Corima carbon
Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 18 September 2005
In de huidige tour magazin staat een test me de Corima Aero's kijk daar eens naar. Goede prijskwalitiet stijfheid is iets minder maar zeker voldoende. Stevigheid is perfect.
Idd, heb ik ook net gekocht. Als er liefhebbers zijn kan ik hem eventueel scannen.
In de huidige tour magazin staat een test me de Corima Aero's kijk daar eens naar. Goede prijskwalitiet stijfheid is iets minder maar zeker voldoende. Stevigheid is perfect.
Idd, heb ik ook net gekocht. Als er liefhebbers zijn kan ik hem eventueel scannen.
Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 23 September 2005
ja zou ik hardstikke fijn vinden
ja zou ik hardstikke fijn vinden
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
heeft iemand misschien nog een testje van reynolds stratus liggen?
Trek OCLV<br>
Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 23 September 2005
Ja graag. Je mag de scan ook mailen (zie profiel) als je wil.
Ja graag. Je mag de scan ook mailen (zie profiel) als je wil.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Heb alles ff in een zip bestandje gezet (iets van 10 mb...):
http://members.home.nl/mensma/Tour20Test.zip
Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 24 September 2005
Bedankt Mensma!
Interessant artikel.
Bedankt Mensma!
Interessant artikel.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Origineel geplaatst door Thomskie
maar toch nog effe een vraagje:
Bij seitensteifigkeit: hoeveelste hoger het getal hoeveelste sterker de wielen?
of kan iemand misschien al die getallen uitleggen die er staan aangezien ik niet goed ben in Duits
Je hebt het helemaal juist hoe hoger het getal hoe stijver het wiel. Dit word gemeten door het wiel vast te zetten aan de snelspanners en dan een zijdelingsedruk uit te oefenen op de velg. De waardes die in het blad zijn aangegeven met Newton per millimeter. (hoeveel Newton heb je nodig om het wiel 1 millimeter te laten bewegen.) Dus hoe hoger het getal hoe minder snel het wiel van links naar rechts zal bewegen.
Verder staat er nog het aantal Watt bij 30/40/50 km/h
Hoe lager dit getal hoe beter. Een lager getal wil zeggen dat het wiel meer aerodinamisch is.
Het laagste getal bij 50km/h heeft de Zipp 808 met 18,1
Het hoogste de Ambrosio X-carbo met 31,5 Watt
Topic item Corima Aero 24,7 Watt
Ter vergelijking Mavic Ksyrium SL 32 Watt
Normaal 32spaaks wiel 48 Watt
De laatste twee vind ik onderling wel een erg groot verschil omdat
het verschil in de test van Tour juli 2002 veel kleiner was. Weliswaar met andere waardes met een zijwind van 5 graden en 45km/h maar toch. Opvallend vind ik dat de Xentis Mark 1 helemaal niet zo aero is dan dat hij eigenlijk lijkt. (25 Watt)
Ook staat er nog een getal met Joule erachter. Dit is de kracht die je nodig hebt om het wiel MET BAND van nul naar 30km/h te laten accelereren. Overigens staat er niet bij met wat voor band deze waarde is getest. Een kleinere waarde is beter. Het getal wat hier uitkomt staat ook heel erg in verband met het totale gewicht van de wielset al klopt dit niet altijd. Eigenlijk ook wel logisch aangezien de velgen het zwaarste onderdeel zijn van een wielset.
Beste: Lightweight 84 Joule 1065gr.
Slechtste: Mavic Cosmic Sl 143 Joule 1985 gr.
Topic item: Corima Aero 106 Joule 1455gr.
2002: Mavic Ksyrium 122 Joule 1600gr.
2002:Tune open pro 28/32spks 115 Joule 1450gr.
De 2002 gegevens kunnen ietsjes afwijken aangezien ik ze heb moeten aflezen uit een grafiek. Blijkbaar zijn die 2005 cosmics toch niet erg veel lichter geworden
En er staat ook nog de breedte en hoogte van de velg in mm aangegeven.
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo niet vraag maar en verbeter me maar waar nodig.
maar toch nog effe een vraagje:
Bij seitensteifigkeit: hoeveelste hoger het getal hoeveelste sterker de wielen?
of kan iemand misschien al die getallen uitleggen die er staan aangezien ik niet goed ben in Duits
Je hebt het helemaal juist hoe hoger het getal hoe stijver het wiel. Dit word gemeten door het wiel vast te zetten aan de snelspanners en dan een zijdelingsedruk uit te oefenen op de velg. De waardes die in het blad zijn aangegeven met Newton per millimeter. (hoeveel Newton heb je nodig om het wiel 1 millimeter te laten bewegen.) Dus hoe hoger het getal hoe minder snel het wiel van links naar rechts zal bewegen.
Verder staat er nog het aantal Watt bij 30/40/50 km/h
Hoe lager dit getal hoe beter. Een lager getal wil zeggen dat het wiel meer aerodinamisch is.
Het laagste getal bij 50km/h heeft de Zipp 808 met 18,1
Het hoogste de Ambrosio X-carbo met 31,5 Watt
Topic item Corima Aero 24,7 Watt
Ter vergelijking Mavic Ksyrium SL 32 Watt
Normaal 32spaaks wiel 48 Watt
De laatste twee vind ik onderling wel een erg groot verschil omdat
het verschil in de test van Tour juli 2002 veel kleiner was. Weliswaar met andere waardes met een zijwind van 5 graden en 45km/h maar toch. Opvallend vind ik dat de Xentis Mark 1 helemaal niet zo aero is dan dat hij eigenlijk lijkt. (25 Watt)
Ook staat er nog een getal met Joule erachter. Dit is de kracht die je nodig hebt om het wiel MET BAND van nul naar 30km/h te laten accelereren. Overigens staat er niet bij met wat voor band deze waarde is getest. Een kleinere waarde is beter. Het getal wat hier uitkomt staat ook heel erg in verband met het totale gewicht van de wielset al klopt dit niet altijd. Eigenlijk ook wel logisch aangezien de velgen het zwaarste onderdeel zijn van een wielset.
Beste: Lightweight 84 Joule 1065gr.
Slechtste: Mavic Cosmic Sl 143 Joule 1985 gr.
Topic item: Corima Aero 106 Joule 1455gr.
2002: Mavic Ksyrium 122 Joule 1600gr.
2002:Tune open pro 28/32spks 115 Joule 1450gr.
De 2002 gegevens kunnen ietsjes afwijken aangezien ik ze heb moeten aflezen uit een grafiek. Blijkbaar zijn die 2005 cosmics toch niet erg veel lichter geworden
En er staat ook nog de breedte en hoogte van de velg in mm aangegeven.
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo niet vraag maar en verbeter me maar waar nodig.
Quoten: Origineel geplaatst door Stefan op 24 September 2005
Ook staat er nog een getal met Joule erachter. Dit is de energie die je nodig hebt om het wiel MET BAND van nul naar 30km/h te laten accelereren. Overigens staat er niet bij met wat voor band deze waarde is getest. Een kleinere waarde is beter.
Verder 100 juist.
Ook staat er nog een getal met Joule erachter. Dit is de energie die je nodig hebt om het wiel MET BAND van nul naar 30km/h te laten accelereren. Overigens staat er niet bij met wat voor band deze waarde is getest. Een kleinere waarde is beter.
Verder 100 juist.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Nog even wat vergeten over de stijfheid. Ik zal er ook wat gegevens van de Tour uit 2002 bijzetten.
Lightweight obermayer 20/20spks v:78,3 a:37,1 N/mm
Lightweight 2002 16/20spks v:70 a:58 N/mm
Corima Aero 18/24 v:65,2 a:37,7 N/mm
Corima Aero 2002 v:50 a:35 N/mm
Mavic Cosmic SL v:58,7 a:52,8 N/mm
Mavic Cosmic 2002 v:54 a:55 N/mm
Tune Olympic gold 16/20 v:37,0 a:32,6
Tune Oly.g.2000 (test2002)18/24 v:50 a:35
Tune Open pro 28/32spks v:55 a:37 N/mm
Mavic Ksyrium SL 2002 v:55 a:42 N/mm
De verschillen in stijfheid zoals bij Corima kunnen ook liggen aan de man die deze wielen gespaakt heeft. Al gaat dit niet helemaal op bij Lightweight natuurlijk. Het 'slappe' obermayer achterwiel kan wel eens te maken hebben met de Tune achternaaf met carbon as.
De Tune Olympic gold 2002 heeft zipp 280 oftewel 303 velgen. Ik verwacht dat de Tune wielen van 2005 ook 280/303 zipp velgen heeft. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. En als je iets wilt weten over de Zipp 360/404 wilt weten moet je bij Ritchey kijken.
Lightweight obermayer 20/20spks v:78,3 a:37,1 N/mm
Lightweight 2002 16/20spks v:70 a:58 N/mm
Corima Aero 18/24 v:65,2 a:37,7 N/mm
Corima Aero 2002 v:50 a:35 N/mm
Mavic Cosmic SL v:58,7 a:52,8 N/mm
Mavic Cosmic 2002 v:54 a:55 N/mm
Tune Olympic gold 16/20 v:37,0 a:32,6
Tune Oly.g.2000 (test2002)18/24 v:50 a:35
Tune Open pro 28/32spks v:55 a:37 N/mm
Mavic Ksyrium SL 2002 v:55 a:42 N/mm
De verschillen in stijfheid zoals bij Corima kunnen ook liggen aan de man die deze wielen gespaakt heeft. Al gaat dit niet helemaal op bij Lightweight natuurlijk. Het 'slappe' obermayer achterwiel kan wel eens te maken hebben met de Tune achternaaf met carbon as.
De Tune Olympic gold 2002 heeft zipp 280 oftewel 303 velgen. Ik verwacht dat de Tune wielen van 2005 ook 280/303 zipp velgen heeft. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. En als je iets wilt weten over de Zipp 360/404 wilt weten moet je bij Ritchey kijken.