast maakt het het geheel robuust.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

timper
Forum-lid

timper 27 mar 2012 22:33

Net een chariot cx 1 gekocht, lijkt me ideaal. Daar zal binnenkort deftig mee getraind worden ;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

honza
Forum-lid

honza 27 mar 2012 22:43

timper schreef:Net een chariot cx 1 gekocht, lijkt me ideaal. Daar zal binnenkort deftig mee getraind worden ;)
Ik wil ook een Chariot kar kopen. Waarom heb jij voor een CX 1 gekozen in plaats van een Cougar 1?

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 28 mar 2012 06:45

Ik heb ook een Chariot Cougar in de garage staan, is voor 1 kind en kan makkelijk door de deur zonder in te vouwen. Ik hang de Chariot altijd achter de hybride of de MTB, die van carbon is, maar nooit achter m'n racefiets.

honza
Forum-lid

honza 28 mar 2012 08:32

Wel leuk al die kinderkarren.

Tijd voor een nieuwe forum-rit! ;)

honza
Forum-lid

honza 22 aug 2012 21:56

Ik rij inmiddels al enige tijd met m'n fietskar (ik heb voor een Chariot Cougar 1 gekozen) en het bevalt prima. M'n zoontje vind het heerlijk om in de kar te slapen en papa kan lekker kilometers maken. Hij gaat overigens gewoon achter m'n carbon racefiets en dat gaat prima. Ben wel blij dat de Cougar vering heeft, want ook mooie fietspaden zijn soms best hobbelig. Een ook door straten rijdt het met vering net wat lekkerder.

Langste rit die ik nu gemaakt heb is 70 km (met een gezellige picknick halverwege). Ik kies m'n fietsroutes wel speciaal uit: zo veel mogelijk fietspaden zonder autoverkeer.

Ik kan het elke nieuwe papa aanraden :)

Plaats reactie