Don't go there Opa.....opafiets schreef:kan je van die naven ook losse onderdelen (online) bestellen/kopen?
Nexus 7 speed blokkeert
-
theodorocampagnolo
- Forum-lid
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Wat niemand schijnt te weten maar wat Shimano zèlf adviseert is 't binnenwerk iedere 3000 km uit de naafhuls te halen en te spoelen met speciale Shimano spoel olie.
Dat had ik ooit al eens gelezen maar als je ziet dat de naaf het ook zonder onderhoud en bij dagelijks en intensief gebruik moeiteloos 5 jaar zonder uithoudt..... geloof ik niet dat er ook maar iemand aan begint (en zeker een fm niet aangezien een dergelijk job al rap 20% van de nieuwprijs van een fiets moet kosten.
Ik heb er eens eentje in de onderdelen vaatwasser van een autobedrijf gestopt en dat werkte echt perfect maar dat was een 8 speed en daar kun je zoals eerder gezegd beter helemaal vanaf blijven.
Shimano is net als elke onderdelenproducent zeer extreem met haar voorschriften, heb vorige week het dealerhandboek van een di2 groep door mogen nemen en dan snap je meteen waarom geen fietsenmaker ook maar met een vinger naar deze groep wil wijzen.....
-
theodorocampagnolo
- Forum-lid
De reden dat Shimano dat voorschrijft is dat 't Shimano niet gelukt is om de naaf te voorzien van een goede afdichting aan de rechterkant. Daar komt water binnen.... Als je de naaf 2x per jaar uit elkaar haalt dan kan je de schade voorkomen die 't binnendringende water kan aanrichten.sharkman113 schreef:[
Dat had ik ooit al eens gelezen maar als je ziet dat de naaf het ook zonder onderhoud en bij dagelijks en intensief gebruik moeiteloos 5 jaar zonder uithoudt..... geloof ik niet dat er ook maar iemand aan begint (en zeker een fm niet aangezien een dergelijk job al rap 20% van de nieuwprijs van een fiets moet kosten.....
De kosten vallen wel mee hoor. Volgens de Bovag mag je er -geloof ik- 50 minuten voor rekenen: bij een werkplaats tarief van € 40,- per uur vragen wij bij Mac Bike Marnixstraat er € 35,- voor. Als je dan gelijk de ketting en 't achtertandwiel vervangt (komt er 5 + 11,50 = € 16,50 bij) loopt de fiets weer als nieuw.
Let wel, ik spreek hier over de situatie in Amsterdam waar niemand een berging heeft en alle fietsen dus in weer & wind buiten staan.
Bij regelmatig onderhoud en met de juiste belasting -dus veel schakelen!- is de naaf praktisch onverwoestbaar, maar ik heb ook een 8 speed naaf binnen 1 jaar naar de klote zien gaan. Door inderdaad: binnengedrongen vocht.
We hebben een vrijwilliger (te paaien met Bier naar keuze?)!sharkman113 schreef:UItbouwen en weer inbouwen/afstellen 7 speed naaf kost mij max een uurtje, al het andere 2.5 extra. 7 speed is simpel in vergelijking van de nieuwere 8 speed die echt moeite kost.
Als het naafhuis plus de vertanding in het naafhuis (daar waar het binnenwerk op aangrijpt) niet is beschadigd kun je een no time een nieuw binnenwerk plaatsten en is het weil weer als nieuw.
pijn is zwakte die het lichaam verlaat