Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Corima carbon

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 23 sep 2005 16:51

Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 18 September 2005

In de huidige tour magazin staat een test me de Corima Aero's kijk daar eens naar. Goede prijskwalitiet stijfheid is iets minder maar zeker voldoende. Stevigheid is perfect.

Idd, heb ik ook net gekocht. Als er liefhebbers zijn kan ik hem eventueel scannen.

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 23 sep 2005 17:06

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 23 September 2005


Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 18 September 2005

In de huidige tour magazin staat een test me de Corima Aero's kijk daar eens naar. Goede prijskwalitiet stijfheid is iets minder maar zeker voldoende. Stevigheid is perfect.

Idd, heb ik ook net gekocht. Als er liefhebbers zijn kan ik hem eventueel scannen.

ja zou ik hardstikke fijn vinden
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 23 sep 2005 17:07

heeft iemand misschien nog een testje van reynolds stratus liggen?
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

janee
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 feb 2005 17:29

janee 23 sep 2005 22:58

tube tub tube wat is er nu zo eng aan tubes?
DM-LM-ORM

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 23 sep 2005 23:11

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 23 September 2005


Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 18 September 2005

In de huidige tour magazin staat een test me de Corima Aero's kijk daar eens naar. Goede prijskwalitiet stijfheid is iets minder maar zeker voldoende. Stevigheid is perfect.

Idd, heb ik ook net gekocht. Als er liefhebbers zijn kan ik hem eventueel scannen.

Ja graag. Je mag de scan ook mailen (zie profiel) als je wil.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 24 sep 2005 15:08

Heb alles ff in een zip bestandje gezet (iets van 10 mb...):
http://members.home.nl/mensma/Tour20Test.zip

thomskie
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:23

thomskie 24 sep 2005 15:34

mooi artikel!

maar toch nog effe een vraagje:
Bij seitensteifigkeit: hoeveelste hoger het getal hoeveelste sterker de wielen?

of kan iemand misschien al die getallen uitleggen die er staan aangezien ik niet goed ben in Duits

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 24 sep 2005 23:11

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 24 September 2005


Heb alles ff in een zip bestandje gezet (iets van 10 mb...):
http://members.home.nl/mensma/Tour20Test.zip



Bedankt Mensma!
Interessant artikel.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

stefan
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 sep 2005 00:26

Origineel geplaatst door Thomskie
maar toch nog effe een vraagje:
Bij seitensteifigkeit: hoeveelste hoger het getal hoeveelste sterker de wielen?
of kan iemand misschien al die getallen uitleggen die er staan aangezien ik niet goed ben in Duits

Je hebt het helemaal juist hoe hoger het getal hoe stijver het wiel. Dit word gemeten door het wiel vast te zetten aan de snelspanners en dan een zijdelingsedruk uit te oefenen op de velg. De waardes die in het blad zijn aangegeven met Newton per millimeter. (hoeveel Newton heb je nodig om het wiel 1 millimeter te laten bewegen.) Dus hoe hoger het getal hoe minder snel het wiel van links naar rechts zal bewegen.

Verder staat er nog het aantal Watt bij 30/40/50 km/h
Hoe lager dit getal hoe beter. Een lager getal wil zeggen dat het wiel meer aerodinamisch is.
Het laagste getal bij 50km/h heeft de Zipp 808 met 18,1
Het hoogste de Ambrosio X-carbo met 31,5 Watt
Topic item Corima Aero 24,7 Watt
Ter vergelijking Mavic Ksyrium SL 32 Watt
Normaal 32spaaks wiel 48 Watt
De laatste twee vind ik onderling wel een erg groot verschil omdat
het verschil in de test van Tour juli 2002 veel kleiner was. Weliswaar met andere waardes met een zijwind van 5 graden en 45km/h maar toch. Opvallend vind ik dat de Xentis Mark 1 helemaal niet zo aero is dan dat hij eigenlijk lijkt. (25 Watt)

Ook staat er nog een getal met Joule erachter. Dit is de kracht die je nodig hebt om het wiel MET BAND van nul naar 30km/h te laten accelereren. Overigens staat er niet bij met wat voor band deze waarde is getest. Een kleinere waarde is beter. Het getal wat hier uitkomt staat ook heel erg in verband met het totale gewicht van de wielset al klopt dit niet altijd. Eigenlijk ook wel logisch aangezien de velgen het zwaarste onderdeel zijn van een wielset.
Beste:      Lightweight                 84 Joule 1065gr.
Slechtste: Mavic Cosmic Sl           143 Joule 1985 gr.
Topic item: Corima Aero               106 Joule 1455gr.
2002:       Mavic Ksyrium              122 Joule 1600gr.
2002:Tune open pro 28/32spks    115 Joule 1450gr.
De 2002 gegevens kunnen ietsjes afwijken aangezien ik ze heb moeten aflezen uit een grafiek. Blijkbaar zijn die 2005 cosmics toch niet erg veel lichter geworden

En er staat ook nog de breedte en hoogte van de velg in mm aangegeven.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo niet vraag maar en verbeter me maar waar nodig.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 sep 2005 01:04

Quoten: Origineel geplaatst door Stefan op 24 September 2005

Ook staat er nog een getal met Joule erachter. Dit is de energie die je nodig hebt om het wiel MET BAND van nul naar 30km/h te laten accelereren. Overigens staat er niet bij met wat voor band deze waarde is getest. Een kleinere waarde is beter.



Verder 100 juist.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

stefan
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 sep 2005 11:26

Nog even wat vergeten over de stijfheid. Ik zal er ook wat gegevens van de Tour uit 2002 bijzetten.

Lightweight obermayer 20/20spks   v:78,3 a:37,1 N/mm
Lightweight 2002 16/20spks           v:70   a:58   N/mm

Corima Aero 18/24                     v:65,2 a:37,7 N/mm
Corima Aero 2002                      v:50   a:35   N/mm

Mavic Cosmic SL                      v:58,7 a:52,8 N/mm
Mavic Cosmic 2002                    v:54 a:55   N/mm

Tune Olympic gold 16/20              v:37,0 a:32,6
Tune Oly.g.2000 (test2002)18/24      v:50   a:35

Tune Open pro 28/32spks            v:55 a:37 N/mm
Mavic Ksyrium SL 2002              v:55 a:42 N/mm

De verschillen in stijfheid zoals bij Corima kunnen ook liggen aan de man die deze wielen gespaakt heeft. Al gaat dit niet helemaal op bij Lightweight natuurlijk. Het 'slappe' obermayer achterwiel kan wel eens te maken hebben met de Tune achternaaf met carbon as.

De Tune Olympic gold 2002 heeft zipp 280 oftewel 303 velgen. Ik verwacht dat de Tune wielen van 2005 ook 280/303 zipp velgen heeft. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. En als je iets wilt weten over de Zipp 360/404 wilt weten moet je bij Ritchey kijken.

thomskie
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:23

thomskie 25 sep 2005 12:19

bedankt voor je antwoord Stefan!

Plaats reactie