Volgens mij komt Tacx dit najaar met een nieuwe VR trainer, de Genius. Deze zou beter geschikt zijn voor het simuleren van beklimmingen.daniel1975 schreef:@reverb: hoeveel zijn er binnen het uur? 3 volgens mij. En Roxannne zat nu niet bepaald op haar gemak te trappen..... Volgens mij is het idd een Fortius en die houdt rekening met gewicht. Maar 100% eerlijk is het natuurlijk nooit (bandenspanning, aandrukken van de rol, etc). Wel leuke indicatie. Zo'n ding staat hier ook op de planning voor de winter.
Tacx VR en gewicht
-
- Forum-lid
Gelet op de werking van de Fortius moet je de instelling (gewicht) aanpassen op degene die aan het fietsen is. Doe je dit niet dan fiets je naar verhouding te licht of te zwaar. Daarnaast kun je in de software een percentage invoeren waarmee de zwaarte wordt beinvloed. Zeker een relatief vlakke gelijkmatige klim als de Alpe d'Huez kun je goed simuleren op een Fortius.
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- daniel1975
- Forum-lid HC
@remmie: wat zou er dan zoveel beter moeten zijn aan die nieuwe genius?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
Volgens Tacx:daniel1975 schreef:@remmie: wat zou er dan zoveel beter moeten zijn aan die nieuwe genius?
"De Genius Multiplayer heeft een draadloze motorrem met computergestuurd vliegwiel die bij lage snelheden hoge vermogens genereert. Hiermee kunnen heuvels en bergen nog realistischer worden beklommen."
Zover ik op internet op Youtube kan zien gebruiken ze voor de beklimming van de Alpe d'Huez een setje dat heel veel op de Tacx Bushido lijkt, zwart met een beetje groen blauw op de covers van de rem.
Deze kan met een PC upgrade naar een VR trainer omgebouwd worden, zelf heb ik een zelfde met PC upgrade.
In Tacx Trainer software 3 maak je een eigen profiel aan waarin je moet aangeven hoeveel jij als persoon normaal weegt, de Tacx telt daar nog een 10-12 kg bij op voor je kleding en fiets. Op basis van deze ingevoerde gewicht wordt dan in het programma berekent hoe snel je omhoog fietst op basis van je werkelijk getrapte vermogen. Ik neem aan dat ze iedere deelnemer dan ook even wegen en voor hun een profiel aanmaken, dat doen ze ook want iedere deelnemer ziet de vorige deelnemers als virtuele tegenstander. Chris Tates had het erover dat hij de hele tijd virtueel rond Nicolien Sauerbreij had gereden tot hij in het dorp kwam en zij was gaan versnellen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit redelijk accuraat is aangezien ik regelmatig Alpe d'Huez gefietst heb in VR als training op Alpe d'Huzes zelf, op de Tacx is mijn snelste tijd ongeveer 1 uur 3-7 minuten in werkelijkheid was het 1 uur 8 minuten naar de tour finish die iets hoger ligt dan de AD6 finish voor Palais du sport.
Als je de boel wil flessen kun je natuurlijk altijd een lager gewicht ingeven, alleen dan belazer je je zelf.
Deze kan met een PC upgrade naar een VR trainer omgebouwd worden, zelf heb ik een zelfde met PC upgrade.
In Tacx Trainer software 3 maak je een eigen profiel aan waarin je moet aangeven hoeveel jij als persoon normaal weegt, de Tacx telt daar nog een 10-12 kg bij op voor je kleding en fiets. Op basis van deze ingevoerde gewicht wordt dan in het programma berekent hoe snel je omhoog fietst op basis van je werkelijk getrapte vermogen. Ik neem aan dat ze iedere deelnemer dan ook even wegen en voor hun een profiel aanmaken, dat doen ze ook want iedere deelnemer ziet de vorige deelnemers als virtuele tegenstander. Chris Tates had het erover dat hij de hele tijd virtueel rond Nicolien Sauerbreij had gereden tot hij in het dorp kwam en zij was gaan versnellen.
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit redelijk accuraat is aangezien ik regelmatig Alpe d'Huez gefietst heb in VR als training op Alpe d'Huzes zelf, op de Tacx is mijn snelste tijd ongeveer 1 uur 3-7 minuten in werkelijkheid was het 1 uur 8 minuten naar de tour finish die iets hoger ligt dan de AD6 finish voor Palais du sport.
Als je de boel wil flessen kun je natuurlijk altijd een lager gewicht ingeven, alleen dan belazer je je zelf.
Laatst gewijzigd door cannae op 14 jul 2011 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
enjoy the ride
- jeroenkuiper
- Forum-lid
lijkt mij dat aangezien het gesponsord is door Tacx ze wel de fortius er neer gezet hebben en niet een goedkoper model met een extra uitbreiding.
maar goed, ik vond gisteren minke booy er ook wel erg makkelijk op trappen, dus misschien passen ze het ook wel een beetje aan aan het niveau van de berijder. Het is voor het goeie doel, en ook een stukje entertainment, mochten ze het realistisch instellen dan kan zo'n ongetrainde fietster als booy (die aangaf alleen naar de basissschool te fietsen) misschien maar een paar bochtjes pakken.
maar goed, ik vond gisteren minke booy er ook wel erg makkelijk op trappen, dus misschien passen ze het ook wel een beetje aan aan het niveau van de berijder. Het is voor het goeie doel, en ook een stukje entertainment, mochten ze het realistisch instellen dan kan zo'n ongetrainde fietster als booy (die aangaf alleen naar de basissschool te fietsen) misschien maar een paar bochtjes pakken.
Daar heb je een punt, niet dat de Bushido een koopje is voor minimaal 500,- de Fortius was toch wel een aardig slag duurder.jeroenkuiper schreef:lijkt mij dat aangezien het gesponsord is door Tacx ze wel de fortius er neer gezet hebben en niet een goedkoper model met een extra uitbreiding.
Ik heb speciaal nog eens de uitzending van vanavond zitten bekijken en de Tacx die daar gebruiken lijkt wel heel erg op Bushido maar is een Genius het nieuwe top model van Tacx. Kijk maar op de site van tacx op de Genius zit alleen een blauwe band op de binnen poot die niet op de Bushido zit.
De tacx software is trouwens voor alle VR trainers het zelfde, dus ook tacx training software 3. Genius is draadloos alleen de rem moet wel aan het net voor zijn stroom voorziening, daarbij zal hij ook wel altijd aan een PC gekoppeld moeten worden voor gebruik net als de fortius. Dus twee minpunten IMO, want netspanning en een PC heb je niet altijd.
Een Bushido hoeft nooit aan het net en kan met en zonder PC gebruikt worden, zonder PC werkt hij ook alleen dan wordt er geen trainingsdata opgeslagen door de tacx, ik heb de sensoren voor mijn CS600x daarom op het achterwiel gezet

enjoy the ride
- daniel1975
- Forum-lid HC
De Fortius gaat bij Futurum ook voor 593,-, dus dat is toch niet zoveel meer dan de Bushido. En volgens mij is de Fortius dan toch de fijne keus ivm de VR mogelijkheden. Of zie ik het verkeerd?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik heb ook zo'n ding, en ze kunnen maar tot een bepaalde hellingshoek simuleren (ik meen 8%). Die verstandelijk gehandicapte renner die gisteren reed begon gisteren met vermogens rond de 300 watt en op het laatste shot zat ie rond de 240 watt. Nu is bekend dat het vermogen dat een Tacx meet niet heel nauwkeurig is, maar het geeft een redelijke indicatie. Ik denk dat ze e.a. niet heel precies instellen, maar ook niet bewust sjoemelen.
Wel weet ik een ding zeker, ik rijd hem liever in het echt op, dan op zo'n Tacx. Heb je nog niets van rijwind ter verkoeling...
Wel weet ik een ding zeker, ik rijd hem liever in het echt op, dan op zo'n Tacx. Heb je nog niets van rijwind ter verkoeling...
De bushido met pc up grade (125,-) is ook een volwaardige VR trainer, de 100% VR trainers hebben als nadeel dat je volledig afhankelijk bent van een PC. Het topmodel van de VR trainers heeft een betere rem maar ook een motor zodat het achterwiel in de afdaling wordt aangedreven, wat een leuke gimmick is. Daarbij heb je bij de VR's ook de mogelijkheid om je stuur op een stuurinterface (los te kopen tacx stuurrack) te zetten kun je in virtual reality ook sturen, toegevoegde waarde? Misschien kun je dan vrij fietsen door google earth?
Het is dus maar net wat je wil ik vond het het geld niet waard om een VR trainer te kopen, de keuze was dan een i-player of een fortius beide enigszins oude modellen. Misschien is de Genius het wel waard.
Zonder PC is dus geen training mogelijk op een VR trainer daarbij werken oude versies van de Fortius niet of slecht (mogelijk al een tacx patch?) onder Windows 7, een collega had een 2de handse Fortius gekocht met tacx trainings software 1 of 2. Maar hij krijgt hem op zijn nieuwe Laptop niet aan de praat als gevolg van interface problemen. Tacx heeft hem geprobeerd te helpen alleen die hebben de hoop ook opgegeven na enkele pogingen met als antwoord of hij niet een PC met Vista of lager had. Hij kon ook de nieuwste versie van de software met korting kopen alleen zij wisten niet zeker of dat wel ging werken.
VR trainers van Tacx staan dan ook bekend om hun software en interface problemen, als het werkt dan werkt het maar als het niet werkt kan het een hel zijn om aan de praat te krijgen. Misschien is de nieuwe Genius ook hierop ook een grote stap voorwaarts.
Het is dus maar net wat je wil ik vond het het geld niet waard om een VR trainer te kopen, de keuze was dan een i-player of een fortius beide enigszins oude modellen. Misschien is de Genius het wel waard.
Zonder PC is dus geen training mogelijk op een VR trainer daarbij werken oude versies van de Fortius niet of slecht (mogelijk al een tacx patch?) onder Windows 7, een collega had een 2de handse Fortius gekocht met tacx trainings software 1 of 2. Maar hij krijgt hem op zijn nieuwe Laptop niet aan de praat als gevolg van interface problemen. Tacx heeft hem geprobeerd te helpen alleen die hebben de hoop ook opgegeven na enkele pogingen met als antwoord of hij niet een PC met Vista of lager had. Hij kon ook de nieuwste versie van de software met korting kopen alleen zij wisten niet zeker of dat wel ging werken.
VR trainers van Tacx staan dan ook bekend om hun software en interface problemen, als het werkt dan werkt het maar als het niet werkt kan het een hel zijn om aan de praat te krijgen. Misschien is de nieuwe Genius ook hierop ook een grote stap voorwaarts.
enjoy the ride
In de Alpen rijden is altijd beter dan op de tacx, alleen het is wel prettig dat je het een beetje goed in de bergen kan fietsen daarvoor is een Tacx met VR wel handig.
Persoonlijk vind ik het namelijk zonde als je niet optimaal van de mooie berg omgeving kan genieten als je er bent, omdat je met de tong op de schoenen continue voorbij wordt gefietst. Ik wil wel voorop fietsen tenzij er natuurlijk mooi vrouw voor je fietst
.
Persoonlijk vind ik het namelijk zonde als je niet optimaal van de mooie berg omgeving kan genieten als je er bent, omdat je met de tong op de schoenen continue voorbij wordt gefietst. Ik wil wel voorop fietsen tenzij er natuurlijk mooi vrouw voor je fietst

enjoy the ride