Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wasbenzine op ketting/cassette

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 29 jun 2011 21:25

Beetje wasbenzine op een oude doek is prima (diesel is overigens beter omdat dit ook nog smeert) om je ketting te ontvetten. Bakjes met welk oplosmiddel dan ook zijn voor kettingen uit den boze (simpelweg niet nodig en met dompelen tast je de interne smering van je ketting aan.
Overigens zou ik met olieproducten gewoon voorzichtig zijn. Afgezien van de mileuschade die ze veroorzaken hebben de meeste de eigenschap dat ze moeiteloos door je huid gaan en in je bloedsomloop terecht komen. Van gebruik van deze middelen zonder handschoenen is ongeventileerde ruimtes zou ik sterk af willen raden (benzine met loodvervanger en thinner zijn overigens zo schadelijk/giftig dat ik ze niet eens in huis zou willen hebben)

kool486
Forum-lid

kool486 29 jun 2011 22:44

vroeger, zo rond 1860, kookten we de ketting uit in een bakje Kroon olie. tegenwoordig haal ik er een doekje wasbenzine over, en daarna een doekje met smeermiddel. gaat al jaren prima.
Funny the way it is

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 30 jun 2011 01:48

Hoi,

Vroeger, en nog steeds, kookte je kettingen in Putoline, stinkt als de pest maar je ketting is wel netjes.
Wasbezine (en da's echt een foute benaming) zoals ze in de supermarkten e.d. te verkrijgen is ontvet maar echt reinigen doet het niet.
Om dat te omzeilen kan je beter eerst je ketting in lampolie (ik verkies de niet gedesaromatiseerde versie die neerkomt op huisbrandolie/lampolie/dieselolie) omdat doordat die vettig is ook het gros van het vuil in de rollers losmaakt.
Dan kan je vervolgens wasbezine gebruiken en ook dan is de ketting nog niet netjes. Haal ze maar eens flink door een katoenen doek en je zal wel merken dat er herhaaldelijk vuil op het doek komt.

Mede daarom verkies ik kettingen te monteren met een losmaakbare link waardoor je de ketting grondig kan reinigen. (Waarna je ze ook grondig weer dient te smeren)
En dat mag best want wie denkt dat die inwendige smering (die die dus in de rollers zit) van vervuiling gespaard blijft zit dus wel goed fout.
Wil je een ketting vrij van alle vuil dan is naar mijn ervaring een ontvetter op basis van citrusextracten het meest effectief. Je hervet dan best niet met een olie uit een spuitbus maar door elke roller van een druppeltje olie te voorzien middels een klassiek flacon (wat hoedanook een betere methode is).
Laat de olie een nachtje intrekken en wrijf dan 's anderendaags de overtollige olie weg met een proper doek of keukenpapier.

Zelfs dan kan het doek nog steeds grijs uitslaan van het aanwezige grijm...

Het probleem met al dat chemisch spul is niet alleen dat het in je bloedsomlooop terecht komt via je huid en longen maar dat het zeer snel de lever aantast. Zonder gezonde lever geen goede prestaties. De lever dient dan wel om overtollige toxines af te voeren maar als die niet endogeen zijn weet ie er geen blijf mee en dat kan tot celmutatie leiden. M.a.w : kanker.

Idem ditto voor tube lijm enz....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

bike27
Forum-lid

bike27 30 jun 2011 22:02

Ik gebruik ook een citrusontvetter. Praktisch, werkt prima en niet zo slecht voor het milieu (echt goed natuurlijk niet, ivm oude smeerresten) en minder schadelijk voor gezondheid. In een bakje een nacht leggen is ongetwijfeld beter voor het resultaat, maar meer werk en inderdaad milieu technisch meer belastend.
Met wasbenzine schoonmaken en daarna goed smeren lijkt mij niet schadelijk voor de ketting, als dit maar goed gebeurt dan.

floris4
Forum-lid

floris4 30 jun 2011 23:18

Ik ontvet met een citrusontvetter middels een kettingtool (gesloten bakje met borstels er in die je om de ketting klikt)
Een keer of tien met de ketting rond gaan.
Rest vloeistof in een bakje doen om later via een oude nylonkous te filteren en weer te hergebruiken.
Met de compressor blaas ik de ketting droog en doe er vervolgens weer wat kettingvet op.
Werkt bij mij prima.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

simen
Forum-lid

simen 02 jul 2011 22:02

Benzine wil nog weleens de rubberen afdichtringetjes van de nabijgelegen onderdelen aantasten als ze ermee in contact komen.
Voorzichtigheid is dus geboden.
Zij is ook tegen

mouse
Forum-lid

mouse 03 jul 2011 10:16

ik gebruik Jizer koudontvetter:
http://www.ebcshop.nl/Koudontvetter,-5- ... ?cid=50193" onclick="window.open(this.href);return false;

daar doe je jaren mee. Heb zo een bidon al meer dan 5 jaar.

1. Ketting plaatsen met powerlinkje, zodat je deze telkens makkelijk afhaalt.
2. Ketting in potje en goed schudden, laten staan terwijl je de rest van de fiets schoonmaakt
3. Ketting afdrogen en na het op de fiets plaatsen veelvuldig inspuiten met teflon-olie
4. na een nacht te laten inwerken droogwrijven met vod.

Plaats reactie